iBeacon pomoże niewidomym w Bukareszcie

infobus
19.08.2015 20:12

Firma Onyx Beacon zainstalowała w autobusach i trolejbusach w Bukareszcie specjalną platformę, zapewniającą osobom niewidomym i słabowidzącym wsparcie w podróży komunikacją miejską.

W maju 2015 system iBeacon umożliwiający korzystanie z platformy Smart Public Transport zainstalowano w łącznie 40 autobusach i trolejbusach obsługujących dwie linie komunikacji miejskiej w Bukareszcie. Docelowo zainstalowanych ma być 500 iBeaconów, co umożliwi osobom niepełnosprawnym wzrokowo sprawne poruszanie się po stolicy Rumunii bez niczyjej pomocy. Bukareszt jest pierwszym miastem na świecie wprowadzającym taki system na tak dużą skalę.

Platforma stworzona przez firmę Onyx Beacon opiera się na transferze informacji przez Bluetooth pomiędzy elementami iBeacon zamontowanymi w autobusach i trolejbusach RATB, chmurą danych Onyx Beacon CMS oraz specjalną aplikacją zainstalowaną w smartfonach pasażerów.

Jak to działa w praktyce? Użytkownik instaluje na swoim smartfonie (lub innym mobilnym urządzeniu) aplikację, dostępną w wersjach na iOS i Androida. Następnie ustawia w urządzeniu trasę, którą chce pokonać i wychodzi na przystanek. Niewidomy lub słabowidzący pasażer nie musi się obawiać, że nie zdąży wsiąść do autobusu, wsiądzie w niewłaściwy pojazd lub nie dostrzeże numeru czy też nie będzie w pobliżu nikogo, kto mógłby mu pomóc ? autobus lub trolejbus wyposażony w iBeacon i obsługujący linię pokrywającą się z trasą wybraną przez pasażera sam poinformuje o tym, że zbliża się do przystanku. Gdy pojazd będzie w odległości 50-60 metrów od przystanku, nada sygnał do smartfona pasażera, a zainstalowana aplikacja odtworzy specjalny dźwięk i komunikat głosowy. Co więcej po wjeździe na przystanek autobusu lub trolejbusu aplikacja również zareaguje sygnałem dźwiękowym i wibracyjnym, co ułatwi identyfikację odpowiedniej linii, gdy na przystanek na raz wjedzie więcej niż jeden autobus. Po wejściu pasażera do wnętrza autobusu aplikacja identyfikuje rozpoczęcie podróży i wyłącza komunikaty o przejeżdżających pojazdach. Proces uruchamia się znowu gdy niewidomy pasażer będzie oczekiwał na przystanku.

Projekt Smart Public Transport rozpoczął się w styczniu 2015, gdy przedstawiciele Organizacji Tandem zrzeszającej niepełnosprawnych wzrokowo oraz firmy Onyx Beacon spotkali się wspólnie by zaplanować podstawowe funkcjonalności rozwiązania oraz wstępne rozwiązania technologiczne. Następnym krokiem był prototyp aplikacji, przetestowanej gruntownie w warunkach laboratoryjnych. Równocześnie projekt SPT ubiegał się o dofinansowanie w konkursach organizacji pozarządowych. Spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem przez Fundację Vodafone, która zdecydował się sfinansować jego rozwój. Szybko wsparcie pojawiło się także ze strony operatora komunikacji miejskiej w Bukareszcie, RATB.

W pierwszej fazie rozwoju projektu od czerwca do sierpnia 2015 platforma SPT jest testowana na liniach 86 i 90 w warunkach rzeczywistych przez wolontariuszy z Organizacji Tandem. Linie wybrano nieprzypadkowo, przebiegają bowiem obok liceum dla uczniów niepełnosprawnych wzrokowo. Umożliwi to znacznej liczbie wolontariuszy intensywne przetestowanie rozwiązania. Równocześnie specjaliści z Onyx Beacon będą pracowali nad usprawnieniem i dalszym rozwojem systemu.

Pod koniec sierpnia, po zakończeniu i podsumowaniu fazy testów, SPT będzie gotowe do wdrożenia na skalę całego Bukaresztu. Moduły iBeacon mają być zainstalowane w 500 autobusach i trolejbusach, a pełne wersje aplikacji dla iOS i Androida będą darmowo udostępnione pasażerom. Od września system ma być w pełni funkcjonalny, a pod koniec roku ruszy kampania zachęcająca niewidomych i słabowidzących do korzystania z udogodnień. Zgodnie z oficjalnymi statystykami w Bukareszcie mieszka ponad 7 tysięcy niepełnosprawnych wzrokowo. Szacuje się, że po dodaniu do tego osób niezarejestrowanych oraz przyjezdnych, liczba potencjalnych użytkowników platformy sięgnie 12 tysięcy osób.