Impact2019: Orlen i GZM na rzecz wodorowych autobusów

infobus
10.10.2019 10:00

PKN ORLEN i Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia będą ściślewspółpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznegonapędzanego wodorem.

Podczas konferencji Impact mobility rEVoloution, któraodbyła się w Katowicach, podpisano list intencyjny w tym zakresie. Inicjatywaumożliwi realizację projektów wykorzystujących wodór w obszarzeGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Wodorowy potencjał

Wodór to bezpieczne i przyjazne środowisku paliwo.Pozyskiwany jest m.in. z odnawialnych źródeł energii. Po oczyszczeniu może byćstosowany w pojazdach elektrycznych, stanowiąc w niedalekiej przyszłości alternatywędla tradycyjnych paliw kopalnych i baterii litowo-jonowych, szczególnie wtransporcie publicznym.

-„Zgodnie z nasząstrategią, wpisujemy się w globalny trend rozwoju nowoczesnych, a przy tymekologicznych technologii. Stawiamy na rozwiązania wykorzystujące odnawialneźródła energii. Jednym z nich jest produkcja oczyszczonego wodoru. Pojazdynapędzane wodorem są przyszłością motoryzacji. Czysty wodór będzie zyskiwał naznaczeniu, a my chcemy mieć istotny udział w jego produkcji. Współpraca zMetropolią GZM jest naszą odpowiedzią na wyzwania związane z redukcją smogu ipoprawą jakości powietrza w Polsce – mówił Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKNORLEN.

List intencyjny

Podpisany 9 października list intencyjny zakłada wymianęinformacji, a także działania związane z przygotowaniem do realizacji projektówdotyczących infrastruktury i logistyki dostaw wodoru. Ponadto wspólniepodejmowane mają być prace na rzecz maksymalnego udziału transportuniskoemisyjnego, opartego o zasilanie wodorowe, w transporcie publicznym wobszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

-„Jednym z naszych priorytetów jest redukcja niskiej emisjii wdrażanie proekologicznych rozwiązań, zwłaszcza w obszarze transportupublicznego. Pojazdy jeżdżące pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnegopokonują rocznie ponad 100 milionów kilometrów, co sprawia, że jesteśmy jednymz największych organizatorów komunikacji miejskiej w Polsce. Stanowi to równieżolbrzymie wyzwanie dla testowania i wdrażania nowych rozwiązań, które wnajbliższej przyszłości mogą zrewolucjonizować motoryzację. Wodór ma olbrzymipotencjał, dlatego cieszę się, że wspólnie z PKN ORLEN będziemy wspierać rozwójtej technologii – podkreślał Kazimierz Karolczak, Przewodniczący ZarząduGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Wodorowe próby

PKN ORLEN podjął już decyzję o budowie instalacji dodoczyszczania wodoru, który następnie wykorzystywany będzie do napędusamochodów i autobusów elektrycznych nie tylko w obszarze GZM. Instalacjapowstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki ORLEN Południe.Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego planowane jest w 2021 roku.

Dwa punkty ładowaniadla pojazdów zasilanych wodorem PKN ORLEN posiada już na niemieckich stacjachpaliw. Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy samochodów osobowychw Czechach. UNIPETROL z Grupy ORLEN w przyszłym roku rozpocznie budowę trzechstacji wodorowych zlokalizowanych w Pradze, Litwinowie i Brni.