IAA 2018: Van Hool z nowymi silnikami Next Gen [FILM]
W Hanowerze belgijski producent pokazał autokary z nową generację jednostek napędowych Paccar-DAF „Next Gen”.
Van Hool czyli jeden z nielicznych już niezależnychproducentów autobusów po raz kolejny wystawił się na targach IAA – tym razemjednak tylko ze swoich autokarami z serii EX i TX. Zobaczyliśmy modele:
-
TX16 Astronef (50+1+1): z silnikiem Paccar-DAF MX13 NG – omocy 390 kW / 530 KM + ZF TRAXON.
-
EX16 M (48+1+1) z silnikiem Paccar-DAF MX11 NG o mocy 330kW + ZF TRAXON.
Pojazdy te otrzymały nowe układy napędowe DAF „NextGen” (NG). Zdaniem firmy, wprowadzenie na rynek tych silników NG spowodujeznaczne obniżenie kosztów eksploatacyjnych – zarówno w jednostkach MX-11, jak iMX-13 – przede wszystkim zakresie obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2.
Według Van Hool-a, silniki zostały wyposażone w noweturbosprężarki o szybszym czasie reakcji, nowe tłoki dla lepszej wydajnościspalania, pompę wody o zmiennym przepływie, a także pompę olejową o wyższejsprawność. Do tego indywidualnie sterowane alternatory i nowy hamulecsilnikowy. Razem oznacza to więcej mocy i wyższy moment obrotowy przy niższychprędkościach obrotowych silnika, co przekłada się na niższe zużycie paliwa orazmniejszy hałas i wibracje. Wreszcie, modernizacja silnika doprowadziła dozmniejszenia masy pojazdu o ponad 50 kg.
Pierwsze wyniki testów w autobusach Van Hoola mówią ooszczędności paliwa na poziomie 3 procent w porównaniu do poprzedniej generacjisilników. Do tego doszły znacznie dłuższe okresy przeglądowe. Standardowyinterwał to 100 000 km. W MX-11 wydłużony okres wynosi 150 000 km , a w MX-13nawet 200 000 km.
Równolegle wersja EX ma teraz nowe mocowania silnika iulepszony system chłodzenia, które zapewniają niższy hałas z mniejszą liczbądrgań, co gwarantuje wyższy komfort podróżowania.
Nie tylko silniki
Przy okazji Van Hool zarządził porządki w swojej napędowejofercie. W modelach 2019 wszystkie wersje dwuosiowe (EX) będą standardowowyposażone w ręczną skrzynię biegów. Z kolei występująca w opcji automatycznaskrzynia biegów ZF AS Tronic została zastąpiona nowocześniejszą skrzynią ZFTraXon, która jeszcze bardziej zmniejsza zużycia (a więc i CO2) oraz dajewyższy komfort zmiany biegów. TraXon standardowo wyposażony jest w funkcjęEcoRoll: funkcję wybiegu, gdzie w pewnych warunkach – takich jak niewielkiepochylenie w dół lub płaski teren – moc silnika może zostać zmniejszona nawetdo obrotów jałowych.
Ci, którzy szukają komfortu bez kompromisów, mogą wybrać wpełni zautomatyzowaną (hydrauliczną) skrzynię biegów ZF Ecolife (w modelach EXz dwiema osiami) lub Allison T525R (w modelach trzyosiowych EX i T(D)X).
Szersza oferta
Nowe silniki, nowe skrzynie i … mniejsza masa. Wprowadzonezmiany w wersji EX ograniczyły wagę autokarów (w zależności od modelu) nawet o1200 kg. Do tego poprawiono ich aerodynamikę.
Oprócz klasycznych EX 15, 16 i 17 w wersji „M” i”H”, w tym roku w ofercie Van Hool pojawi się EX 11 z literką”L” (mid-deckero długości 10 m. Rozszerzenie oferty EX umożliwifirmie dotarcie do szerszego rynku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dodajmy, że na zewnątrz hal można było zobaczyć trzyautokary Van Hool
-
TX16 Astron (55+1+1): wyposażony w Paccar-DAF MX13 – NG -375 kW / 510 KM + Allison T525R.
-
TDX25 Astromega (58+1+1): wyposażony w Paccar-DAF MX13 – NG- 390 kW / 530 KM + Allison T525R
-
EX16 M (59+1+1): wyposażony w Paccar-DAF MX11 – NG – 320 kW/ 435 KM + ZF Ecolife.
Na koniec mamy film Van Hool z jego rodzimej fabryki wKoningshooikt, gdzie 7 października zorganizowano Dni Otwarte (główne pod katemrekrutacyjnym – fabryka ma 215 wolnych wakatów). Jak wygląda belgijski zakład -zobaczcie sami:
{https://www.youtube.com/watch?v=y-O3GYnBVe4}
„