IAA 2016: Nowy Solaris Urbino 12 Hybrid
Podczas targów w Hanowerze Solaris pokazał hybrydową nowośćUrbino 12 Hybrid wyposażoną w innowacyjny szeregowy system HybriDriveamerykańskiego producenta BAE Systems.
W rozwiązaniu tym główną rolę odgrywa silnik elektryczny,który zasilany jest energią elektryczną z magazynu energii. Ten z koleiładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o niewielkiejpojemności (Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM). Ekologiczny, w części elektrycznynapęd wpływa na obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwychsubstancji do atmosfery.
W nowym hybrydowym Urbino 12 Solaris oferuje opcjonalniemożliwość zamontowania systemu Stop-and-Go, który całkowicie wyłącza pracęsilnika spalinowego podczas postoju na przystanku oraz umożliwia opuszczenie gow trybie bezemisyjnym. Oprócz tego klienci będą mogli zdecydować się na systemArrive-and-Go, który dodatkowo wyłącza pracę silnika spalinowego już podczaspodjeżdżania autobusu do przystanku. Dzięki tym rozwiązaniom nowy pojazdhybrydowy Solarisa funkcjonalnością upodabnia się do autobusu elektrycznego iwedług przeprowadzonych testów jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwapotrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha pracapojazdu pozwala również w znaczny sposób zmniejszyć poziom hałasu, szczególniew zatłoczonych centrach miast.
Nowy Urbino 12 Hybrid odznacza się znakomitymi parametramijezdnymi, w szczególności cechuje go energiczne, a przy tym płynneprzyspieszenie. Jedną z głównych cech napędu jest to, że podczas hamowaniaodzyskiwana jest energia kinetyczna, po czym zamieniana i gromadzona jest wpostaci energii elektrycznej w magazynie energii, umieszczonym na dachuautobusu. Pojazd prezentowany na targach IAA wyposażony jest w baterie ołącznej pojemności 11,6 kWh. W najbliższym czasie będą dostępne dwie dodatkowewersje magazynowania energii: superkondensatory o pojemności 0,82 kWh oraz baterielitowo-jonowe o pojemności 31,8 kWh.
Sposób rozlokowania elementów systemu hybrydowego ? w wieżysilnika oraz na dachu pojazdu ? nie wpływa na liczbę miejsc pasażerskich wpojeździe. Oferowane układy siedzeń w nowej hybrydzie Solarisa są takie same jakw Urbino 12 z konwencjonalnym napędem z silnikiem firmy Cummins.
Dane techniczne ? nowy Solaris Urbino 12 Hybrid
Długość |
12000 mm |
Szerokość |
2550 mm |
Wysokość |
3100 mm |
Rozstaw osi |
5900 mm |
Oś przednia |
Oś niezależna |
Oś napędowa |
ZF AV 132 Przełożenie osi i = 5.13 |
Zwis przedni |
2 700 mm |
Zwis tylni |
3 400 mm |
System hybrydowy szeregowy |
BAE HybriDrive |
Silnik spalinowy |
CUMMINS ISB 4.5 |
Silnik elektryczny |
BAE HDS 100 moc szczytowa 190 kW |
Zbiornik paliwa |
200 l |
Zbiornik AdBlue |
40 l |
Klimatyzacja |
Przestrzeń pasażerska, kabina kierowcy |
Układ drzwi |
2-2-2 |
Miejsca siedzące |
24 |
Miejsca siedzące dostępne z niskiej podłogi |
09 |
„