Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

IAA: Autobus elektryczny MAN Lion's City E w szczegółach

infobus
03.07.2018 10:00

Producent pojazdówużytkowych MAN Truck & Bus podczas konferencji prasowej w Berlinie – preIAA2018 – zaprezentował przegląd nowości, jakie można będzie zobaczyć podczastargów pojazdów użytkowych IAA 2018 we wrześniu.

MAN Truck & Busprzyjmuje, że do 2030 roku około 66 procent autobusów liniowych będą stanowiłyautobusy elektryczne. Dlatego podczas targów pojazdów użytkowych IAA 2018 firmaMAN pragnie zaprezentować całkowicie elektryczną wersję nowego autobusumiejskiego MAN Lion's City. Tym samym MAN uzupełnia nową generację autobusówmiejskich – po silniku wysokoprężnym i gazowym – o wersję bezemisyjną.

MAN Lion's City E

Lekko zmienionewzornictwo podkreśla wyjątkowość napędu elektrycznego. Najbardziej rzuca się woczy brak wieży silnika, a tym samym zoptymalizowany obszar miejsc siedzących wtylnej części pojazdu dzięki umieszczeniu akumulatorów na dachu. Dzięki temu zjednej strony akumulatory znajdują się poza zagrożoną stłuczkami tylną częściąpojazdu, a z drugiej takie rozwiązanie umożliwia większą swobodę projektowaniawnętrza, bardziej przyjazne warunki oświetlenia oraz nawet cztery dodatkowemiejsca siedzące.

Jeśli chodzi o napędautobusu elektrycznego, MAN stawia na jeden, a w autobusie przegubowym na dwasilniki centralne na drugiej lub drugiej i trzeciej osi napędzanej. Są one łatwiejdostępne i mniej kompleksowe niż silniki zamontowane w pobliżu kół, co ułatwiakonserwację oraz wpływa pozytywnie na całkowity koszt posiadania (TCO).Szczególnie dla autobusu przegubowego wiążą się z tym również korzyści związanez charakterystyką jazdy: dwie osie napędzane zwiększają stabilność jazdy, a tymsamym bezpieczeństwo, a także zapewniają maksymalny odzysk energii podczashamowania.

Silnik centralny

Całkowicie elektrycznyukład przenoszenia napędu w autobusie jednoczłonowym zapewnia moc od 160 domaksymalnie 270 kW. Energia pochodzi z modułowych akumulatorów w wersji 480(autobus jednoczłonowy) lub 640 kWh (autobus przegubowy). MAN sięga przy tym pozaawansowaną technologię akumulatorów z modułowego systemu koncernu, ainteligentne zarządzanie temperaturą zapewnia wyjątkowo dobry zasięgniezależnie od pory roku. Dzięki temu eBus Lion's City może niezawodniepokonywać zasięg do 200 km w realistycznych warunkach, przez cały okrestrwałości akumulatorów.

Tak potężne i ciężkiebaterie mogły zostać zastosowane dzięki „odchudzeniu” całej generacjiLion`s City i podwyższeniu DMC do 19,5 t.

Plug-in

Akumulatory w Lion`s CityE są ładowane w zajezdni przy pomocy styczki CCS. W przypadku średniej mocyładowania 100 kW, autobus jednoczłonowy jest całkowicie naładowany już poniecałych trzech godzinach, a autobus przegubowy po prawie czterech. Przymaksymalnej mocy ładowania 150 kW czas odpowiednio się skraca.

Na podstawie ankietyprzeprowadzonej wśród prawie 200 klientów na terenie całej Europy orazinformacji zwrotnych płynących z różnych miast, firma MAN doszła do wniosku, żedla późniejszego codziennego działania ważniejsza jest płynna obsługa bezdodatkowych ładowań niż nieograniczony zasięg. Zwłaszcza, że technologiaakumulatorów rozwija się z zawrotną prędkością. Lion's City pozostaje przy tymna bieżąco, ponieważ stosowane dzisiaj moduły akumulatorów umożliwiająwprowadzenie modernizacji w kolejnych generacjach. Ładowanie poza godzinamiszczytu umożliwia użytkownikowi inteligentne zarządzanie ładowaniem zwykorzystaniem korzystnej taryfy energii elektrycznej, przyczyniając się dodalszego zwiększenia ekonomiczności autobusów elektrycznych.

Ponieważ autobuselektryczny jest integralnym członkiem nowej rodziny Lion's City, łatwodopasuje się do dotychczasowej działalności przedsiębiorstwa, a zakładkomunikacji miejskiej może korzystać z sieci serwisowej MAN.

Harmonogram lwa

W ramach harmonogramueMobility, w połowie 2020 roku we współpracy z różnymi użytkownikami z Europyprzeprowadzone zostaną w ramach licznych faz próbnych u klientów testy flotydemonstracyjnej pod kątem przydatności w codziennej pracy. W tym celu firma MANnawiązała w ubiegłych miesiącach liczne partnerstwa innowacyjne, między innymize spółką Hamburger Hochbahn oraz zakładami komunikacji miejskiejHamburg-Holstein (VHH), Stadtwerke München oraz Münchner Verkehrsgesellschaft,a także Stadtwerke Wolfsburg i Wolfsburger Verkehrs-GmbH. Niedawno firma MANnawiązała również współpracę z luksemburskim przedsiębiorstwem Voyages EmileWeber oraz Losch Luxemburg, importerem Grupy Volkswagen oraz największą grupądealerów w Luksemburgu. Produkcja seryjna autobusu elektrycznego MAN Lion'sCity będzie odpowiednio zwiększana od 2020 roku.

Ponieważ zakładykomunikacji miejskiej i zarządcy flot, dążący od poziomu „low emission” do „noemission” stają przed pewnymi wyzwaniami, wykraczającymi poza kwestie związanez samym pojazdem, firma MAN Truck & Bus powołała specjalistyczny zespółdoradców do spraw indywidualnych i maksymalnie ekonomicznych rozwiązańtransportowych pod nazwą MAN Transport Solutions. Wykwalifikowani doradcydysponują bogatym doświadczeniem, dzięki któremu mogą udzielić wsparcia nietylko w kwestiach związanych z pojazdami, lecz także z infrastrukturą izapotrzebowaniem na energię, a także koncepcjami konserwacji i planowaniafloty, zapewniając w ten sposób najlepsze wsparcie użytkownikom pojazdów.