Idzie wiosna. Co należy wiedzieć o unijnych etykietach na autobusowych oponach?
Na bieżniku każdej, nowej opony ciężarowej, a także autobusowej czy osobowej i dostawczej dopuszczonej do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej musi znajdować się stosowna etykieta.
To ona stanowi źródło informacji na temat podstawowych parametrów ogumienia.
System etykietowania
Nalepkę z literowymi oznaczeniami i piktogramami bardzo dobrze znamy z wszelkiego rodzaju urządzeń gospodarstwa domowego. Od 1 listopada 2012 roku obowiązkowo takową umieszczają również producenci na swoim ogumieniu, dopuszczonym do handlu na terenach państw członkowskich Unii Europejskiej. W efekcie kierowcy mają podane podstawowe informacje o parametrach opon, ułatwiające im świadomie podjąć decyzję o zakupie nowego kompletu, pasującego do stylu jazdy i właściwości pojazdu.
Ograniczenie do 2030 roku emisji gazów cieplarnianych – to zmiany w polityce klimatyczno-energetycznej, na którym zależy władzom Unii Europejskiej. W ich konsekwencji 1 maja 2021 weszło w życie rozporządzenie wprowadzające nowy standard etykietowania opon. Modele wyprodukowane po tej dacie, przeznaczone na rynek europejski mają ujednoliconą i lekko zmodyfikowaną nalepkę, względem pierwotnej formy. Zmianie uległ kształt, szata graficzna i skala klas efektywności opon. Dodano także informacje, aby kierowcy mieli możliwość wyboru oszczędnych, bezpiecznych i cichych modeli.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Etykiety na oponach
Do 1 maja 2021 roku na unijnej etykiecie nowej opony znajdowała się 7-stopniowa skala odnosząca się do jego przyczepności na mokrej nawierzchni i oporów toczenia. Oznaczano ją adekwatnie literami od A do G. Po zeszłorocznych zmianach system ten uległ modyfikacjom i uproszczeniu. Jak podaje portal Oponeo.pl, na aktualnych etykietach widnieje 5-stopniowy podział na klasy opon (od A do E). Pierwsze trzy pozycje (od A do C) zostały niezmienne. Dopiero na niższych poziomach widzimy istotne modyfikacje.
Redukcja liczby klas nieco inaczej plasuje się dla poszczególnych typów ogumienia. W przypadku wersji osobowych i dostawczych dawna kategoria D nie ma swojego odpowiednika w nowszej wersji etykiety. Przeskoczono o „oczko” dalej, dlatego została ona usunięta, a obecnie zastępuje wcześniejszą klasę „E”. Parametry „F” i „G” połączono w jeden, tworząc „E”. W etykietach opon ciężarowych dwie najniższe kategorie zostały po prostu pominięte.
Na unijnych etykietach ogumienia ciężarowego, autobusowego, dostawczego i osobowego znajduje się, tak jak w poprzedniej wersji, również znaczek emitowanego hałasu zewnętrznego, wyrażonego w decybelach. Całkowitą nowością są za to kod QR, po których zeskanowaniu kierowcy otrzymują więcej informacji o danym produkcie, a także parametry opony, jeżeli została ona przystosowana do zimowych warunków (piktogramy odpowiadające przyczepności podczas jazdy po zaśnieżonych i oblodzonych nawierzchniach).