Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

IAA: MAN z hybrydą dla wszystkich autobusów

infobus
03.07.2018 11:00

System hybrydowy MAN EfficientHybrid może być zastosowany we wszystkich autobusach miejskich MAN nowej generacji. Od MIDI po MEGA. Od CNG po konwencjonalny silnik diesla. 

Nowy, lżejszy silnik MAN D1556 LOH, który spełnia obowiązującąjuż od 1 września 2019 roku normę emisji spalin Euro 6d, może zostaćopcjonalnie uzupełniony o MAN EfficientHybrid, system przyczyniający się wznacznym stopniu do redukcji zużycia paliwa i emisji. Funkcja stop-start,stosowana seryjnie w MAN EfficientHybrid, zapewnia niezwykle ciche fazyzatrzymywania się na przystankach i światłach. Centralny element systemustanowi alternator rozrusznika wału korbowego – urządzenie elektryczne, którepodczas hamowania przekształca energię kinetyczną w elektryczną. Rekuperowanaenergia jest następnie gromadzona w module UltraCap na dachu pojazdu, który wporównaniu z akumulatorem o podobnej pojemności jest znacznie lżejszy ibardziej kompaktowy. Zgromadzona w module UltraCap energia zapewnia zasilanieinstalacji elektrycznej pojazdu niezależnie od napędu, co powoduje nie tylkoodciążenie silnika wysokoprężnego, lecz także umożliwia wyłączanie silnikapodczas postoju pojazdu. Poprzez odwrócenie sposobu działania alternatorarozrusznika wału korbowego, silnik MAN D15 może zostać ponownie uruchomiony wkilka chwil, a podczas przyspieszania jest wspomagany przez funkcję boost.

Silnik o pojemności 9 litrów jest dostępny w wersjach o mocy280, 330 i 360 KM, dzięki czemu pokrywa zakresy zapotrzebowania typowe dlaautobusów miejskich. Jak poinformował MAN, w EfficientHybrid może być wyposażony także silnik gazowy E18.

Nowy design

W ramach targów BusDays w marcu tego roku odbyła sięświatowa premiera nowego MAN Lion's City. Koncentrując się na ekonomiczności,komforcie jazdy, technologii i wzornictwie, projektanci postawili sobie za cel,by wyznaczać nowe standardy dla wszystkich komponentów. Przykłady to całkowicienowy układ przenoszenia napędu z MAN EfficientHybrid, niezależne zawieszeniekół na przedniej osi, funkcje oświetlenia LED czy też nowe, modułowe wnętrze.Ponieważ MAN Lion's City to początek nowej ery. Dlatego już teraz spełniawszystkie normy prawne obowiązujące obecnie i wkrótce.

Już zewnętrzna sylwetka tego nowego autobusu miejskiegostanowi zapowiedź nowego języka designu MAN. Oprócz charakterystycznychreflektorów z wbudowanymi listwami LED, pełniącymi funkcję świateł dziennych, itypowej, czarnej osłony przedniej z chromowanym profilem, wzrok przykuwapociągnięta nieco w dół linia okien z boku pojazdu. Nie tylko nadaje onaautobusowi dynamiczny wygląd, ale również stanowi przemyślany elementpodzielonego na segmenty poszycia pojazdu, które pozwala na poprawę kosztówcyklu życia maszyny (LCC). Również tylna część pojazdu o nowoczesnym wyglądzieprzypominającym smartfona, znana wcześniej z nowego MAN Lion's Coach, stała sięwyrazistym znakiem rozpoznawczym nowego MAN Lion's City. Ponadto umożliwia onabardzo łatwy dostęp do różnych komponentów.

Lekki jak miejski lew

Zastosowane nowe materiały oraz procesy produkcji w nowymLion`s City zapewniają jednak nie tylko świetny wygląd nowego autobusumiejskiego, lecz także sprawiają, że jest on przede wszystkim lżejszy ibardziej wytrzymały, a ponadto zwiększają komfort obsługi, na przykład klapkonserwacyjnych i maski silnika. Nowy MAN Lion's City w wersji 12-metrowej i zokrojonym wyposażeniem jest na przykład o około 1130 kg lżejszy od swojegopoprzednika z silnikiem D20. Zastosowana została między innymi skonstruowana nanowo maska silnika, wykonana bez ramy stalowej, a także cieńsza szyba tylnaoraz zoptymalizowane pod względem wagi okładzina ścianki bocznej zpolipropylenu wzmocnionego włóknem szklanym.

Niezależne zawieszenie

Po raz pierwszy nowy Lion's City w nowej generacji jestwyposażony w niezależne zawieszenie kół. Dzięki temu w przypadku przetoczeniasię koła przez nierówności na drodze, ruchy są jedynie w nieznacznym stopniuprzenoszone przez koło i wspornik piasty na przeciwną stronę. Ogólnie rzeczbiorąc, możliwa jest bardziej miękka amortyzacja, ze względu na oddziaływaniemniejszych mas nieresorowanych.

W przypadku amortyzatorów, nowe tłumiki PCV (Premium ComfortValve) zastępują stosowaną dotychczas technologię jako rozwiązanie seryjne. Teczysto hydrauliczne tłumiki drgań umożliwiają optymalne dostosowanie pojazdupod względem komfortu jazdy i stabilności w typowych obszarach zastosowania,takich jak ruszanie z miejsca, przejeżdżanie przez długie nierówności lubkrótkie przeszkody. Dzięki nowej koncepcji doprowadzania oleju, dostępnych jestprzy tym znacznie więcej parametrów, dzięki czemu możliwe jest precyzyjnedostosowanie do każdego wariantu osi, co z kolei prowadzi do znacznie bardziejkomfortowej charakterystyki jazdy.

Autobus miejski nowej generacji wyróżnia się równieżunowocześnionymi drzwiami. Pochodzą one wciąż z portfolio produktów MAN, sąjednak o 10 cm szersze i wyróżniają się harmonijnym, szybkim i bezpośrednimdziałaniem. Do wyboru dostępne są pneumatyczne drzwi obrotowe otwierane dośrodka i do zewnątrz, a także drzwi obrotowe otwierane do środka i drzwiprzesuwne obrotowe z napędem elektrohydraulicznym. Zastosowanie znalazłysprawdzone komponenty, a podczas eksploatacji nie jest wymagane smarowanie anidokonywanie jakichkolwiek regulacji. To wszystko sprawia, że drzwi są jakzwykle niezawodne. Dzięki zastosowaniu elementów modułowych gwarantowane jestniskobudżetowe zaopatrywanie w części zamienne i wysoka dostępność, co z koleiwpływa pozytywnie na koszty cyklu życia maszyny.

Oświetlenia w wersji LED

Przykładem dążenia do wyznaczania nowych standardów wprzypadku nowego MAN Lion's City są przednie i tylne reflektory. Diody LEDzostały wykorzystane nie tylko w funkcji świateł do jazdy dziennej. Reflektorygłówne po raz pierwszy dostępne są jako pełne światła LED i stanowią elementwyposażenia seryjnego w połączeniu z tylnymi lampami LED. Oświetlenie LED wewszystkich funkcjach nie tylko podkreśla wyjątkowy efekt charakterystycznegowzornictwa nowego MAN Lion's City, lecz przyczynia się także do zwiększeniabezpieczeństwa i obniżenia kosztów eksploatacji. Element świetlny zachwyca nietylko wysoką energooszczędnością i długą trwałością osiągającą do 10 000 godzinpracy, lecz także wysoką solidnością, dzięki czemu droga wymiana żarówek niejest konieczna. Jednocześnie poprawia się widoczność: światła mijania i światładrogowe świecą z zastosowaniem diod LED o około 50% jaśniej niż lampyhalogenowe. Ponadto oświetlenie LED pozwala osiągnąć szerszy rozsył, ajednocześnie wyraźnie większy zasięg światła.

Nowoczesna technologia świetlna została zastosowana równieżwe wnętrzu. Pośrednie, a na życzenie również ciągłe oświetlenie LED w kolorzeciepłej bieli, a także opcjonalne, kolorowe światło nastrojowe zapewniająspójne, nowoczesne i dynamiczne wzornictwo. Inżynierowie poświęcili przy tymszczególną uwagę ograniczeniu odbijania światła, by zredukować do minimummożliwość oślepiania kierowcy w miejscu pracy.

Nowa koncepcja foteli

W ten sposób podkreślone zostało jasne, przyjazne iwizualnie uporządkowane wrażenie nowej kolorystyki i wykończenia wnętrza. Jasnei ciemne barwy zostały dobrane w taki sposób, aby odpowiednio funkcjonalnierozgraniczać strefy o różnym przeznaczeniu. Jednocześnie nowa koncepcja fotelize zoptymalizowanymi odstępami oraz mocowaniem foteli na szynach bocznych nietylko zapewnia więcej miejsca, lecz także ułatwia czyszczenie. Standardowapodstawa siedzenia jest przy tym mocowana do ścianki bocznej dwoma szynami. Zapomocą adapterów można łatwo i elastycznie zamontować dowolne fotele. Takżestojący pasażerowie nie muszą rezygnować z komfortu i bezpieczeństwa: noweporęcze sufitowe o owalnym profilu to gwarancja ergonomicznego uchwytu.

Coś dla kierowcy

Również kierowca znajdzie w nowym MAN Lion's City zmienione,a przy tym zoptymalizowane miejsce, które z elegancko wygiętymi drzwiami dokabiny doskonale wpisuje się w koncepcję wzornictwa. Główne cele optymalizacjistanowiły ergonomia, komfort i bezpieczeństwo: na przykład dzięki nowemurozmieszczeniu przycisków i instrumentów zwiększono wygodę obsługiwaniapojazdu. Elementy sterujące są rozmieszczone w trzech strefach wedługczęstotliwości użytkowania, a opcjonalna dodatkowa tablica rozdzielcza z prawejstrony umożliwia zastosowanie dodatkowych elementów DIN lub monitorów. Uchwytna napoje oraz przyłącze USB znajdują się na bocznej jednostce sterowania, adodatkowe miejsca do przechowywania to na przykład zamykany schowek kierowcy lubsiatkowa kieszeń.

W celu zapewnienia lepszej ergonomii przez optymalnedostosowanie pozycji, siedzenie kierowcy można regulować w poziomie. Tablicarozdzielcza porusza się synchronicznie wraz z ruchem kierownicy. Najlepsząwidoczność zapewniają ponadto cztery montowane seryjnie, 4-calowe kolorowewyświetlacze o wysokiej rozdzielczości. Kolejnym elementem zwiększającymbezpieczeństwo jest podwyższona pozycja fotela kierowcy oraz drzwi kabinykierowcy otwierające się do przodu.Modułowa szyba na drzwiach kierowcy, która może zostać przedłużona doprzedniej szyby, może zapewnić dodatkowe zabezpieczenie w razie napaści.

Autobus miejski nowej generacji będzie produkowany odpierwszej połowy 2019 roku w zakładach MAN w Starachowicach/Polska. Równolegle -i to prze okres 4 lat do wygaśnięcia kontraktu z DB Regio – będzie produkowanaaktualna seria miejskich lwów.