Idą upały. Co zrobić, aby klimatyzacja w autobusach działała wydajniej?
Latem, kiedy temperatura powietrza przekracza określona temperaturę – przykładowo we flocie KM-Płock to 22 stopnie Celsjusza - dyspozytor wydaje polecenie kierowcom, aby włączyli klimatyzację.
Bezpośrednio po otrzymaniu polecenia kierowcy włączają klimatyzację i zamykają szyberdachy, a na najbliższej pętli zamykają i blokują wszystkie okna. Podobnie jest z wyłączaniem, kierowcy na polecenie dyspozytora wyłączają klimatyzację na najbliższej pętli i odblokowują okna. A w razie potrzeby otwierają szyberdachy.
Obecnie udział klimatyzowanych autobusów w całej flocie wynosi ok. 70% (wg danych IGKM) i cały czas rośnie. Dla porównania wśród tramwajów ten wskaźniki wynosi niecałe 30%. Każdy klimatyzowany pojazd posiada informacyjny piktogram nad środkowymi drzwiami, widoczny dla pasażerów oczekujących na przystanku.
Co można zrobić, aby klimatyzacja działała wydajniej?
Pasażerowie korzystają z „ciepłego” guzika. Dzięki temu jeśli na przystankach nie ma oczekujących pasażerów i nikt nie wysiada z pojazdu drzwi pozostają zamknięte, chłodne powietrze nie „ucieka” na zewnątrz i jednocześnie do środka nie dostaje się gorące powietrze.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dodatkowo okna w pojazdach klimatyzowanych są blokowane. Pasażerowie nie powinni próbować ich otwierać, ponieważ kończy się to niepowodzeniem lub uszkodzeniem elementów.