Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

IAA: EcoLife czy TipMatic? MAN daje wybór w autokarach

infobus
03.07.2018 15:00

Aby zaoferować optymalny komfort jazdy nawet w tychszczególnie wymagających warunkach, firma MAN Truck & Bus rozszerzyłaportfolio skrzyń biegów do autokarów marek MAN i NEOPLAN.

Już od maja ubiegłego roku dostępna jest automatycznaskrzynia biegów ZF EcoLife Coach w połączeniu z silnikiem o mocy 420 i 460 KM orazmaksymalnym momentem obrotowym 2100 Nm i 2300 Nm do modeli MAN Lion's Coachoraz NEOPLAN Cityliner i Tourliner. Jest to możliwe dzięki połączeniuautomatyki zmian biegów z układem przenoszenia napędu zoptymalizowanym do Euro6 z silnikiem D26.

Kręte górskie drogi ani ruch miejski przy niskichprędkościach nie wpływają negatywnie na komfort kierowcy i pasażerów dziękizastosowaniu całkowicie automatycznej, sześciobiegowej skrzyni biegów zesprzęgłem bocznikowym oraz dołączonymi przekładniami planetarnymi. Przekładniahydrodynamiczna zwiększa moment obrotowy silnika i umożliwia płynne ruszanie iprzyspieszanie bez szarpania oraz bez zużycia sprzęgła. Przebieg napędu niejest przerywany przy zmianie biegu, co zwiększa komfort i osiągi pojazdu, atakże pozwala zaoszczędzić paliwo w obszarach, w których przerywanie siłypociągowej ma szczególne znaczenie. Duży kąt pochylenia sworznia zwrotnicy wpołączeniu z przewyższeniem przetwornika momentu obrotowego na pierwszym biegugwarantuje przy tym wysoką siłę pociągową w całym zakresie prędkości jazdy.Stworzone specjalnie do skrzyni biegów EcoLife oprogramowanie sterujące TopoDynLife dynamicznie dostosowuje punkty przełączania do profilu trasy, na bieżącodokonując obliczeń przy uwzględnieniu topografii, aktualnych wartościobciążenia i przyspieszenia oraz zmiennych oporów ruchu. Dwa nadbiegi(overdrive) umożliwiają niskie prędkości obrotowe silnika i zredukowany poziomhałasu przy większych prędkościach.

Do komfortu i bezpieczeństwa przyczynia się równieżopóźniacz pierwotny, zastosowany w automatycznej skrzyni biegów EcoLife Coach.Opóźniacz pierwotny zapewnia wysoką moc hamowania szczególnie przy niskich iśrednich prędkościach, zapewniając optymalne odciążenie hamulcóweksploatacyjnych. Dwa niezależne układy chłodzenia sprawiają, że retarderpracuje niezawodnie również na dłuższych trasach o znacznym spadku.

MAN TipMatic Coach

MAN wprowadza innowacje również w przypadku swojej automatycznejskrzyni biegów. Od końca roku autokary od 460 KM będą seryjnie wyposażone wnowy model skrzyni biegów TipMatic Coach. Innowacje obejmują usprawnienia podwzględem charakterystyki ruszania również dzięki nowemu systemowi wykrywanianachylenia oraz ulepszone urządzenie sterujące skrzynią biegów ze strategiązmiany biegów opracowaną przez MAN. W zależności od rzeczywistej wagi autobusui aktualnej topografii, strategia zmiany biegów MAN zawsze dobiera optymalny doruszenia bieg oraz prędkość obrotową, co z jednej strony chroni sprzęgło iukład przenoszenia napędu, a z drugiej stanowi element zwiększający komfort idynamikę przy ruszaniu. Udoskonalony system SmartShifting gwarantuje szybkązmianę biegów na każdym biegu. Przy wykorzystaniu danych z położenia pedaługazu, masy pojazdu i wyliczonego oporu ruchu, oprogramowanie wylicza optymalnykompromis pomiędzy prędkością zmiany biegów, komfortem i trwałością. Wprzypadku kick-down możliwa jest przyspieszona redukcja biegów, ręczna zmianabiegów jest możliwa w każdej chwili. Do wysokiej prędkości średniej bezzwiększenia zużycia paliwa przyczynia się ponadto przewidująca zmiana biegów:poprzez celowe zwiększanie prędkości obrotowej, na przykład podczas podjeżdżaniana wzniesienie, MAN Efficient Cruise umożliwia wczesne wykorzystanie dużejrezerwy mocy. Z kolei po zakończeniu wzniesienia następuje obniżenie prędkościobrotowej przez przełączenie na wyższy bieg.

Lepszą dynamikę zmiany biegów zapewnia również tak zwanewspomaganie zmiany biegów (HSU), dzięki zastosowaniu sterowanego elektryczniehamulca silnikowego EVBec (Exhaust Valve Brake electronically controlled). W przypadku przeskoku z biegu na bieg dotrzech stopni jednocześnie, krótkie zamknięcie przepustnicy spalin powodujeszybkie obniżanie prędkości obrotowej w fazie przy otwartym sprzęgle. W celuzwiększenia wydajności hamulców o działaniu ciągłym, hamulec silnikowy jestseryjnie montowany w połączeniu z retarderem wtórnym, zapewniającym maksymalnymoment hamowania 500 kW i 4000 Nm. Dzięki zwiększonemu przełożeniu, odczuwalnehamowanie retarderem jest możliwe również w dolnym zakresie prędkości idostępne są wystarczające rezerwy do tego, by również podczas hamowaniaciągłego następowała dalsza redukcja prędkości – przy maksymalnej ochroniehamulca eksploatacyjnego.

Współczynnik sprawności w nowej generacji zwiększył się do99,7% na bezpośrednim biegu 11, należy więc do najlepszych. Z maksymalnymwejściowym momentem obrotowym 2800 Nm, nowy model MAN TipMatic Coach jestprzygotowany także na wysokie moce silnika.

Oprócz licznych innowacji, nowa generacja skrzyni biegówjest wyposażona również w sprawdzone funkcje, takie jak przewidujący tempomatMAN Efficient Cruise z funkcją „żeglowania” Efficient Roll, zoptymalizowanytryb manewrowania oraz Idle Speed Driving. Ta ostatnia funkcja umożliwiakomfortową jazdę przy prędkości obrotowej biegu jałowego bez wciskania pedaługazu na biegach od 1 do 6, dzięki czemu kierowca może wygodnie i w sposóbłagodny dla sprzęgła uczestniczyć w płynnym ruchu.

W przypadku wersji autokarów poniżej Euro 6, wraz zeskrzynią biegów TipMatic niektóre funkcje zostały wprowadzone po raz pierwszy,między innymi funkcja biegu wolnego Efficient Roll, Speed Shifting oraz długieprzełożenie osi i=2,73 w połączeniu ze sprawdzonym silnikiem D26.