II nabór FRPA w Warmińsko-Mazurskim: 50 autobusowych linii
50 linii autobusowych o łącznej długości 1 864,5 km powstanie na Warmii i Mazurach dzięki dodatkowemu naborowi wniosków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Przypomnijmy, że w I naborze FRPA z terenu województwa warmińsko-mazurskiego wpłynęło 41 wniosków na dofinansowanie 298 linii. Opiewały one wówczas na łączną sumę 31 871 044,65 zł, podczas gdy całkowita pula środków dla tego województwa wynosi na 2022 rok 63 943 839,11 zł. To oznaczało alokację środków na niskim, prawie 50-procentowym poziomie. Teraz sytuacja uległa nieznacznej poprawie.
50 linii
21 lipca wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki poinformował, że podpisał umowy na dofinansowanie przewozów autobusowych w warmińsko-mazurskich samorządach w związku z dodatkowym w tym roku naborem wniosków w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Kwota dofinansowania wynosi 3 mln 171 tys zł - podał w czwartek Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki.
Dzięki temu powstanie 50 linii o łącznej długości 1 864,5 km. Dofinansowanie otrzymają: Gmina Lubomino, Powiat Kętrzyński, Gmina Kolno, Gmina Dywity, Gmina Biała Piska, Gmina Wydminy, Gmina Bartoszyce, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
-"Linie autobusowe są przywracane i tworzone z myślą o mieszkańcach, aby zapewnić sprawne dojazdy do szkoły czy pracy. Cieszę się, że powstaną, ponieważ wyeliminują wykluczenie transportowe i usprawnią komunikację publiczną"- wskazał wojewoda Chojecki.
Najwięcej linii autobusowych, bo 31 ma zostać uruchomionych w gminie Bartoszyce (długość linii 789,6 km), gdzie dofinansowanie wyniosło 2,2 mln zł, w gminie Biała Piska powstanie 8 linii (długość 323,7 km), gdzie dofinansowanie wyniosło 308,8 tys zł, w gminie Lubomino powstaną 3 linie ( długość 242 km), gdzie dofinansowanie wyniosło 71,9 tys zł a w gminie Kolno zorganizowano 2 linie autobusowe (długość 47 km), gdzie dofinansowanie wyniosło 163 tys zł.
Jak podał PAP rzecznik wojewody Krzysztof Guzek, kwota środków na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej przyznanych dla województwa warmińsko-mazurskiego na 2022 rok wynosi prawie 64 mln zł.
Poprzednie edycje
Poniżej informacje o środkach Funduszu, które zostały przyznane dla poszczególnych województw na 2019, 2020 i 2021 rok.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
województwo | Budżet 2019 rok (w zł) | Budżet 2020 rok (w zł) | Budżet 2021 rok (w zł) |
dolnośląskie | 20 194 015,24 | 52 247 884,20 | 52 390 110,90 |
kujawsko-pomorskie | 18 498 597,84 | 49 695 035,11 | 49 293 719,73 |
lubelskie | 24 246 395,01 | 66 360 613,11 | 66 870 491,00 |
lubuskie | 13 173 440,89 | 36 664 830,37 | 35 679 074,13 |
łódzkie | 15 586 487,12 | 44 161 530,65 | 44 337 347,24 |
małopolskie | 16 158 111,16 | 42 129 687,24 | 41 453 635,28 |
mazowieckie | 19 705 448,76 | 68 207 276,50 | 64 096 067,64 |
opolskie | 11 638 440,47 | 31 045 690,35 | 30 555 334,88 |
podkarpackie | 19 640 405,80 | 52 251 118,46 | 50 389 184,96 |
podlaskie | 24 818 469,49 | 52 187 751,05 | 51 572 414,37 |
pomorskie | 15 813 935,77 | 41 213 540,28 | 42 280 365,56 |
śląskie | 18 386 185,25 | 49 734 533,35 | 52 252 878,58 |
świętokrzyskie | 21 484 820,55 | 55 620 352,93 | 54 773 449,80 |
warmińsko-mazurskie | 22 912 917,13 | 58 817 753,08 | 63 368 048,78 |
wielkopolskie | 19 823 272,26 | 52 159 421,56 | 53 021 294,91 |
zachodniopomorskie | 17 919 057,25 | 47 502 981,76 | 47 666 582,24 |
RAZEM | 300 000 000,00 | 800 000 000,00 | 800 000 000,00 |
Z danych tych wynika, że:
w 2019 r. częściowo sfinansowanych ze środków Funduszu zostało 1.228 linii komunikacyjnych, a wojewodowie wydatkowali kwotę 10.032.758,86 zł.
w 2020 r. wojewodowie wydatkowali kwotę 139.055.152,59 zł, a częściowo sfinansowanych ze środków Funduszu zostało 2.834 linie komunikacyjne
w 2021 r. – w ramach przeprowadzonych do tej pory naborów – dopłatą objęto 4.080 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 435.993.128,69 zł.
Szczegółowe dane za bieżący rok w podziale na województwa przedstawiam wyglądają następująco:
liczba linii z dopłatą FRPA 2021 | kwota dopłaty w 2021 roku | Poziom alokacji środków (%) | |
dolnośląskie | 264 | 29 451 674,38 zł | 56,2 |
kujawsko – pomorskie | 326 | 31 162 249,34 zł | 63,2 |
lubelskie | 242 | 13 435 714,03 zł | 20,1 |
lubuskie | 77 | 7 854 151,00 zł | 22,0 |
łódzkie | 204 | 30 225 692,82 zł | 68,2 |
małopolskie | 166 | 24 222 715,11 zł | 58,4 |
mazowieckie | 539 | 61 560 075,02 zł | 96,0 |
opolskie | 199 | 17 884 856,24 zł | 58,5 |
podkarpackie | 342 | 50 340 358,14 zł | 99,9 |
podlaskie | 143 | 18 000 713,37 zł | 34,9 |
pomorskie | 384 | 42 255 305,35 zł | 99,9 |
śląskie | 210 | 49 202 826,00 zł | 94,1 |
świętokrzyskie | 264 | 17 536 489,74 zł | 32,0 |
warmińsko – | 164 | 11 743 343,08 zł | 18,5 |
wielkopolskie | 330 | 13 697 578,10 zł | 25,8 |
zachodniopomorskie | 226 | 17 419 386,97 zł | 36,5 |
RAZEM | 4 080 | 435 993 128,69 zł | 100,0 |
Lista rankingowa najlepiej i najgorzej wykorzystujących środki województw wygląda tak:
liczba linii z dopłatą FRPA 2021 | kwota dopłaty w 2021 roku | Poziom alokacji środków (%) | |
podkarpackie | 342 | 50 340 358,14 zł | 99,9 |
pomorskie | 384 | 42 255 305,35 zł | 99,9 |
mazowieckie | 539 | 61 560 075,02 zł | 96,0 |
śląskie | 210 | 49 202 826,00 zł | 94,1 |
łódzkie | 204 | 30 225 692,82 zł | 68,2 |
kujawsko – pomorskie | 326 | 31 162 249,34 zł | 63,2 |
opolskie | 199 | 17 884 856,24 zł | 58,5 |
małopolskie | 166 | 24 222 715,11 zł | 58,4 |
dolnośląskie | 264 | 29 451 674,38 zł | 56,2 |
zachodniopomorskie | 226 | 17 419 386,97 zł | 36,5 |
podlaskie | 143 | 18 000 713,37 zł | 34,9 |
świętokrzyskie | 264 | 17 536 489,74 zł | 32,0 |
wielkopolskie | 330 | 13 697 578,10 zł | 25,8 |
lubuskie | 77 | 7 854 151,00 zł | 22,0 |
lubelskie | 242 | 13 435 714,03 zł | 20,1 |
warmińsko-mazurskie | 164 | 11 743 343,08 zł | 18,5 |
RAZEM | 4 080 | 435 993 128,69 zł | – |