IAA 2022: MAN z hybrydowym autobusem międzymiastowym: Lion’s Intercity LE
Od przyszłego roku niskowejściowy autobus międzymiastowy Lion's Intercity LE będzie dostępny także z technologią MAN EfficientHybrid.
Ta gama międzymiastowych pojazdów (z miejską perspektywą) występuje trzech długości wynoszących od 12,44 do 14,46 metrów. Teraz wyposażona zostanie w wydajny, a jednocześnie ekonomiczny układ hybrydowy.
dobry początek
Od momentu prezentacji modelu międzymiastowego jesienią 2021 r. w całej Europie zamówiono już kilkaset nowych autobusów typu Low Entry. Na szczególną uwagę zasługuje zamówienie od DB Regio na 940 autobusów MAN (Lion's City i Lion's Intercity LE) do 2026 r., co ilustruje szczególne znaczenie transakcji przetargowych dla tego modelu. Nowe rynki dla Lion's Intercity LE to między innymi Hiszpania, Izrael i Maroko.
Przy takim impecie przyszedł czas na pierwsze zmiany.
Na początku roku 2023 dwie miejskie wersje Lion's Intercity LE 12 (32 C z 12,44 m) i Lion's Intercity LE 13 (33 C z 13,14 m) uzupełnią dotychczasową gamę modeli. Równocześnie pojawi się sprawdzony system MAN EfficientHybrid z nowej generacji autobusów miejskich. Dwa trzyosiowe autobusy Lion's Intercity LE 14 (34 C/44 C) o długości 14,46 m pojawią się w 2024 roku w trzeciej wdrażanej grupie i będą oferować szczególnie dużą pojemność, jak również duże rezerwy wagowe.
Przeznaczona na miasto wersja Lion's Intercity LE (32C/33C/34C) ma podłogę bez platformy w obszarze niskopodłogowym i jest zawsze wyposażona w opony 275/70 R22.5 (wysokość wejścia 320 mm). W wersji przeznaczonej na miasto, a tym samym zoptymalizowanej pod kątem przestrzeni stojącej, można przewieźć maksymalnie 107 pasażerów.
hybrydowe serce
Dzięki silnikowi D1556 LOH zapożyczonemu z nowej generacji autobusów miejskich zachwyca wydajną i komfortową jazdą, która sprawdza się zarówno w ruchu miejskim, jak i okazjonalnym oraz w przypadku wymagającej topografii. Wysoce wydajny 9-litrowy sześciocylindrowy silnik jest dostępny w wersjach o mocy 280 KM (206 kW), 330 KM (243 kW) i 360 KM (265 kW) z maksymalnym momentem obrotowym od 1200 do 1600 Nm. Najnowsza generacja silników MAN jest przystosowana do biodiesla, jak również do uwodornionych olejów roślinnych (HVO) i paliw syntetycznych (XtL) bez żadnych dodatkowych dostosowań i tym samym jest całkowicie przyszłościowa.
Od 2023 roku, a więc w momencie wprowadzenia wersji miejskiej, silnik D15 dla wariantów City i Intercity można opcjonalnie uzupełnić o system MAN EfficientHybrid, który znacząco przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa, a tym samym emisji. Ponadto seryjna funkcja start-stop w MAN EfficientHybrid zapewnia bezgłośne zatrzymywanie na przystankach autobusowych i światłach, co jest dużą zaletą w mieście. Rdzeniem systemu jest prądnicorozrusznik wału korbowego o mocy 12 kW, maszyna elektryczna, która podczas hamowania zamienia energię mechaniczną na elektryczną. Odzyskana energia jest przechowywana w module UltraCap o pojemności 40 watogodzin (Wh) na dachu pojazdu. Dzięki odwróceniu sposobu działania prądnicorozrusznika wału korbowego silnik MAN D15 można w ciągu kilku chwil ponownie uruchomić i wspomóc podczas kolejnego przyspieszenia funkcją boost o maksymalnej wartości 220 niutonometrów, co z kolei znacznie zmniejsza obciążenie silnika, zwłaszcza podczas częstych faz rozruchu w mieście.
Wszystkie silniki MAN dla Lion's Intercity LE mogą być wyposażone w dwie automatyczne skrzynie biegów z konwerterem Voith DIWA.6 (czterobiegowa) lub nową ZF Ecolife 2 (sześciobiegowa), aby zapewnić najbardziej wydajne i jednocześnie swobodne poruszanie. Ten typ skrzyni biegów jest bardzo popularny wśród klientów w tym segmencie miejskim i jest optymalnie dopasowany do różnych zastosowań. Obok szczególnie płynnej zmiany biegów przekonującym argumentem przemawiającym za sprawdzonymi automatycznymi skrzyniami biegów, które zyskały powszechne uznanie w ruchu miejskim, jest również dynamiczny napęd bez przerw na ładowanie.
Autobusowe wnętrze
Również wnętrze MAN Lion's Intercity LE zostało całkowicie przeprojektowane i konsekwentnie zaprojektowane z myślą o maksymalnej korzyści dla klienta. W spójnie zaprojektowanej strefie niskopodłogowej w wersji miejskiej całkowicie zrezygnowano z podestów, dzięki elastycznie regulowanej przestrzeni bagażowej można odpowiednio dopasować wysokość, aby ułatwić dostęp do niej niższym pasażerom. Fotele w podniesionej tylnej części podnoszą się powoli, oferując w ten sposób rodzaj siedzenia teatralnego, znanego z autokarów premium. Cała koncepcja wnętrza została zaprojektowana tak, aby było jasne i przyjazne.
Szczególną uwagę zwrócono na wszystkie widoczne powierzchnie, które zostały zaprojektowane w wysokim standardzie. Nowa koncepcja siedzeń i nowoczesne poręcze dachowe o owalnym przekroju uzupełniają koncepcję wnętrza. Wszystkie siedzenia i poręcze są przymocowane do ścian bocznych w strefie niskopodłogowej, aby umożliwić jak najlepsze czyszczenie podłogi. Nowe siedzenia w tym obszarze są modułowe, a ich powierzchnie siedzące można w każdej chwili bardzo łatwo wymienić.
Dzięki nowoczesnej koncepcji oświetlenia, która jest nowością w autobusach komunikacji miejskiej z oświetleniem bezpośrednim i ciągłym, wnętrze jest bardzo przestronne, zachęcające i jasne. Bezpośrednie oświetlenie LED zapewnia równomierne oświetlenie i tworzy ciepłą i komfortową atmosferę – co jest tak samo ważne w ruchu miejskim, jak i na obszarach podmiejskich.
Oprócz oszczędnej wentylacji Lion's Intercity LE oferuje dwa małe urządzenia klimatyzacyjne, które zapewniają odpowiednio 32 i 33 kW mocy chłodniczej. Większe wersje mają moc odpowiednio 40 i 39 kW. W nowoczesnym ruchu miejskim wydajne systemy klimatyzacji są niezbędne i znacznie podnoszą komfort pasażerów.
Wszystkie Lion's Intercity LE mają nowoczesne poręcze sufitowe lub opcjonalną przestrzeń bagażową z regulacją wysokości w wersji otwartej lub zamkniętej. Fotel typu „MAN Intercity Basic” montowany jest w wersji autobusu międzymiastowego, która w zależności od klasyfikacji jest również dostępna z trzypunktowymi pasami. W wariancie miejskim dostępne są trzy fotele miejskie z różnymi obiciami siedzeń i tapicerką, a w opcjonalnym wariancie wyposażenia „MAN City Comfort” dostępne są również trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Standardowo wersja miejska ma zawsze dwuskrzydłowe wewnętrzne drzwi wahadłowe na drzwiach przednich i środkowych. Opcjonalnie do wszystkich autobusów Lion's Intercity LE dostępne są dwuskrzydłowe, elektryczne drzwi odskokowo-przesuwne w systemie techniki modułowej MAN, które otwierają się i zamykają szczególnie cicho i niezauważalnie.
Nowoczesny kokpit
W nowym MAN Lion's Intercity LE kierowca ma zapewnione nowoczesne miejsce pracy, które dzięki elegancko wygiętym drzwiom kabiny idealnie wpisuje się w koncepcję stylistyczną. Fotel kierowcy został podniesiony o 120 milimetrów w porównaniu z pojazdem niskopodłogowym, co zapewnia kierowcy kontakt wzrokowy z pasażerami na wysokości wzroku pasażera, co dziś bardzo mile widziane przez wielu kierowców ze względów bezpieczeństwa.
Również bardzo wygodne dla kierowcy: w nowej, miejskiej wersji autobusu typu Low Entry można znaleźć zgodne z VDV miejsce pracy kierowcy firmy MAN. Ten nowoczesny i ergonomicznie zoptymalizowany kokpit jest prawdziwą unikalną cechą autobusów miejskich MAN. Dolną część można regulować wraz z kierownicą zgodnie z życzeniem kierowcy. Koncentrując się na ergonomii, komforcie i bezpieczeństwie, zoptymalizowano również łatwość obsługi w miejscu pracy kierowcy dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu przełączników i instrumentów.
Ponadto montowany seryjnie czterocalowy kolorowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości ze standardowym menu przystanków, który oferuje nowy wygląd zbliżony do wyświetlaczy w autokarach, jest jeszcze bardziej czytelny i zapewnia najlepszą możliwą widoczność. Zoptymalizowane lusterka, które są standardowo przymocowane do ramy rurowej, zapewniają najlepszą widoczność do tyłu i na boki. Są dostępne z przednim lusterkiem obserwacyjnym i bez niego, a także z oddzielnym lusterkiem autobusu szkolnego na drzwiach 1 – ważna funkcja w autobusach miejskich, które często są wykorzystywane jako autobusy szkolne.
Na życzenie dostępny jest teraz również oparty na kamerach system lusterek zastępczych MAN OptiView, który nadaje pojazdowi jeszcze bardziej nowoczesny wygląd z zewnątrz i oferuje kierowcy najlepszy widok, zwłaszcza w przypadku braku światła zewnętrznego. Wspomaga kierowcę m.in. eliminując martwe pole i znacznie poprawiając widoczność w nocy i przy złej pogodzie. Monitor o wysokiej rozdzielczości znajduje się po prawej stronie znacznie bliżej kierowcy, tak aby była zapewniona dobra widoczność nawet podczas wsiadania pasażerów. W połączeniu z asystentem skręcania opartym na kamerach, który obejmuje również wykrywanie pieszych, zapewnia to maksymalne bezpieczeństwo w wąskich uliczkach centrów miast o słabej widoczności.
bezpieczeństwo na pokładzie
Jak każdy autobus MAN, również Lion's Intercity LE ma kompleksowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa. Oczywiście autobus typu Low Entry spełnia normę bezpieczeństwa ECE R66.02 dla nadwozia dzięki tylnemu, znacznie wzmocnionemu pałąkowi bezpieczeństwa. W standardzie posiada również ABS/ASR, układ wspomagania nagłego/awaryjnego hamowania oraz elektroniczny program stabilizacji ESP. Dodatkowo światła hamowania LED pulsują szybciej podczas silnego manewru hamowania awaryjnego. Tempomat adaptacyjny (ACC) oraz system utrzymania pasa ruchu (LGS) są opcjonalnie dostępne w wersji haptycznej lub akustycznej dla modeli autobusów międzymiastowych. Dla zapewnienia skutecznej ochrony przeciwpożarowej wszystkie materiały wewnętrzne posiadają certyfikaty zgodne z dyrektywą ECE R 118.03, a w komorze silnika i innych ważnych miejscach instalacji standardowo montowane jest urządzenie sygnalizacji pożarowej/gaśniczej. Na życzenie wszystkie opony i ich ciśnienie są stale monitorowane za pomocą systemu TPM (Tyre Pressure Monitoring).
Reflektory z przodu i z tyłu nowego MAN Lion's Intercity LE są przykładem wyznaczonych wysokich standardów w zakresie bezpieczeństwa. Oprócz świateł do jazdy dziennej LED standardowym wyposażeniem są również tylne światła LED, a przednie reflektory opcjonalnie dostępne są w pełnej wersji LED. Lampy LED we wszystkich funkcjach oświetleniowych nie tylko podkreślają charakterystyczny design MAN Lion's Intercity LE, lecz także przyczyniają się do bezpieczeństwa i obniżenia kosztów eksploatacji. Równocześnie poprawia się widoczność: Światła mijania i drogowe świecą w lampach LED o około 50 procent jaśniej niż w lampach halogenowych. Ponadto w świetle LED uzyskuje się szerszy rozsył, a zatem znacznie większy zasięg światła. Jasno białe światło jest również mniej męczące dla kierowcy – ważny czynnik bezpieczeństwa podczas długiej pracy w centrum miasta.
Trochę techniki
Poniżej podstawowe dane techczninie Lion’s Intercity LE 12 (32C) i Lion’s Intercity LE 13 (33C):
Długość mm 12 449 13 149
Szerokość/wysokość m 2550/3425 2550/3425
Zwis przód/tył 2849/3300 2849/3300
Rozstaw osi mm 6300 7000
Średnica zawracania w mm 22 160 w przypadku ogumienia 275/70 R22.5 23 960 w przypadku ogumienia 275/70 R22.5
Wysokość wejścia mm 320 320
Wewnętrzna wysokość stojąca mm 2732 2732
Silnik MAN D15 (206 kW/280 KM)
Silnik MAN D15 (243 kW/330 KM) opcjonalnie
Silnik MAN D15 (265 kW/360 KM) opcjonalnie
MAN EfficientHybrid Opcjonalnie od 1. kw./2023
Skrzynia biegów ZF Ecolife 2/ DIWA.6
Pojemność zbiornika 175/245/350 l 175/245/350 l
Pojemność zbiornika AdBlue/oleju opałowego 40 l/35 l 40 l/35 l
Oś przednia (7,5 t) Pojedyncze koło; PCV Pojedyncze koło; PCV
Wielkość opon 275/70 R22.5 275/70 R22.5
Dop. masa całkowita 19,5 t 19,5 t
Liczba miejsc siedzących/stojących/łącznie 37/61/98 39/68/107
Rozpoczęcie produkcji 1 kwartał 2023 1 kwartał 2023