Idzie zima – sprawdź swój akumulator zanim będzie za późno
W sezonie zimowym wielu kierowców pada ofiarą rozładowanego akumulatora. Nie powinno to dziwić, gdyż eksploatując codziennie swój samochód, szczególnie na krótkich dystansach, kierowcy muszą intensywnie używać różnych elektrycznych urządzeń pojazdu, jak ogrzewania, świateł, ogrzewanej tylnej szyby, radioodbiornika i reflektorów przeciwmgielnych, a wszystkie one pobierają dużo energii akumulatora. Nawet na tak prostą czynność, jak poranne uruchomienie silnika pojazdu, w zimowy poranek potrzeba o wiele więcej energii niż latem. Krzysztof Frelek, dyrektor działu części zamiennych Delphi w Europie Wschodniej uważa, że sprawdzenie akumulatora to jedna z najpowszechniej zaniedbywanych czynności konserwacyjnych, i udziela kilku pożytecznych wskazówek, jak dbać o akumulator:
O problemie z akumulatorem powiemy wtedy, gdy przy próbie uruchomienia samochodu rozrusznik obraca silnik wolniej niż zwykle. Innym objawem rozładowania akumulatora są słabo świecące reflektory główne. Może się też zdarzyć, że silnik w ogóle się nie obróci i usłyszymy tylko szybko powtarzające się stuknięcia.
Akumulator i układ ładowania należy na bieżąco kontrolować, a przynajmniej od czasu do czasu posmarować zaciski akumulatora wazeliną lub specjalnym smarem. Zapobiegnie to korozji i pozwoli utrzymać dobry kontakt elektryczny.
Przed uruchomieniem silnika wyłączamy wszystkie elektrycznie zasilane urządzenia pomocnicze – radioodbiornik, dmuchawy nawiewu itp. Rozrusznik włączamy kluczykiem w stacyjce na krótkie, najwyżej pięciosekundowe okresy, a między kolejnymi próbami dajemy akumulatorowi odpocząć przez przynajmniej 30 sekund.
Jeśli najczęściej jeździmy na krótkich trasach, dobrze jest od czasu do czasu przejechać samochodem dłuższy odcinek, aby akumulator mógł się należycie naładować.
Uruchamiając silnik wciskamy sprzęgło – ułatwi to rozrusznikowi pokręcenie silnikiem.
Pod żadnym pozorem nie możemy dopuścić do całkowitego rozładowania akumulatora.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Regularnie sprawdzamy, czy wszystkie złącza elektryczne są należycie dokręcone,
a akumulator dobrze zamocowany.
Regularnie sprawdzamy, czy akumulator jest suchy i czysty.
Nie zostawiamy włączonych świateł, gdy silnik nie pracuje.
Najważniejsze, żeby nie odkładać na potem zasadniczych czynności kontrolnych przy akumulatorze. Często obchodzimy się z nim nie najlepiej i dlatego jest on jednym z najczęściej wymienianych podzespołów samochodu – mówi Frelek.