Idzie wiosna! Kraków testuje słoneczne autobusy
Na dachach sześciu krakowskich Citaro zamontowany został system technologii fotowoltaicznej lubelskiej firmy In-Lab. Tym samym słoneczna flota MPK wzrosła do 8 sztuk.
Przypomnijmy, że testy systemu Sun-Bus w MPK w Krakowie rozpoczęło w 2015 roku, o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. System technologii fotowoltaicznej został wtedy zamontowany w dwóch autobusach. W sumie w historycznej stolicy Polski kursuje obecnie osiem autobusów korzystających z energii słonecznej.
System technologii fotowoltaicznej służy do wspomagania zasilania instalacji pokładowej autobusu (24 V), która dostarcza energię m.in. do automatów biletowych, kasowników, tablic elektronicznych oraz oświetlenia. Jest zasilany elastycznymi modułami fotowoltaicznymi. Zastosowano w nich innowacyjną technologię produkcji bez użycia szkła, dzięki czemu mają one wymaganą elastyczność i nadają się do zamontowania na dachu autobusu. Panele są w pełni odporne na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych.
-„Aktualne teksty to kontynuacja współpracy z MPK Kraków – powiedział nam Marcin Guzowski z In-Lab Sp. z o.o. – Systemy zainstalowane na sześciu przegubowych autobusach o mocy 1,35 kWp cechują się bardziej kompaktową przetwornicą, jak też możliwością rozszerzenia o moduł komunikacji uzysków energii i zdarzeń serwisowych do chmury obliczeniowej bądź na lokalny serwer przewoźnika. Dzięki temu, bieżącą obsługa eksploatacyjna systemów może być w znaczniej mierze zautomatyzowana.”
Sun-Bus w szczegółach
Wszystkie materiały użyte do budowy urządzenia spełniają stosowne wymagania dotyczące niepalności, bezpieczeństwa użytkowania i ekologii. Zastosowane zaawansowane rozwiązania techniczne sprawiają, że system funkcjonuje bez żadnego hałasu i cechuje się wysoką odpornością na przeciążenia.
Warto podkreślić, że system pozwala pokryć znaczne zapotrzebowanie autobusu na energię elektryczną, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.
System działa w pełni automatycznie załączając się w chwili wystąpienia zapotrzebowania na energię w pojeździe i wyłączając w momencie pełnego naładowania akumulatorów.
Według Marka Gancarczyka, rzecznika krakowskiego przewoźnika, korzystanie z energii słonecznej w autobusach to kolejne działanie MPK w Krakowie, które wynika z troski o środowisko i czyste powietrze. Zgodnie z planami, jeszcze w tym roku po dostawach prawie 160 nowych pojazdów, w Krakowie wykorzystywane będą wyłącznie pojazdy ekologiczne, spełniające co najmniej europejską normę emisji spalin Euro 5 oraz bezemisyjne.
„