Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Informacja Ministerstwa Transportu w sprawie wymogu badań technicznych pojazdów używanych, sprowadzanych z UE

infobus
06.01.2007 19:08

Biuro Informacji i Promocji informuje, iż Komisja Europejska w lipcu 2005 r. wszczęła przeciwko Polsce procedurę w trybie art. 226 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE) dotyczącą zawartego w polskim ustawodawstwie wymogu badań technicznych pojazdów używanych, importowanych z krajów UE, przed ich pierwszą rejestracją w Polsce. W zarzutach formalnych zastrzeżenia Komisji budzi kwestia obowiązku przeprowadzenia ww. badania, wobec braku takiego obowiązku w odniesieniu do pojazdów eksploatowanych w kraju. Taka sytuacja jest postrzegana jako bariera w handlu wewnątrzwspólnotowym, naruszająca art. 28 TWE, dotyczący swobody przepływu towarów. W zarzutach formalnych zastrzeżenia Komisji budziły ponadto kwestie dotyczące obowiązku uzyskania karty pojazdu, wyższe koszty rejestracji sprowadzanych samochodów używanych, oraz obowiązek przedstawienia zaświadczenia o zapłacie podatku VAT lub o zwolnieniu z takiego obowiązku. Odpowiedź na te zarzuty, zatwierdzona przez Komitet Europejski Rady Ministrów, w której strona polska wnosiła o zaprzestanie wszczętego postępowania, została przekazana Komisji Europejskiej 1 września 2005 r. W uzasadnionej opinii (drugi etap postępowania z art. 226 TWE) z dnia 4 lipca 2006 r. Komisja Europejska podtrzymała zarzut dotyczący wymogu badań technicznych pojazdów używanych, importowanych z krajów UE, przed ich pierwszą rejestracją w Polsce, natomiast odstąpiła od pozostałych zarzutów. Zgodnie z obowiązującą procedurą Rząd RP pismem z dnia 1 września 2006r. wniósł o zaprzestanie kontynuowania przez Komisję Europejską postępowania odnośnie ostatniego z zarzutów. Strona polska podniosła szereg kwestii w zakresie m.in. zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony zdrowia i życia ludzkiego, ochrony środowiska, zwalczania przestępczości samochodowej, oraz kluczowych wymogów rejestracyjnych, ubezpieczeniowych i fiskalnych. Uznając tym samym, iż wymóg ww. badania technicznego jest zgodny z art. 30 TWE, który pozwala na przyjęcie takiego wymogu ze względu na m.in. bezpieczeństwo publiczne oraz ochronę zdrowia i życia. W ocenie strony polskiej ujemne konsekwencje dla bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz koszty społeczne i administracyjne ewentualnej rezygnacji z dotychczasowych przepisów w odniesieniu do rozważanego badania technicznego byłyby niewspółmierne do kosztu jaki obecnie jest ponoszony z tytułu opłat za to badanie. Badanie techniczne w obecnym kształcie nie jest czynnikiem hamującym import pojazdów używanych, a powoduje iż pojazdy dopuszczane do ruchu na terenie Polski spełniają wymagania bezpieczeństwa i ochrony środowiska oraz mogą być wprowadzone do krajowego systemu rejestracji pojazdów. Ministerstwo Transportu nie otrzymało jeszcze formalnie skargi w tej sprawie wniesionej do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przez Komisję Europejską, w związku z czym niemożliwe jest w chwili obecnej ustosunkowanie się do niej. W zależności od uznania przez Trybunał racji Polski albo Komisji Europejskiej, Rzeczpospolita Polska dostosuje w razie potrzeby polskie przepisy do prawa unijnego zgodnie z orzeczeniem Trybunału. Jednocześnie uprzejmie informujemy, że postępowania przed ETS trwają średnio około 20 miesięcy, a wydany wyrok ma charakter deklaratoryjny i nie wiąże się na tym etapie z groźbą nałożenia kar pieniężnych na Państwo Członkowskie. W wyniku pierwszego wyroku ETS państwo ma obowiązek dostosowania przepisów do prawa wspólnotowego, natomiast jeśli Polska zaniecha wykonania tego obowiązku, Komisja może wszcząć ponownie postępowanie w trybie art. 228 TWE z zarzutem braku wykonania wyroku Trybunału. W kolejnym wyroku Trybunał może nałożyć karę pieniężną na Państwo Członkowskie.