Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ile Szczecin otrzyma ofert na elektryki? Analiza SIWZ

infobus
15.01.2021 12:00

Gmina Miasto Szczecin poszukuje dostawcy 6 nowych autobusów elektrycznych. Termin wykonania zamówienia to maksymalnie 365 dni od podpisania umowy. Autobusy mają być objęte minimum 4-letnią gwarancją na cały pojazd.

O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy TUTAJ. Teraz przyszedł czas na analizę pozostałych wymogów SIWZ.

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), zużycia energii (15%), gwarancji całopojazdowej (15%), pojemności magazynu energii (10%).

Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako pozacenowe, Szczecin wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • zużycie energii elektrycznej wg testu SORT 2 - niższe lub równe 0,90 kWh/km  – 15 pkt,
  • gwarancja całopojazdowa wynosząca 72 miesiące – 15 pkt,
  • pojemność magazynu energii – co najmniej 111 kWh – 10 pkt.

Specyfikacja techniczna

Sześć autobusów solowych ma mieć długość od 11,8 do 12,5 m, a wysokość max. 3,35 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Ponadto, zawieszenie winno być pneumatyczne na miechach gumowych, z układem poziomującym, z możliwością zmiany wysokości zawieszenia autobusu ze stanowiska kierowcy. Poszycie zewnętrzne autobusów ma być wykonane z materiałów odpornych na korozję – blachy nierdzewnej, aluminium, tworzyw sztucznych lub z blachy stalowej o podwyższonej jakości zabezpieczonej przeciw korozji w sposób gwarantujący 15 letni okres eksploatacji autobusu.

Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Elektrobusy muszą posiadać baterie lub inny rodzaj zasobników energii o pojemności min. 100 kWh. Zestrojenie całego napędu ma umożliwiać zasięg min. 90 km na jednym ładowaniu oraz zużycie energii elektrycznej w warunkach testu SORT2 na poziomie nie większym niż 1,00 kWh/km. Ładowanie pojazdów ma się odbywać na dwa sposoby. Oczywiście musi być wtyczka plug-in. W tym wypadku zakres mocy ładowania wolnego ma wynosić między 40, a 90 kW. Do tego dojdą szybkie ładowania pantografowe o zakresie mocy 270 - 560 kW. Dodatkowo autobusy mają mieć zamontowane na dachu panele fotowoltaiczne o mocy ok. 0,1 kW, w celu poprawy bilansu energetycznego.

Wentylacja naturalna przestrzeni pasażerskiej będzie odbywała się przy pomocy okien przesuwnych z lewej i prawej strony. Ponadto, autobusy będą wyposażone w wentylatory elektryczne i klimatyzację. W przestrzeni pasażerskiej przewidziano miejsce na wózek inwalidzki i rower, a także wydzielone miejsce dla psa przewodnika. Ponadto, pasażerowie będą mogli naładować swoje telefony w portach USB. Z kolei siedzenia mają być profilowane, miękkie, odporne na zabrudzenia i zniszczenia.

Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego z możliwością wejścia do niej przez I skrzydło I drzwi. Znajdzie się w niej fotel kierowcy z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, obrotowy, zawieszony pneumatycznie, podgrzewany. W kabinie zostanie zamontowana antyalkoholowa blokada uniemożliwiająca uruchomienie silnika autobusu w przypadku wykrycia alkoholu w wydychanym powietrzu. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze białym lub RGB. Wewnątrz znajdzie się tablica o przekątnej 22 cale, wyświetlająca informacje (nr linii, nazwy wszystkich przystanków - całą trasę jednocześnie, czas przejazdu między przystankami) w sposób dynamiczny w postaci tzw. termometru, a także datę, godzinę, czas do odjazdu z przystanku początkowego, reklamy.

Czas na zmiany?

W stosunku do ostatniego przetargu na autobusy przegubowe widać zmiany w kryteriach oceny ofert. Szczecin zrezygnował z premiowania zawieszenia zależnego oraz z szyby czołowej dzielonej w pionie, co dałoby większe szanse np. Mercedesowi.

Jednakże w Szczecinie, tak jak w Gorzowie Wielkopolskim, barierą nie do przejścia m.in. dla Mercedesa jest wymagana wysokość pojazdu, która została określona w tym przetargu do 3,35 m. Przykładowo eCitaro ma 3,4 m. Czy mimo wszystko Szczecin otrzyma więcej ofert niż jedną ? Przekonamy się podczas otwarcia ofert, a więc w dniu 2 lutego.