IAA 2016: eBus od MAN-a. Pierwsze jazdy [FILM]
Podczas targów w Hanowerze firma MAN zaprezentowała prototyp pojazduzasilanego elektrycznie MAN Lion's City GL, który przede wszystkim miał przedstawićszeroki wachlarz rozmaitych technologii ładowania.
Autobus pokazuje też najnowszą strategię spółki MAN Truck& Bus, która stawia na modułową budowę swoich elektrycznych autobusów, wykorzystującswoje wieloletnie doświadczenie w produkcji autobusów hybrydowych MAN. Pokazanyna targach prototyp nie trafi w najbliższym czasie na żądne testy czy do konkretnegoklienta. To jeżdżące laboratorium, które ma przede wszystkim testować aktualnesposoby zasilania pojazdów elektrycznych.
Produkcja seryjna napędzanego w pełni elektrycznie autobusuakumulatorowego MAN rozpocznie się przed 2020 rokiem, pierwsze floty próbnezostaną uruchomione na koniec roku 2018. I już w ramach nowej rodziny autobusówmiejskich MAN ? Lion4City. Do roku 2030 firma MAN Truck & Bus planujeuzyskać ponad 50 procent swojej sprzedaży w segmencie autobusów miejskichdzięki pojazdom zasilanym bez emisji zanieczyszczeń.
{https://www.youtube.com/watch?v=SFUfQmeuE9w}
Napędy
Oferowanie optymalnej technologii napędu dla określonychobszarów zastosowań zawsze było główną ambicją firmy MAN. Dzisiejsza rodzinaautobusów miejskich marki MAN Lion's City oprócz technologii silnikówwysokoprężnych oferuje także szereg alternatywnych napędów we wszystkichwariantach długości pojazdu. Przy tym firma MAN chce oferować swoim klientompojazdy opłacalne ekonomicznie i zaawansowane technologicznie. Zasada taobowiązuje również, tak jak w przypadku autobusów z silnikiem wysokoprężnym ialternatywnych paliw, dla rozwiązań e-mobility w obszarze autobusów miejskich.
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w pracy nadzelektryfikowanymi układami przenoszenia napędu i komponentami pojazdu MANLion's City Hybrid, firma MAN Truck & Bus jest najlepiej przygotowana nato, żeby zaoferować przedsiębiorstwom transportowym funkcjonalne i skutecznerozwiązania także w obszarze autobusów elektrycznych. W tym celu firma MANstawia na koncept modułowy, zgodnie z którym można wybierać i łączyć wedługpotrzeb technologie ładowania tak samo, jak liczbę modułów gromadzących energięzależnie od wymaganego zakresu i zdolności transportowej. W pierwszym krokufirma MAN koncentruje się na już rozpowszechnionych technologiach nocnego(poprzez interfejs CCS) i szybkiego ładowania (poprzez zautomatyzowany,przewodowy interfejs). Aby zaoferować przedsiębiorstwom transportowym znanąelastyczność przy wyborze profilu i planowaniu mocy produkcyjnych, portfoliopoczątkowe obejmuje zarówno 12-metrowe autobusy solo, jak i 18-metrowe autobusyprzegubowo-niskopodłogowe. Zależnie od zastosowania, profilu i topografiipołączenie różnych pojazdów i technik ładowania wydaje się być możliwe wrzeczywistej, codziennej eksploatacji. Pojazdy z ładowaniem nocnym, zpojemnością akumulatora wynoszącą przynajmniej 300 kWh, mogą kursować naodległości powyżej 200 km. Ładowanie następuje z mocą do 100 kW przez cztery dosiedmiu godzin. Autobusy z pantografem przy kolumnie ładowania potrzebujązakresu mocy od 250 do 450 kW, aby w pięć do dziesięciu minut zgromadzićwystarczającą ilość energii na odległości do 20 km. Akumulatory otrzymująwówczas od ok. 80 do 160 kWh. Kolejne możliwości wyboru roztaczają sięprzykładowo dla ogrzewania/klimatyzacji. Tutaj rozwiązania natury czystoelektrycznej są tak samo możliwe, jak warianty hybrydowe.
Zasadniczo w autobusie znajdą zastosowanie takie sametechnologie ładowania i gromadzenia, jak w samochodach ciężarowych. Dodatkowofirma MAN zyska profity dzięki obecności w grupie Volkswagen, wykorzystującsynergię wewnątrz koncernu i dynamikę w obszarze samochodów osobowych.
Standaryzacja ładowania
Ważne i do tej pory nierozwiązane zadanie firma MAN upatrujew standaryzacji interfejsu technologii ładowania. Standaryzacja jest warunkiemelastyczności, interoperacyjności oraz pewności planowania właścicieli flotautobusów miejskich, a także warunkiem skutecznego wkroczenia technologiinapędowych bez emisji zanieczyszczeń w miastach. Dlatego firma MAN uczestniczyna przykład w projekcie promocyjnym „eBusCS” (Electric Bus Charging System),który jest współfinansowany przez Ministerstwo Gospodarki i Energii. Głównymizagadnieniami standaryzacji z punktu widzenia producenta są między innymikomunikacja ładowania zgodnie z normą ISO 15118, pozycjonowaniezautomatyzowanego urządzenia ładującego i pozycjonowanie wlotu ładowarki wpojeździe.
„