Ile będzie ofert w autobusowym przetargu ZTM Warszawa? Analiza SWZ
Trwa przetarg Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie na dostawę 12 elektrycznych autobusów przegubowych.
O warunkach tego postępowania przetargowego pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Nie wszystkim jednak SWZ przypadł do gustu. Wykonawcą, który zaskarżył przetargowe wymagania okazał się Daimler Buses Polska. ZTM uwzględnił większość postulatów odwołującego. Jak zatem wyglądają aktualne preferencje zamawiającego? Czas na analizę SWZ.
Premiowane rozwiązania
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny siedmiu kryteriów:
- ceny – 60 pkt,
- silnika centralnego umiejscowionego za osią napędową – 5 pkt,
- podziału szyby przedniej na trzy części (część górna, część dolna lewa i dolna prawa; podział części dolnej słupkiem środkowym) – 5 pkt,
- części poszyć bocznych podzielonych pionowo na segmenty i dodatkowo poziomo na część górną i dolną w całym pasie podokiennym, montowane bez użycia kleju, spawów itp. – 5 pkt,
- wyposażenia autobusu w system detekcji pożaru baterii trakcyjnych – 2 pkt,
- największej liczby miejsc pasażerskich, siedzących i stojących ogółem – 14 pkt,
- najniższego zużycia energii elektrycznej – 9 pkt.
Specyfikacja techniczna
Kolejne przegubowe elektryki dla Warszawy mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2, o szerokości efektywnej nie mniejszej niż 1150 mm. Autobusy mają być napędzane przez jeden centralny silnik napędzający oś trzecią (napęd typu pchacz) albo dwa silniki centralne napędzające oś drugą i trzecią. ZTM zaleca wykonanie przetwornicy napięcia silnika trakcyjnego w technologii SiC zwiększającej sprawność przetwornicy (obniżenie zużycie energii) i obniżającej poziom emisji hałasu oraz o mniejszych wymiarach i masie. Energia elektryczna magazynowana ma być w bateriach litowo-jonowych o małej gęstości lub o dużej gęstości. Baterie będą ładowane poprzez wtyczkę plug-in oraz urządzenie pantografowe.
ZTM ma rygorystyczne wymagania względem siedzeń pasażerskich. Fotele mają mieć ściśle określone nachylenie – tj. siedzisko z minimalnym spadkiem siedziska ku części tylnej o 4° i z odpowiednio nachylonym oparciem – minimalne pochylenie oparcia ma wynosić 17°. Pokrycie foteli będzie wykonane jako tapicerka materiałowa w kolorze ciemnoczerwonym. ZTM dopuszcza opcjonalnie pokrycie foteli wykonane ze skóry ekologicznej. Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem z przestrzeni pasażerskiej przez oszklone drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy z możliwością ich zablokowania od wewnątrz.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zamawiający chce, aby nowe elektrobusy były wyposażone w systemy bezpieczeństwa. Ma to być asystent zapobiegający najechaniu na obiekty ruchome i nieruchome przed pojazdem z funkcją ostrzegania akustycznego, optycznego oraz asystent kontroli prawej strony sygnalizującego optycznie lub akustycznie możliwość kolizji z obiektami ruchomymi lub nieruchomymi znajdującymi się w polu skrętu pojazdu (w strefie ryzyka kolizji) oraz przy zmianie pasa ruchu.
Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się tablice - monitory LCD. Chodzi o tablice podsufitowe (minimum 4) – których zadaniem będzie wyświetlanie nazwy krańca, do którego zmierza pojazd, trasy przejazdu (ulice z przystankami) oraz reklam i ogłoszeń w dolnej części. Do tego dojdą dwie tablice boczne (o przekątnej minimum 37 cali) wyświetlające trasę przejazdu – nazwy przystanków, charakter przystanków, ulice i dzielnice oraz strefy taryfowe przyporządkowane poszczególnym przystankom – prezentowanej w zdefiniowanym układzie graficznym, a także informacje o czasie przejazdu pomiędzy bieżącym przystankiem a każdym kolejnym na trasie.
Mamy faworyta
Nie da się ukryć, że w kryteriach technicznych Solaris ma lekką przewagę nad konkurencją dzięki stosowaniu w swoich elektrobusach szyby dzielonej w pionie.
Pozostali, w tym odwołujący się Daimler Buses Polska mogą wyrównać straty ceną lub niskim zużyciem energii elektrycznej elektryków.
Ostatecznie spodziewamy się dwóch ofert – od Mercedesa i Solarisa, a na weryfikację naszych przewidywań trzeba poczekać do otwarcia ofert, które odbędzie się 21 sierpnia.