IAA 2016: Premiera Neoplan Tourliner [FILM]
W Hanowerze, na stoisku MAN, swoją światową premierę miał nowyautobus turystyczny Neoplan Tourliner. Ten najnowszy członek rodziny Neoplan, jako prawdziwy uniwersalny autobus, należy już do segmentu Premium.
Z 44 miejscami siedzącymi, nadajesię on zarówno do ruchu dalekobieżnego i na krótkie wycieczki, jak też i doeleganckich celów turystycznych. Oprócz zaprezentowanego pojazdu o długości 12113 mm dostępne są trzy inne długości. Premiera pojazdu miała miejsce podczas środowej konferencjiprasowej MAN ? zobaczcie jak to się odbyło:
{https://www.youtube.com/watch?v=FhdklnIuB1Y}
Odpowiedni napęd zapewnia silnik D 2676 LOH o mocy 420 KM(309 kW) z automatyczną 12-biegową skrzynią biegów TipMatic. Tak, jak dlawszystkich autobusów Neoplan, również dla tego autobusu dostępny jest szeregsystemów asystujących, w tym elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP),asystent pasa ruchu LGS, asystent hamowania awaryjnego EBA, czujnik deszczu izmierzchu, nadzór ciśnienia w oponach dla wszystkich osi, tempomat adaptacyjnyMAN Adaptive Cruise Control (ACC) oraz nowa generacja tempomatu przewidującegoMAN EfficientCruise z funkcją swobodnego biegu EfficientRoll. Oto film zpremiery:
{https://www.youtube.com/watch?v=R0262x-aDR0}
Turystyczna gama
Równie dobrze wyposażone prezentują się na IAA 2016 pojazdyMAN Lion's Coach i Neoplan Skyliner, oba w konfiguracji dalekobieżnej. Opróczwindy w MAN Lion's Coach lub rampy składanej przy drzwiach 2 w NeoplanSkyliner, posiadają także możliwość szybkiego i łatwego udostępnienia do dwóchmiejsc na wózki inwalidzkie, poprzez przesunięcie rzędów siedzeń. Siedzeniapozostają przy tym w autobusie, a do przesunięcia potrzeba tylko kilku ruchów,tak, że można to również zrobić w drodze, bez dużego nakładu pracy dlakierowcy. Nowe siedzenia dla pasażerów w MAN Lion's Coach z regulowanymizagłówkami zapewniają jeszcze wyższy komfort, także na długich trasach. Ponadtoautobusy mają bardzo duże zbiorniki wody i ścieków, aby sprostać dłuższemuzastosowaniu na linii dalekobieżnej.
W obu pojazdach zastosowany jest nowy system InfotainmentMulti Media Coach Advanced. Umożliwia on między innymi podłączenie do dwóchtelefonów komórkowych jednocześnie przez Bluetooth. Wkrótce w MMC Advancedsterowanie głosowe będzie mogło odbywać się w ośmiu językach. Poza tymnawigacja, wyposażona w siedmiocalowy wyświetlacz, jest szczególnie dobrzewidoczna. Ostatnio system ten proponuje trasy alternatywne na bazie aktualnejsytuacji w ruchu drogowym. W pojazdach Neoplan Cityliner i Neoplan Skylinernowy system MMC Advanced wejdzie na rynek na początku 2017 roku. W MAN Lion'sIntercity pojawi się wczesnym latem 2017 roku, a później także w MAN Lion'sCoach.
Innowację można dostrzec także w modelu MAN Lion's IntercityC. W tym wariancie ze zoptymalizowaną liczbą siedzeń, o nowej długości 13 250mm ddostępne są 63 miejsca siedzące dla pasażerów. Tym samym ten dwuosiowiecnadaje się doskonale do przewozu uczniów i obsługi ruchu dalekobieżnego.Pokazywany na stoisku targowym pojazd wyposażony jest w silnik D0836 o mocy 290KM (213 kW). Zgodnie z przeznaczeniem do komunikacji międzymiastowej,zaprezentowany pojazd posiada przycisk przystanku na żądanie, bileterkęautobusową i wyświetlacz z przystankiem docelowym. MAN Lion's Intercitywyróżnia się nadzwyczaj wysokim stopniem komfortu i bezpieczeństwa, spełniającna przykład już dziś normę ECE R66.02. Ponadto dostępnych jest wiele systemówasystujących — w zaprezentowanym autobusie są to: asystent hamowaniaawaryjnego EBA, tempomat adaptacyjny ACC i asystent pasa ruchu LGS.
Prezentowany Neoplan Cityliner demonstruje gamę osiągnięćCentrum Modyfikacji Autobusów MAN. Od maja 2015 roku specjaliści z różnychbranż w Plauen realizują indywidualne zamówienia na zabudowy, zgodnie zżyczeniem klienta. Możliwości są przy tym praktycznie nieograniczone. Pokazanyna targach autobus dwuosiowy o mocy 420 KM to „sala koncertowa na kołach” zgłośnikami o mocy 1000 W i komfortową przestrzenią z tyłu dla ośmiu osób.Barwne oświetlenie wewnętrzne w technologii LED zapewnia przy tym odpowiedninastrój. Do tego dochodzi dobrze wyposażona indywidualna kuchnia, dwaelektrycznie opuszczane stoliki dos-á-dos wyposażone w gniazdka wtykowe 230 Voraz system Infotainment z wideo na żądanie i lokalnym programem rozrywkowymoraz szklany dach.
Czas na miejskie
Jedną z największych innowacji na stoisku targowym firmy MANTruck & Bus w dziedzinie autobusów miejskich stanowił autobus przegubowyMAN Lion's City czyli modułowy pojazd hybrydowy wraz z technologią ładowania.Na bazie tych przykładów w zakresie innowacji, MAN pokazuje integrację różnychsystemów ładowania w jednym pojeździe, a konkretnie szybkie ładowanie przezautomatyczne złącze (pantograf) oraz ładowanie nocne przez złącze CCS iprzedstawia przegląd różnych możliwości magazynowania energii. MAN stawia przytym na koncepcję modułową, w której można według potrzeb wybierać i łączyćzarówno technologie ładowania, jak też i liczbę modułów magazynowania energii,w zależności od wymaganego zasięgu i pojemności transportowej. Oprócz aktualniezamontowanych w autobusie modułów akumulatorów, jako możliwe rozwiązanie należyzatem traktować także ogniwo paliwowe.
Taką możliwość precyzyjnego dostosowania pojazdówelektrycznych o konstrukcji zespołowej do wymagań użytkownika, MAN określa jakoeModularity.
Zgodnie ze swoją mapą drogową eMobility, MAN rozpocznie w2018 roku próby terenowe z pojazdami przedseryjnymi. Produkcja seryjna autobusuz elektrycznymi bateriami rozpocznie się pod koniec roku 2019.
Aktualne miejskie portfolio
A przecież już dzisiaj MAN oferuje efektywne rozwiązania dlatransportu miejskiego. Aktualna generacja autobusów miejskich MAN Lion's Cityjest zoptymalizowana pod kątem zmniejszenia zużycia paliwa. Przyczynia się dotego między innymi nowa klapa chłodnicy. Na stoisku MAN-a obejrzeć możnaprzykładowe autobusy MAN Lion's City L LE i MAN Lion's City CNG. Oba pojazdymają troje drzwi z nowego portfolio.. Te opracowane we własnym zakresieobrotowe drzwi wewnętrzne i zewnętrzne oraz drzwi odskokowo-przesuwnewyróżniają się szczególną solidnością, szybką obsługą i niezwykle cichą pracą.
W autobusie MAN Lion's City L LE pracuje nowy silnik D2066LUH ze zoptymalizowanym układem przeniesienia napędu i o mocy 320 KM (235 kW).Na długości 14 705 mm ten trójosiowy pojazd oferuje miejsce dla 128 pasażerów,w tym 49 miejsc siedzących. Dzięki tej opcji, w której dostępne są niemal wszystkie typy napędów MAN Lion's Cityna biodiesel, a od stycznia lub kwietnia 2017 roku także HVO (hydrotreatedvegetable oil), MAN oferuje oprócz sprawdzonej hybrydy MAN Lion's City,kompletną gamę produktów z alternatywnymi napędami.
Możliwość eksploatacji neutralnej pod względem CO2 MANLion's City CNG oferuje z silnikiem E2876 LUH, który może być zasilany takżebiogazem. Z pojemności skokowej 12 816 cm? wytwarza on moc 310 KM (228 kW).Zbiornik na gaz ziemny lub biogaz ma pojemność 1260 l CNG. Cechą szczególnąpojazdu pokazanego na targach jest wykonane w technologii LED podświetlenieprogów we wszystkich drzwiach. O dodatkowe bezpieczeństwo dbają między innymitakże ESP i elektronicznie sterowany układ hamulcowy EBS z ASR i ABS.
Na zewnątrz hali na targach IAA można także obejrzeć MANLion's City Low-Entry CNG oraz zestaw z przyczepą o długości 23 m do sprytnegorozwiązania problemu wzrostu obciążenia w godzinach szczytu.
„