Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ikarus po 10 latach wraca do Budapesztu

infobus
11.07.2014 14:57
Po imponującym zeszłorocznym zakupie na łącznie 150 nowych autobusów Mercedes-Benz Ciatro (zakupionych przez VT-Arriva), w tym roku Budapeszt odbiera kolejne nowoczesne pojazdy. To przede wszystkim 167 pojazdów zamówionych przez budapesztański Volánbusz Ltd., z czego około 150 kursuje na liniach organizowanych przez BKV (przede wszystkim są to trasy obsługujące przedmieścia, na których obsługę Volánbusz wygrał 8+2-letni kontrakt ). Wśród najnowszych pojazdów znalazło się 106 egzemplarzy MAN Lion`s City A21 (wyprodukowanych przez zakłady w Sadach i Starachowicach), a także 61 szt. Volvo 7900A, które powstały w fabryce we Wrocławiu. Wszystkie te pojazdy są w pełni klimatyzowane, a dodatkowo MAN-y –jako pierwsze autobusy w Budapeszcie –są wyposażone w silniki Euro 6. Łączna wartość tego zamówienia wyniosła 11 mld forintów. Warto podkreślić, że to na pewno nie ostatnie autobusy z Polski, jakie wzmocnią tabor BKK. Jeszcze w tym roku w stolicy Węgier pojawi się 28 hybrydowych egzemplarzy Volvo 7900, które będą spełniać standard Euro 6.
Autobusy Mercedes-Benz Ciatro C2 w barwach VT-ArrivaAutobusy MAN Lion`s City dla VolánbuszAutobusy Volvo 7900A w barwach VolánbuszAutobusy Volvo 7900A w barwach Volánbusz
Zakupy hybrydowych Volvo to nie koniec tegorocznych taborowych wzmocnień floty BKK. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują modele Ikarus V127, które powstają w zakładzie remontowym stołecznego przewoźnika w ramach montażu przemysłowego PKD. To wielki powrót legendarnej, węgierskiej marki do Budapesztu po 10 latach nieobecności  (oczywiście w ramach zakupów nowych pojazdów przez BKK). Ich pojawienie się we flocie spółki to efekt ogłoszonego w 2013 r. zamówienia na zakup trzech pierwszych egzemplarzy z opcją rozszerzenia zamówienia o dalsze 15 szt. W lipcu br. podjęto decyzję o skorzystaniu z tej opcji, mając zarówno na względzie dobrą opinię z ich eksploatacji, jak i stosunkową niską cenę zakupu (dodatkowo BKK korzysta tutaj z pomocy publicznej). Jak skrupulatnie wyliczył István Tarlós, burmistrz Budapesztu, jednostkowy koszt ich zakupu od firmy ARC-Ikarus to suma ok. 52 mln HUF, do których należy doliczyć prace montażowe, malarskie  i zakup materiałów (m.in. farby, akumulatory, opony). Generalnie Ikarusy V127 to 12,7-metrowe, niskopodłogowe autobusy miejskie z układem drzwi 2-2-2. W pierwszych trzech testowych konstrukcjach zastosowano silniki Cummins Euro 5, natomiast najnowsze konstrukcje mają już spełniać standard Euro 6.
Zakup Ikarusów oraz innych nowoczesnych autobusów przybliża Budapeszt do nadrzędnego celu, jakim jest osiągniecia w 2018 r. w pełni niskopodłogowej floty. Mierząc siły na zamiary, BKK zamierza osiągnąć to nie tylko poprzez zakupy nowych pojazdów. W tym roku tabor firmy wzmocniły także używane egzemplarze, w tym: 37 szt. niskopodłogowych autobusów Van Hool CNG najnowszej generacji oraz 32 szt. przegubowych pojazdów Van Hool starszej generacji. Dodatkowo zakłady serwisowe BKK przeprowadzają kapitalny remont 150 autobusów przegubowych Volvo 7700A, który zostały zakupione przez BKK w latach 2004 –2006. O tych ciekawych inwestycjach napiszemy w kolejnym wydaniu InfoBusa. Zdjęcia gotowych autobusów typu Ikarus V127 można zobaczyć tutaj, a proces ich montażu w serwisie BKK tutaj
Ikarus V127 w barwach BKK BudapesztIkarus V127 w barwach BKK BudapesztIkarus V127 w barwach BKK BudapesztIkarus V127 w barwach BKK Budapeszt