Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

IAA 2022: Wielkie zmiany w autobusach elektrycznych MAN. Wejdzie pantograf!

infobus
21.09.2022 08:00


Ależ rewolucja w autobusowej ofercie MAN! Po wejściu krótkiego modelu Lion’s City 10 E, teraz niemiecki producent zapowiedział m.in. wprowadzenie pantografu do szybkiego ładowania e-busów.

To jeszcze nie koniec – firma wprowadza też akumulatory modułowe, czyli teraz to klienci autobusów elektrycznych mogą określić liczbę potrzebnych im baterii. MAN obiecuje też większą wydajność nowej klimatyzacji CO2 oraz ulepszony obieg ogrzewania.

Głos klientów

W Barcelonie, Hamburgu, Kopenhadze, Malmö lub Zurychu – oba całkowicie elektryczne modele seryjne autobusów miejskich MAN Lion’s City 12 E i MAN Lion’s City 18 E jeżdżą już na liniach w całej Europie i w takim samym stopniu zachwycają pasażerów, kierowców oraz użytkowników. Lokalnie bezemisyjne autobusy pojedyncze i przegubowe udowadniają w coraz większej liczbie europejskich metropolii, jak doskonale radzą sobie w ruchu miejskim. Udaje się to między innymi dlatego, że autobusy miejskie można bez problemu zintegrować z istniejącymi procesami.

-„Ponadto stale pracujemy nad usprawnianiem naszych produktów. Również nasz autobus elektryczny ciągle rozwijamy”, mówi Rudi Kuchta, Head of Business Unit Bus w MAN Truck & Bus i uzupełnia: „Cały czas wsłuchujemy się przy tym w głos naszych klientów. Nasz cel jest jasny: uproszczenie działalności klienta dzięki wiodącym zrównoważonym rozwiązaniom!”.

I to widać. Od początku 2024 roku dostępne będzie nowe rozwiązanie ładowania autobusów elektrycznych MAN. Można je będzie wówczas ładować automatycznie od góry przez pantograf w zajezdni z wykorzystaniem szyn ładowania na dachu (Inverted Pantograph). Korzyść: w bezpośrednim otoczeniu nie ma kabli ani stacji ładowania. Maksymalne wyposażenie w akumulatory nie ulega przy tym zmianie, dzięki czemu Lion’s City E zyskuje ze względu na największą pojemność na rynku również w przypadku ładowania przez pantograf. Moc ładowania w pierwszym etapie wyniesie maksymalnie 150 kW. Rozwiązania z wyższą mocą ładowania oraz pantografem zamontowanym na dachu są już planowane i pojawią się później. Ponadto klienci mają możliwość ładowania swoich autobusów MAN Lion‘s City E przez wtyk ładowania CCS. Również w tym zakresie model Lion’s City E jest stale usprawniany od rozpoczęcia sprzedaży. Obecnie jest już nawet pięć punktów ładowania: oprócz standardowego punktu ładowania VDV z przodu z prawej strony MAN oferuje opcjonalnie punkt ładowania z przodu z lewej strony, z tyłu z prawej strony, z przodu oraz z tyłu.

-„Ponadto w obydwu wariantach stawiamy na ładowanie w zajezdni. Dzięki temu autobusy można szczególnie łatwo zintegrować z istniejącymi procesami roboczymi”, podkreślił Heinz Kiess, kierownik działu marketingu autobusów w MAN Truck & Bus i uzupełnia: „Ponieważ nasze autobusy elektryczne mają dostateczny zasięg, jest to możliwe bez problemu”.

MAN e-Bus

tylna oś i klimatyzacja CO2

Z kolei już od jesieni 2022 r. MAN poprawi wydajność e-busów poprzez seryny montaż tylnej osi o mniejszej wadze. Ze względu na znaczne usprawnienia przepływu oleju oraz odpowietrzanie udało się również wydłużyć okresy międzykonserwacyjne, co przekłada się na oszczędność czasu i kosztów użytkownika.
Większą wydajność oraz zasięg zapewnia klimatyzacja CO2, dostępna opcjonalnie od połowy 2022 roku. Jest ona dostępna w modelach Lion‘s City 12 E, Lion‘s City 18 E, a od 2023 roku również w nowym Lion’s City 10 E.

-„Nowoczesna klimatyzacja CO2 ma wiele zalet: jest bardziej przyjazna dla środowiska, a jednocześnie znacznie wydajniejsza, co przekłada się na dodatkowy zasięg do 25 km”, powiedział Heinz Kiess.

Kompaktowa instalacja dachowa jest zasilana przez nieszkodliwy dla klimatu i tańszy dwutlenek węgla (R744) zamiast chłodziwa R134a. Ponieważ w porównaniu z konwencjonalnymi pompami ciepła system działa w większym zakresie temperatur, instalacja CO2 może działać do temperatur -20°C. Jako że opcjonalny podgrzewacz w chłodnych warunkach klimatycznych wykorzystuje się rzadziej, klimatyzacja jest bardziej ekologiczna. W efekcie zużywa się mniej płynnego paliwa do ogrzewania przestrzeni pasażerskiej.

-„Ogólnie nowa klimatyzacja CO2 idealnie pasuje do naszego MAN Lion‘s City E. Przecież zrównoważony rozwój, wydajność i niezawodność to wartości, które charakteryzują nasz autobus elektryczny”, podsumował Kuchta i uzupełnia: „W szczególności w połączeniu z dodatkowo usprawnionym obiegiem grzewczym klienci mocno odczują wzrost wydajności”.

Od jesieni 2022 roku obieg grzewczy grzejników wysokonapięciowych zostanie zmieniony w taki sposób, że strefa kierowcy i skrzynka czołowa będą mogły być ogrzewane szybciej i wydajniej. Zaletą jest ponadto możliwość regulacji temperatur różnych stref autobusu bardziej niezależnie od siebie, a tym samym bardziej indywidualnie.

Dwie strategie


Istotnymi kwestiami nurtującymi i pobudzającymi ekspertów z MAN są korzystanie z akumulatora, jego modułowość i okres użytkowania. Celem projektantów jest umożliwieniem użytkownikom odpowiedzialnym za komunikację miejską idealnego dostosowania autobusu elektrycznego do indywidualnych zastosowań.

-„Przecież każde miasto jest inne. Nie ma przy tym znaczenia większa lub mniejsza liczba pasażerów, większy lub mniejszy teren, rzadka lub gęsta siatka połączeń, dłuższe lub krótsze odległości między przystankami – aby każdy zakład otrzymał idealny dla siebie autobus elektryczny, oferujemy dwie strategie korzystania z akumulatora w Lion’s City E”, wyjaśnia Heinz Kiess.

W przypadku szczególnie dużych zasięgów dziennych do 350 km opracowano strategię „Maximum Range”. Dzięki większemu przedziałowi ładowania 80 procent można przy każdym ładowaniu pobrać odpowiednią ilość energii na większe odległości. W przypadku użytkowników, którzy w trakcie całego okresu eksploatacji całkowicie elektrycznych autobusów stale potrzebują niezawodnego zasięgu, odpowiednia jest strategia korzystania z akumulatora „Reliable Range”. Ze względu na ograniczony przedział ładowania 65 procent oferuje ona dostateczne rezerwy. W ten sposób zapewnia jednakowy zasięg do 270 kilometrów w korzystnych warunkach przez cały okres użytkowania.

liczba akumulatorów

Od jesieni tego roku MAN oferuje klientom kupującym autobusy elektryczne kolejną jeszcze bardziej uniwersalną możliwość w kwestii akumulatorów: mogą oni sami decydować o liczbie akumulatorów. Również ze względu na tę nowość całkowicie elektryczny autobus miejski można jeszcze lepiej dostosować do indywidualnych potrzeb i wymagań klientów w zakresie zasięgu i miejsca dla pasażerów. Model Lion's City 12 E umożliwia zainstalowanie czterech, pięciu lub sześciu akumulatorów (seryjnie), natomiast klienci posiadający autobus przegubowy Lion's City 18 E mogą wybrać sześć, siedem lub osiem akumulatorów (seryjnie). Mniejsza liczba akumulatorów zwiększa miejsce dla pasażerów: jeden akumulator mniej oznacza miejsce dla maksymalnie 8 pasażerów, a dwa akumulatory mniej dla maksymalnie 16 pasażerów.

-„Ponadto w autobusach, które ogólnie jeżdżą na krótsze odległości, pojawia się wcale nie mała zaleta ekonomiczna, jeśli stosuje się mniej akumulatorów. Użytkownicy mogą wówczas zyskiwać na niższym koszcie posiadania”, mówi Rudi Kuchta.

Klienci posiadający autobusy elektryczne odnoszą ponadto znaczne korzyści z długiego okresu eksploatacji akumulatorów.

-„Dzięki nowej wiedzy na temat sposobu działania akumulatorów w zależności od warunków zastosowania można z nich korzystać nawet 14 lat”, mówi Heinz Kiess i uzupełnia: „Wiedza, jaką uzyskaliśmy przy próbach terenowych i na podstawie danych z pojazdów klientów, pozwoliła nam udoskonalić model obliczeniowy, przewidujący stan akumulatora”.

Nowa metoda obliczeniowa umożliwia nam indywidualne modelowanie starzenia kalendarzowego oraz cyklicznego, dzięki czemu dokładniej odzwierciedlamy przypadki zastosowania u poszczególnych klientów.