Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

In-Lab: Rok 2021 pod znakiem UV. 350 bezpiecznych autobusów i trolejbusów

infobus
20.01.2022 18:00

Spółka In-Lab w roku 2021 zamontowała ponad 1600 modułów UV-ERFLO w ok. 350 pojazdach komunikacji miejskiej i to zarówno w konstrukcjach nowych, jak i używanych. Z tradycyjnym napędem oraz na gaz czy energię elektryczną.

Największa liczba systemów wdrożona została na pojazdach w Lublinie i Warszawie. Cel był prosty: zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów i zachęcenie ich do korzystania z komunikacji publicznej.

JAk zwiększyć bezpieczeństwo?

Aby faktycznie zwiększyć bezpieczeństwo, należy oddziaływać w trakcie obecności pasażerów w pojeździe, ale oczywiście bez narażania ich na jakiekolwiek zagrożenia. Ciągła likwidacja patogenów – w tym wirusa wywołującego COVID-19, ale także innych wirusów, bakterii czy grzybów – odbywa się więc poprzez naświetlanie powietrza przez promieniowanie UV-C ze specjalnych urządzeń zainstalowanych w przestrzeniach układu wentylacji.

-„Czasy się zmieniły i nie możemy już podchodzić do bezpieczeństwa biologicznego w obszarach użyteczności publicznej tak swobodnie i bezkrytycznie jak kiedyś. Ustawiczne przeciwdziałanie staje się konieczne – i to przeciwdziałanie przekrojowe, a nie tylko ograniczone do wirusów SARS. Dlatego technologia UV-C, działająca na wszystko co ma RNA/DNA, stała się podstawą naszych rozwiązań biobójczych dostarczonych na rynek w 2021 roku. – podsumował Marcin Guzowski, prokurent In-Lab.

-„Panuje pewne błędne przekonanie, że dla skuteczności rozwiązań UV potrzebne jest naświetlanie idące w minuty czy nawet godziny, bo tak dezynfekuje się pomieszczenia w szpitalach. Podczas gdy za sprawą odpowiedniej kalibracji mocy promieniowania względem odległości jesteśmy w stanie likwidować patogeny przez naświetlanie trwające sekundy i nawet mniej - mówi Przemysław Pietrzyk, inżynier R&D w laboratorium UV-C In-Lab.

Potwierdzają to badania systemu UV-ERFLO wyposażonego w 4 moduły UV-ERFLO M (każdy o mocy 36W), które przeprowadził Uniwersytet Medyczny w Lublinie. Spośród najczęściej występujących w powietrzu patogenów najbardziej oporny na promieniowanie z systemu UV-ERFLO okazał się Aspergillus niger (potocznie: czarna pleśń). Na pełną sterylizację całej kolonii, w przeciwieństwie do wszystkich pozostałych przebadanych patogenów, potrzeba było ponad 10 sekund. Jeśli natomiast kolonia była mniej liczna niż 10 tyś. jednostek tworzących kolonię na 1 ml, wtedy pełna sterylizacja następowała również poniżej 10 sekund.

Jest to nieprzypadkowy wynik, gdyż wymieniona pleśń jest najbardziej opornym na promieniowanie UV patogenem, dla którego dawka śmiertelna D90 wynosi aż 1320 J/m2 (źródło: Philips Ultraviolet purification application information). Dla porównania, dawka śmiertelna D90 dla popularnego wirusa grypy to tylko 36 J/m2, a pierwszego szczepu koronawirusa SARS-CoV-2 – 40-42 J/m2 (źródło: badania Inagaki 2020 lub Duan 2003). Są to wartości o rzędy wielkości mniejsze niż oporna czarna pleśń, co oznacza, że w stosunku do takich patogenów już ułamki sekundy naświetlania promieniowaniem UV-C 254 nm będą skuteczne.

Plus informacja

Dotychczasowe wdrożenia systemów UV pokazały także, że oprócz pozyskania samego rozwiązania technicznego, nie należy zapominać o przemyślanym informowaniu pasażerów.

W związku z tym, w ramach rozwiązania UV-ERFLO udostępniany jest portal bezpiecznypasazer.pl oraz specjalne naklejki zawierające QR-kody, które można umieścić w/na pojazdach. Dzięki nim każdy pasażer posiadający urządzenie mobilne może szybko rozwiać swoje wątpliwości co do kwestii bezpieczeństwa podróży z aktywnym systemem UV lub po prostu dowiedzieć się, że pojazd jest w niego wyposażony.