Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

II Ogólnopolski Konkurs na Najlepszego Kierowcę Autobusowego

infobus
08.04.2008 15:22

W dniach 25-26 kwietnia 2008 roku Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym Sp. z. o.o. we Wrocławiu organizują II Ogólnopolski Konkurs Kierowców Komunikacji Miejskiej na Najlepszego Kierowcę Autobusowego za 2008 rok – o puchar Prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.

Pierwsza edycja konkursuPierwsza edycja konkursu - część teoretyczna

Zwycięzca konkursu uzyska tytuł najlepszego kierowcy autobusowego w komunikacji miejskiej za rok 2008, otrzyma główną nagrodę tj. Puchar Prezesa IGKM, a wszyscy finaliści otrzymają pamiątkowe dyplomy a także ciekawe nagrody rzeczowe.
Zgłoszeni do konkursu kierowcy wezmą udział w teoretycznych testach wiedzy dotyczących m.in. znajomości przepisów ruchu drogowego, ustawy o transporcie drogowym i zasad udzielania pierwszej pomocy oraz w praktycznych zadaniach związanych z prowadzeniem autobusu miejskiego. Nowością w stosunku do poprzedniej edycji konkursu ma być rozszerzenie zadań o elementy obsługi pasażerów, a w szczególności obsługę pasażerów o specjalnych potrzebach.
Kartę zgłoszenia oraz Regulamin Konkursu, który wyjaśnia szczegóły przebiegu eliminacji i całej imprezy można znaleźć na stronie MPK Wrocław: http://www.mpk.wroc.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=539&Itemid=72 . Bardziej szczegółowa informacja dot. spraw organizacyjnych umieszczona zostanie na stronach internetowych IGKM i MPK Sp. z o.o. we Wrocławiu niebawem.
Przyjazd uczestników konkursu przewidywany jest na dzień poprzedzający zawody tj. 24.04.br (wieczorem). Zakończenie konkursu, w sobotę 26.04.2008r. około godziny 16.00. Koszt uczestnictwa w imprezie wyniesie 480 złotych netto (wliczając dwa noclegi i wyżywienie).

Pierwsza edycja konkursuPierwsza edycja konkursu

Przypomnijmy, iż pierwszaedycja konkursu odbyła się w Poznaniu. Wówczas zwycięzcą został kierowca MZK PIła – Ireneusz Tausz. W półfinałach wzięło udział 56 zawodników, którzy reprezentowali 27 firm komunikacji miejskiej. Zdaniem organizatorów liczba uczestników na tym etapie turnieju uniemożliwiła przeprowadzenie dodatkowego konkursu sprawnościowego, który na pewno dałby większe szanse doskonałym praktykom –zazwyczaj słabszym w teorii. W tej sytuacji faworytami okazali się kierowcy doskonale znający kodeks drogowy, zagadnienia bhp, przepisy ustawy o transporcie drogowym, zasady udzielania pierwszej pomocy, itp. Do ścisłego finału przeszło tylko 10 najlepszych zawodników. Wśród których grupowo dominowali reprezentanci MPK Poznań (3 uczestników) i MZA Warszawa (dwóch). Ostateczna rywalizacja między najlepszymi przeniosła się na plac manewrowy WORD w Poznaniu. Kierowcy najpierw musieli autobusem MAN NL 223 pokonać łuk, następnie zaparkować skośnie, potem przodem i na końcu wjechać w zatoczkę imitującą przystanek. I tutaj objawił się talent reprezentanta MZK Piła –Ireneusza Tausza. Kiedy innym finalistom wykonanie zadań zabierało 8 lub 10 minut, on perfekcyjnie i niezwykle pewnie pokonał wszystkie elementy w czasie 2,59 min.

Pierwsza edycja konkursu - część teoretycznaPierwsza edycja konkursuIreneusz Tausz

Był to jedyny bezbłędny przejazd –reszta najczęściej traciła cenne sekundy na powtarzaniu jazdy tyłem po łuku. Zresztą już w trakcie przejazdu, Krzysztof Książyk –dyrektor przewozów autobusów w MPK Poznań, który komentował cały czas to, co działo się na placu manewrowym, obwołał Tausza faworytem rozgrywek. I nie pomylił się, aczkolwiek pewnie bardzo kibicował poznańskiej ekipie, która próbowała osiągnąć lepszy wynik niż reprezentant Piły. To się jednak nie udało. Wystarczył jeden błąd spowodowany pośpiechem i najlepszy ze ścigających lidera –Leszek Wichłacz z MPK Poznań ostatecznie zajął drugie miejsce. Jeszcze przed zawodnikami był ostatnie etap praktycznego testu –tzw. „test Lancelota”, ale było on już praktycznie bez znaczenia dla ustalonego układu w rankingu. Konkurencja ta polegała na przymocowaniu do obu stron autobusu MAN NL 223 dwóch lanc, na które kierowcy musieli zbierać zaczepione na pachołkach obręcze. Każde z kółek miało odmienną punktację, w zależności od stopnia trudności. Był to egzamin sprawdzający płynność jazdy, ale także liczył się czas. Największą jednak jego zaletą była widowiskowość i możliwość aktywnego kibicowania przez publiczność.