Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

InnoTrans 2018: Nowy Trollino i Nowy Urbino

infobus
18.09.2018 12:30
Jedno z najważniejszych wydarzeń tegorocznych targów InnoTrans 2018 to premiera Solarisa Trollino 12 dla PKT Gdynia.  Towarzyszy mu frankfurcki Nowy Urbino 12 Electric.  Do tego byliśmy świadkami pierwszej wspólnej konferencji prasowej Solaris-CAF

Prezentowany w Berlinie Solaris Trollino 12 jest jednym z 14 trolejbusów standardowej długości zamówionych w 2018 roku przez Urząd Miasta Gdynia. Wraz z nimi dostarczonych zostanie także 16 przegubowych Trollino 18. Kontrakt ma wartość 95 mln złotych (ok. 24 mln euro).

Zamówione przez Gdynię Solarisy, oprócz tradycyjnych napędów trolejbusowych, zostaną wyposażone w dodatkowe baterie umożliwiające jazdę poza trakcją. W przypadku 14 sztuk Solarisów Trollino 12 będą to baterie o pojemności 58 kWh, natomiast w 16 przegubowcach zostaną zamontowane baterie o pojemności 87 kWh. Oznacza to, że oba typy pojazdów bez pantografu będą mogły pokonać w trybie bezemisyjnym kilkadziesiąt kilometrów. Dzięki temu gdyńskie trolejbusy będą mogły obsługiwać te rejony miasta, które nie posiadają trakcji trolejbusowej.

Trollino 12 prezentowany na targach InnoTrans 2018 wyposażony jest w silnik o mocy 175 kW i baterie o pojemności 58 kWh. Klimatyzowane wnętrze trolejbusu oferuje 30 miejsc siedzących. Z oddzielnej klimatyzacji korzysta kierowca. Dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa zamontowano system kamer rejestrujących obraz z wnętrza pojazdu, przed i za nim. Oddzielna kamera przeznaczona jest do stałej obserwacji pantografu. Całość oświetlenia pojazdu wykonana jest w technologii LED. Do dyspozycji pasażerów oddano cztery podwójne gniazda ładowarek USB.

Wszystkie trolejbusy Solarisa

Solaris dostarczył do klientów łącznie ponad 1200 trolejbusów. Kolejne są w trakcie produkcji. Trollino jeżdżą w 16 różnych państwach. Zobacz najpopularniejszy model trolejbusu w Europie na zewnętrznym terenie wystawowym w Sommergarten Bus Display.

Obecnie w ofercie Solarisa znajdują się trzy modele z rodziny Trollino. Są to 12-metrowe Trollino 12, przegubowe Trollino 18 oraz dwuprzegubowe Trollino 24. Wszystkie w nadwoziu tzw. nowej generacji. 12-metrowe Trollino napędzane jest poprzez jeden silnik elektryczny o mocy od 160 kW do 175 kW (w zależności od producenta i wymagań klientów), umiejscowiony po lewej stronie przed drugą osią pojazdu. Silnik umieszczony jest ukośnie, by wał napędowy trafiał z niego prosto do wejścia przekładni głównej. 18-metrowe Trollino może być napędzany przed jeden lub dwa silniki elektryczne. W przypadku rozwiązania z jednym silnikiem, montowany jest on po lewej stronie przed drugą osią. W zależności od wybranego producenta wykorzystywany jest wtedy silnik o mocy od 240 do 251 kW. W przypadku rozwiązania z dwoma silnikami elektrycznymi, montowane są one po lewej stronie przed drugą i trzecią osią pojazdu. W tej konfiguracji wykorzystywane są, w zależności od wybranego producenta, silniki o mocy od 160 kW do 175 kW. 24-metrowe Trollino jest napędzane przez dwa silniki elektryczne umiejscowione po lewej stronie przed drugą oraz trzecią osią o mocy 160 kW każdy.

Niezależnie od długości pojazdu, prędkość maksymalna trolejbusu wynosi 70 km/h. Pojazdy te posiadają klimatyzację z kompresorem elektrycznym 3 x 400 V. Trolejbusy ogrzewane są elektrycznie, przy wykorzystaniu bojlera elektrycznego, analogicznie do autobusów bateryjnych z rodziny Urbino electric. Opcjonalnie pojazd może być wyposażony w baterie trakcyjne umożliwiające jazdę w trybie bezemisyjnym bez przyłączenia do sieci trakcyjnej. Polski producent oferuje magazyny energii Solaris High Power o pojemności dostosowanej do wymagań klienta dotyczących zasięgu bez podpięcia do trakcji zasilającej. Baterie trakcyjne mogą być ładowane na dwa sposoby: pierwszym typem jest ładowanie ich podczas jazdy w tzw. trybie in-motion-charging. W tym przypadku prąd gromadzony w bateriach pobierany jest poprzez odbieraki prądu z sieci trakcyjnej. Drugim sposobem jest znane z Urbino electric ładowanie poprzez wtyczkę (plug-in), które pozwala na naładowanie baterii podczas postoju w zajezdni. Innym sposobem zapewnienia energii poza siecią trakcyjną jest wyposażenie pojazdu w wodorowe ogniwa paliwowe.

Dwuprzegubowy Solaris Trollino 24

Najnowszym projektem trolejbusowym, nad którym pracuje Biuro Badań i Rozwoju firmy Solaris jest dwuprzegubowy trolejbus o długości 24 metrów. Prototypowy pojazd – nowy Solaris Trollino 24 – powstaje z myślą o stworzeniu platformy do przyszłej, seryjnej produkcji pojazdów 24-metrowych z napędem hybrydowym i elektrycznym. Napęd w 24-metrowym trolejbusie stanowić będą dwa silniki trakcyjne, napędzające dwie osie. Zamontowany w pojeździe pakiet baterii o pojemności 58 kWh ładowany będzie podczas jazdy z trakcji trolejbusowej poprzez pantograf dwupolowy.

Energia zgromadzona w bateriach wykorzystywana będzie z kolei do zasilania napędu, gdy trolejbus znajduje się poza trakcją elektryczną. Aby ułatwić manewry w ruchu miejskim, czwarta oś pojazdu będzie skrętna. Pojazd, o unikatowym układzie drzwi 2-2-2-2-2, wyposażony zostanie ponadto w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. W przestrzeni pasażerskiej zagospodarowano aż 53 miejsca siedzące, z których 16 jest dostępnych z niskiej podłogi, co ułatwi korzystanie z nich osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Producent przewidział także miejsca na wózki inwalidzkie i dziecięce oraz zatokę do przewożenia rowerów.

Prezentowany Solaris Urbino 12

Jednostką napędową prezentowanegona targach InnoTrans Solarisa Urbino 12 electric, są dwa silniki elektryczne, omocy 125 kW każdy, zamontowane przy piastach kół osi napędowej. Energiapotrzebna do ich napędzania magazynowana jest w bateriach Solaris High Energy ołącznej pojemności 240 kWh. Pojazd ładowany jest przez stacjonarną ładowarkę omocy 40 kW. Jest to jeden z pięciu autobusów elektrycznych zamówionych przezprzewoźnika z Frankfurtu nad Menem.

Oprócz wielu nowinektechnicznych wykorzystanych przy konstrukcji układu napędowego autobusów dlaFrankfurtu, producent z Bolechowa zastosował również wiele rozwiązańwpływających na zwiększenie komfortu i poziomu bezpieczeństwa podróżnych.Solarisy Urbino 12 electric wyposażone zostały m.in. w wydajny układcałopojazdowej klimatyzacji, energooszczędne oświetlenie wnętrza wykonane wtechnologii LED oraz rozbudowany system informacji pasażerskiej, w składktórego wchodzą 3 monitory LCD. Producent zamontował także gniazda USB, dziękiktórym pasażerowie mogą naładować swoje urządzenia mobilne. Co ciekawe, gniazdate znajdują się przy każdym rzędzie siedzeń. Pojazdy In Der City Bus GmbH zFrankfurtu nad Menem zapewniają także dostęp do bezprzewodowego Internetupoprzez Wi-Fi.

Jednorazowo autobuselektryczny Solarisa we Frankfurcie może zabrać na pokład 70 pasażerów, z czego28 na miejscach siedzących. Dwa dodatkowe siedzenia składane zamontowano wprzestrzeni przeznaczonej na wózki dziecięce i inwalidzkie.