Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

IAA 2016: Premiera MAN Lion's City GL z bateriami

infobus
22.09.2016 10:12

Oferowanieoptymalnej technologii napędu dla określonych obszarów zastosowań zawsze byłogłówną ambicją firmy MAN. Dzisiejsza rodzina autobusów miejskich marki MANLion's City oprócz technologii silników wysokoprężnych oferuje także szeregalternatywnych napędów we wszystkich wariantach długości pojazdu.

Przytym MAN chce oferować swoim klientom pojazdy opłacalne ekonomicznie izaawansowane technologicznie. Zasada ta obowiązuje również, tak jak w przypadkuautobusów z silnikiem wysokoprężnym i alternatywnych paliw, dla rozwiązańe-mobility w obszarze autobusów miejskich.

Dziękiwieloletniemu doświadczeniu w pracy nad zelektryfikowanymi układamiprzenoszenia napędu i komponentami pojazdu MAN Lion's City Hybrid, firma MANTruck & Bus jest najlepiej przygotowana na to, żeby zaoferować przedsiębiorstwomtransportowym funkcjonalne i skuteczne rozwiązania także w obszarze autobusówelektrycznych. W tym celu firma MAN stawia na koncept modułowy, zgodnie zktórym można wybierać i łączyć według potrzeb technologie ładowania tak samo,jak liczbę modułów gromadzących energię zależnie od wymaganego zakresu izdolności transportowej. W pierwszym kroku firma MAN koncentruje się na jużrozpowszechnionych technologiach nocnego (poprzez interfejs CCS) i szybkiegoładowania (poprzez zautomatyzowany, przewodowy interfejs).

Abyzaoferować przedsiębiorstwom transportowym znaną elastyczność przy wyborzeprofilu i planowaniu mocy produkcyjnych, portfolio początkowe obejmuje zarówno12-metrowe autobusy klasy maxi, jak i 18-metrowe autobusy przegubowe. Zależnieod zastosowania, profilu i topografii połączenie różnych pojazdów i technikładowania wydaje się być możliwe w rzeczywistej, codziennej eksploatacji. Dlatego MAN proponuje klientom na początek hybrydę bateryjną. W autobusie rolę agregatu prądotwórczego pełni stojący silnik z serii D0836. 

Pojazdyz ładowaniem nocnym, z pojemnością akumulatora wynoszącą przynajmniej 300 kWh,mogą kursować na odległości powyżej 200 km. Ładowanie następuje z mocą do 100kW przez cztery do siedmiu godzin. Autobusy z pantografem przy kolumnieładowania potrzebują zakresu mocy od 250 do 450 kW, aby w pięć do dziesięciuminut zgromadzić wystarczającą ilość energii na odegłości do 20 km. Akumulatoryotrzymują wówczas od ok. 80 do 160 kWh. Kolejne możliwości wyboru roztaczająsię przykładowo dla ogrzewania lub klimatyzacji. Tutaj rozwiązania naturyczysto elektrycznej są tak samo możliwe, jak warianty hybrydowe.

Natargach IAA 2016 firma MAN pokazuje integrację różnych systemów ładowania wjednym, modułowym pojeździe koncepcyjnym. W ramach funkcji e-mobility Roadmapdo roku 2018 MAN zaprezentuje wersję przedseryjną autobusu akumulatorowego(BEV). Produkcja seryjna autobusu miejskiego zasilanego w stu procentachelektrycznie rozpocznie się jeszcze przed rokiem 2020. Do roku 2030 firma MANTruck & Bus planuje uzyskać ponad 50 procent swojej sprzedaży w segmencieautobusów miejskich dzięki pojazdom zasilanym bez emisji zanieczyszczeń.

Zasadniczow autobusie znajdą zastosowanie takie same technologie ładowania i gromadzenia,jak w samochodach ciężarowych. Dodatkowo firma MAN zyska profity dziękiobecności w grupie Volkswagen, wykorzystując synergię wewnątrz koncernu idynamikę w obszarze samochodów osobowych.

Wyzwanie? standaryzacja technologii ładowania

Ważnei do tej pory nierozwiązane zadanie firma MAN upatruje w standaryzacjiinterfejsu technologii ładowania. Standaryzacja jest warunkiem elastyczności,interoperacyjności oraz pewności planowania właścicieli flot autobusówmiejskich, a także warunkiem skutecznego wkroczenia technologii napędowych bezemisji zanieczyszczeń w miastach. Dlatego firma MAN uczestniczy na przykład wprojekcie promocyjnym „eBusCS” (Electric Bus Charging System), który jestwspółfinansowany przez Ministerstwo Gospodarki i Energii. Głównymizagadnieniami standaryzacji z punktu widzenia producenta są między innymikomunikacja ładowania zgodnie z normą ISO 15118, pozycjonowaniezautomatyzowanego urządzenia ładującego i pozycjonowanie wlotu ładowarki wpojeździe.