IAA 2016: Bosch dla pojazdów użytkowych jutra

infobus
03.10.2016 07:16

Na 66. Międzynarodowym Salonie Samochodowym PojazdówUżytkowych w Hanowerze Bosch zaprezentował swoje pomysły i rozwiązania dlapojazdów użytkowych jutra, podłączonych do sieci, zautomatyzowanych izelektryfikowanych.

Wszystko w zasięgu wzroku

Nowy wyświetlacz i interfejsy użytkownika: Aby uprościćobsługę coraz bardziej zaawansowanych funkcji sieciowych oraz multimedialnych,Bosch wprowadza w ciężarówkach duże wyświetlacze i ekrany dotykowe.Programowalne wyświetlacze w zależności od okoliczności pokazują istotne wdanym momencie informacje. Na przykład, w sytuacjach niebezpiecznychwyświetlacze dają pierwszeństwo ostrzeżeniom i podkreślają je wizualnie.Innowacyjny ekran dotykowy Bosch neoSense aktywnie reaguje na dotykużytkownika. Wyświetlane na ekranie przyciski dają się wyczuwać jak prawdziwe,dzięki czemu kierowcy mogą obsługiwać je bez patrzenia na wyświetlacz. Prostąobsługę, intuicyjne menu oraz tym samym mniejsze rozproszenie uwagi możnauzyskać także przy wszelkiego rodzaju integracji ze smartfonem. Do systemumultimedialnego można oprócz Apple CarPlay podłączyć mySPIN firmy Bosch orazurządzenia wyposażone w system operacyjny Android oraz iOS. Bosch oferuje dlaproducentów pojazdów użytkowych łatwo integrowane z wyświetlaczami Boschnawigacje, w których elementy 3D, takie jak widoczne budynki, mogą być wyświetlane na dodatkowym poziomie mapy, abypomóc użytkownikowi w orientacji. Także w czasie rzeczywistym można generowaćinformacje o pogodzie czy cenach paliw.

Cyfrowe lusterkazewnętrzne

W pojazdach użytkowych duże lusterka z lewej i prawej stronyzapewniają kierowcy dobrą widoczność do tyłu. O ile lusterka te są istotne dlabezpieczeństwa jazdy, to jednak pogarszają aerodynamikę pojazdu i bezpośredniąwidoczność do przodu. Bosch zaprezentuje na IAA swoje rozwiązanie oparte nakamerach, które całkowicie zastępują dwa boczne lusterka. System zwany MirrorCam zmniejsza opór powietrza, a tym samym redukuje zużycie paliwa o 1 do 2procent. Czujniki wideo łatwo mogą być zabudowane w kabinie kierowcy, gdzieznajdują się również monitory. Technika cyfrowa umożliwia ponadto zmianęsposobu wyświetlania w zależności od specyficznych sytuacji. Tak więc np. gdypojazd porusza się po autostradzie, kierowca widzi dalej do tyłu pojazdu,podczas gdy w miastach kąt widzenia jest tak duży jak to możliwe, aby zapewnićwiększe bezpieczeństwo. Zwiększony kontrast poprawia widoczność podczas jazdy wnocy.

Rozrywka w autobusach turystycznych

Wydajne systemy infotainment Boscha (czyli systemyprzekazywania informacji połączonych z rozrywką) dają kierowcom autobusówturystycznych możliwość importowania do systemu różnego rodzaju treścimultimedialnych poprzez szeroką gamę interfejsów, a następnie odtwarzanie ichna monitorach o wysokiej rozdzielczości oraz instalacji dźwiękowych HD ?również wykonanych przez firmę Bosch. Indywidualną rozrywkę oferuje ponadtoCoach Media Router. Ten system Boscha daje pasażerom zarówno dostęp do Wi-Fijak i funkcję przesyłania strumieniowego filmów, muzyki i czasopism. Abyzmniejszyć obciążenie sieci, filmy mogą być przechowywane lokalnie naurządzeniu.

„Oczy i uszy” do jazdy wspomaganej i zautomatyzowanej

Kamera wielofunkcyjna

Kamera wielofunkcyjna MPC 2.5 została opracowana specjalniedo wymagań ciężkich pojazdów użytkowych. Jej zintegrowany system przetwarzaniaobrazu identyfikuje, klasyfikuje i lokalizuje obiekty w otoczeniu pojazdu, zdużą precyzją i niezawodnością. Kamera umożliwia realizowanie szeregu funkcjiwspomagających pracę kierowcy m. in. predykcyjnego systemu hamowaniaawaryjnego, który jest obowiązkowy w całej UE od jesieni 2015 we wszystkichsamochodach ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej ponad osiem ton.Jednym z nich jest inteligentne sterowanie reflektorów, które automatycznie włączareflektory podczas jazdy w nocy lub w tunelach. Kamera pomaga również kierowcyrozpoznawać znaki drogowe, wyświetlając je na ekranie w zestawie wskaźników.Kamera służy jako podstawa dla różnych typów asystentów pasa ruchu ? naprzykład system LDW (Lane Departure Warning) ostrzega kierowcę poprzez wibracjękoła kierownicy, że występuje zagrożenie niezamierzonego zjechania z własnegopasa ruchu. Kamera MPC 2.5 służy również jako podstawowy element systemuutrzymywania pasa ruchu gdzie dzięki inteligentnym, redundantnym algorytmomrozpoznawania pasa ruchu zachowuje pojazd na pasie poprzez delikatną ingerencjęw układ kierowniczy.

Przedni czujnik radarowy średniego zasięgu

Dla lekkich pojazdów ciężarowych Bosch oferuje przedniczujnik radarowy średniego zasięgu (MRR front). Czujnik wysyła za pośrednictwemanteny nadawczej fale modulowane częstotliwością w zakresie między 76 a 77 GHzdzięki czemu czujnik precyzyjnie wykrywa obiekty przed pojazdem, określa ichszybkość, jak również położenie względem ruchu własnego pojazdu. Na bazie MRRfront, Bosch może realizować funkcje wspomagające kierowcę, takie jakadaptacyjny tempomat ACC i predykcyjny system hamowania awaryjnego.

Tylny czujnikradarowy średniego zasięgu

Montowany z tyłu czujnik radarowy średniego zasięgu (MRRrear) pozwala kierowcom lekkich pojazdów ciężarowych monitorować niewidocznepola z boku i po skosie z tyłu. Pojazd jest wyposażony w dwa czujniki ukryte nakażdym końcu tylnego zderzaka. W ten sposób system wykrywa inne pojazdy wmartwym obszarze i ostrzega kierowcę.

Kamera stereo

Kompaktowa wideokamera stereo (stereo-video camera, SVC)firmy Bosch stanowi pojedynczy czujnik dla wielu systemów wspomagania kierowcyw lekkich pojazdach użytkowych. Rejestruje otoczenie i wolne miejsca przed pojazdemw trzech wymiarach, zapewniając widok 3D, który rozciąga się na ponad 50metrów. Oba bardzo czułe czujniki obrazu z rozpoznawaniem kolorów i matrycąCMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor) mają rozdzielczość 1 280 na 960pikseli. Kamera pomaga realizować liczne funkcje bezpieczeństwa i komfortu.Począwszy od systemu automatycznego hamowania awaryjnego, poprzez asystentówkorków, robót drogowych, ciasnych przestrzeni i omijania, a kończąc na systemieACC. SVC przekazuje również informacje potrzebne do inteligentnego sterowaniereflektorów, systemu ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu, asystentautrzymywania pasa lub prowadzenia na pasie oraz systemu rozpoznawania znakówdrogowych.

System kamer bliskiego zasięgu

Dzięki systemowi kamer bliskiego zasięgu Bosch umożliwiakierowcom lekkich pojazdów ciężarowych parkowanie i manewrowanie bez kolizji.Bazująca na technologii CMOS kamera cofania pomaga kierowcy podczas cofaniapoprzez dostarczanie mu wiernego obrazu bezpośredniego otoczenia. Cztery kamerybliskiego zasięgu stanowią razem podstawę dla systemu multi-kamer. Kamery sązainstalowane po jednej z przodu, z tyłu i w każdym z dwóch lusterek bocznych.Z kątem widzenia 192 stopni każda rejestruje całe otoczenie pojazdu. Dziękispecjalnej technologii wizualizacji urządzenie zapewnia wyświetlanie obrazu w3D. Ponadto kierowca może wybrać dowolną perspektywę, aby zobaczyć nawet małeprzeszkody na miejscu przeznaczonym do parkowania.

Czujniki ultradźwiękowe

Często bardzo trudno jest zobaczyć miejsce wokół pojazduciężarowego. Czujniki ultradźwiękowe Bosch śledzą otoczenie pojazdu wodległości do czterech metrów. W ten sposób mogą dostrzec ewentualne przeszkodyi określić np. w trakcie manewrów pojazdu stale zmieniający się dystans do tychprzeszkód. Informacje te trafiają z czujników do systemów wspomaganiaparkowania, które wspierają kierowcę w bezkolizyjnym parkowaniu i manewrowaniu.

Większebezpieczeństwo

Connectivity Control Unit

Connectivity Control Unit (CCU), czyli jednostka sterującałącznością firmy Bosch tworzy centralny węzeł wymiany danych pomiędzy pojazdemużytkowym a siecią. CCU komunikuje się za pomocą modułu bezprzewodowego,wyposażonego we własną kartę SIM, i pozwala w razie potrzeby określić pozycjępojazdu za pomocą GPS. Jest on dostępny zarówno jako wyposażenie oryginalneoraz jako akcesoryjne. To ostatnie może być na przykład podłączone doinstalacji elektrycznej samochodu za pomocą złącza diagnostycznego (OBD). Nabazie informacji o stanie pojazdu jakie CCU wysyła do serwera w chmurze, możnarealizować szereg różnych usług dodatkowych. Firma Bosch opracowała przed parulaty również Trailer Control Unit – jednostkę sterującą łącznością dlaprzyczep. Urządzenie może dokumentować wiele parametrów takich jak położenieprzyczepy, temperaturę chłodzenia lub duże drgania i zgłaszać je niezwłoczniedo operatora floty.

Connected Horizon

Elektroniczny horyzont Boscha jest dostępny już od kilkulat; obecnie firma rozszerza go o dane w czasie rzeczywistym. Funkcjawspomagania kierowcy, oprócz informacji topograficznych zapisanych w pamięciurządzenia, została wzbogacona o dostęp do danych pobieranych z chmury w czasierzeczywistym. Pozwala to uwzględniać takie sytuacje na drodze jak robotydrogowe, korki, a nawet oblodzenie jezdni. Odpowiednio wczesne, automatycznedopasowanie prędkości pojazdu może dodatkowo zmniejszyć zużycie paliwa, tymsamym zwiększając efektywność.

Secure Truck Parking

Rozwiązanie oparte na aplikacji umożliwia rezerwację onlinebezpiecznego miejsca dla ciężarówki na parkingach wzdłuż autostrady orazdokonywanie płatności bezgotówkowej. W tym celu Bosch łączy infrastrukturęparkingów z systemami informacyjnymi i komunikacyjnymi, stosowanymi przezdyspozytorów i kierowców pojazdów ciężarowych. Bosch dostarcza w czasierzeczywistym informacji na temat dostępnych miejsc parkingowych na bezpiecznychparkingach. Te parkingi są zabezpieczone za pomocą inteligentnej technikiwideo, a wjazd do strefy jest kontrolowany poprzez rozpoznawanie tablicrejestracyjnych.

Napęd od Boscha

Servotwin:

Servotwin firmy Bosch poprawia efektywność i komfortciężkich pojazdów użytkowych. Elektro-hydrauliczny układ kierowniczy oferujewspomaganie zależne od prędkości jazdy, z aktywnym powrotem koła kierownicy, ipozwala zaoszczędzić paliwo w porównaniu do układów wyłącznie hydraulicznych.Servotwin tłumi skutecznie wyboje i zapewnia kierowcy dobry kontakt z jezdnią.Dzięki elektronicznemu interfejsowi układ kierowniczy jest jednocześniepodstawą dla funkcji wspomagania kierowcy, takich jak asystent utrzymania pasaruchu lub kompensacja bocznego podmuchu. Układ kierowniczy ma wiele obszarówzastosowania, w tym w zautomatyzowanych jazdach modelu Mercedes-Benz Actros.

Skręcana oś tylna

Elektro-hydrauliczny układ kierowniczy osi tylnej eRAS(electric Rear Axle Steering System) pozwala w pojazdach ciężarowych z trzemalub więcej osiami skręcać dodatkowo oś tylną, nadążną lub poprzedzającą ośnapędową. W ten sposób promień skrętu staje się mniejszy i zmniejsza sięzużycie opon. Układ eRAS składa się z dwóch podzespołów: siłownika z czujnikiemprzemieszczenia i systemem zaworów oraz jednostki napędowej. W skład tejostatniej wchodzą elektrycznie napędzana pompa oraz sterownik. Na podstawiesygnału kąta skrętu kół osi przedniej, transmitowanego magistralą CAN, układkierowniczy określa optymalny kąt skrętu dla osi tylnej. Po przejechaniuzakrętu system przejmuje również zadanie prostowania kół. Układ zużywa energiętylko wtedy, gdy pojazd rzeczywiście skręca.

Podstawowa hybryda 48 V

system Boost Recuperation: Podstawowa hybryda 48 V firmyBosch dla lekkich pojazdów ciężarowych umożliwia jazdę wybiegiem i tym samymoszczędność paliwa. Dzięki większej mocy system lepiej wykorzystuje odzyskanąenergię niż aplikacje oparte na konwencjonalnym poziomie napięcia. Jakozamiennik dla tradycyjnego generatora napędzanego paskiem, 48-woltowa maszynasystemu rekuperacji (boost recuperation machine, BRM) daje komfortoweuruchamianie silnika. Rozrusznik-generator z napędem pasowym daje się łatwozintegrować z istniejącym układem napędowym. Maszyna BRM, jako generator owysokiej sprawności, przetwarza energię hamowania w energię elektryczną, któramoże być następnie wykorzystywana przez inne odbiorniki energii elektrycznej lubdo wspomagania momentu obrotowego (funkcja boost).

Elektryczny napęd hybrydowy:

Bosch opracował równoległy system hybrydowy o mocy 120 kWdla ciężkich pojazdów użytkowych. System ten pozwala na zmniejszenie zużyciapaliwa nawet o 6 proc. Może być stosowany w pojazdach o dmc od 26 do 40 ton,jak również w zastosowaniach poza drogami publicznymi. Głównymi zespołami dlatransportu dalekobieżnego są silnik elektryczny i elektronika zasilania. Napędelektryczny jest dla oszczędności miejsca zintegrowany z układem przeniesienianapędu pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów, dzięki czemu nie jest potrzebnadodatkowa przekładnia. System może wspomagać silnik spalinowy, odzyskiwaćenergię, pozwala na jazdę wybiegiem (tzw. „żeglowanie”), jak również na jazdęelektryczną. Falownik przekształca prąd stały magazynowany w akumulatorze naprąd zmienny zasilając silnik elektryczny i sterując żądanym momentem obrotowymi prędkością obrotową. Z systemem można zintegrować funkcję Start-Stop, cootwiera dalsze możliwości oszczędzania paliwa, zwłaszcza w ruchu miejskim.

Turbosprężarka ozmiennej geometrii

Wymagania w segmencie pojazdów użytkowych w odniesieniu doredukcji zużycia paliwa i emisji stają się coraz ostrzejsze, analogicznie jak wsegmencie samochodów osobowych. Kluczową rolę odgrywa tutaj turbodoładowanie.Oprócz zmniejszenia tarcia i zwiększenia sprawności termodynamicznej za pomocązoptymalizowanych aerokomponentów, firma Bosch Mahle Turbo Systems (BMTS)rozwija turbosprężarki o zmiennej geometrii (VTG) dla silników pojazdówużytkowych. Nacisk w rozwijaniu konstrukcji jest przede wszystkim położony naosiągnięcie wysokiego stopnia sprawności termodynamicznej w całym zakresieregulacji geometrii dolotu i na poprawę solidności wykonania całego układu.

Odzysk ciepła ze spalin

Pojazdy ciężarowe z odzyskiem ciepła traconego (tzw. systemwaste-heat recovery, WHR) przynoszą operatorom flot korzyści w postaciobniżenia kosztów i ochrony zasobów naturalnych. Systemy WHR pozwalają odzyskaćenergię z ciepła odprowadzanego układem wydechowym. Dzisiaj większość energiipierwotnej, powstającej w jednostce napędowej, jest tracona. Część tej energiimożna odzyskać w systemie odzysku ciepła (WHR), przy wykorzystaniu cyklutermicznego zasilanego parą wodną. System ten zmniejsza zużycie paliwa wpojazdach użytkowych nawet o 4 procent. Firma Bosch, podczas rozwijania swoichzłożonych systemów WHR, stawia na połączenie wspomaganej komputerowo symulacjimodelu z badaniami stanowiskowymi. Bosch wykorzystuje przy tym hamownię zgeneratorem gorącego gazu, która pozwala wykonywać w sposób pewny i powtarzalnytesty poszczególnych komponentów, jak i kompletnych systemów WHR, w statycznychi dynamicznych warunkach pracy. W ten sposób można badać i analizować poziomciśnienia, przestrzeń instalacyjną, zmienny wpływ płynu roboczego na sprawnośćoraz koncepcję bezpieczeństwa dla całego systemu. Co więcej, poszczególneelementy systemu mogą być porównywane, a koszty i ciężar całego systemuoptymalizowane.

Modułowy układ Common-Rail

Zaawansowany układ wtryskowy Common-Rail do pojazdówciężarowych pomaga spełnić obecne i przyszłe wymagania dotyczące eksploatacjina drogach publicznych i poza nimi. Chociaż układ modułowy jest przeznaczony dosilników od czterech do ośmiu cylindrów, to można go stosować poza drogaminawet w silnikach do dwunastu cylindrów. Układ Boscha nadaje się do silników opojemności od 4 do 17 litrów i mocy wynoszącej do 635 kW w segmencie pojazdówsamochodowych oraz do 850 kW w segmencie pojazdów do użytkowania poza drogamipublicznymi.

Komponenty układu i moduły mogą być łączone w różnychkombinacjach, aby spełnić specyficzne wymagania producenta silnika. Układobejmuje smarowane olejem i paliwem pompy wysokiego ciśnienia (CP4, CP4N,CP6N), wtryskiwacze (CRIN) dla różnych instalacji, a także zoptymalizowanekolektory paliwa i sterowniki nowej generacji MD1.

Ponieważ możliwe są różne poziomy ciśnienia wtrysku wzakresie pomiędzy 1 800 i 2 500 barów, dlatego producenci mają doskonałąmożliwość spełnienia wymagań różnych segmentów pojazdów i rynków. Trwałośćukładu może wynosić do 1,6 miliona kilometrów przebiegu po drogach utwardzonychlub 15 000 godzin pracy w terenie. Bardzo wysokie natężenia przepływu wewtryskiwaczach pozwalają zoptymalizować strategię spalania i osiągnąć wysokąmoc silnika.

Elektronicznie regulowana pompa paliwa eGP umożliwiatłoczenie paliwa zgodnie z zapotrzebowaniem, co zmniejsza niezbędną moc układunapędowego. Zużycie paliwa pozwalają poprawić w obrębie Common-Rail: do siedmiuwtrysków na suw, poprawiony przebieg dawkowania oraz zoptymalizowanewtryskiwacze.

W sumie modułowyukład wtryskowy pozwala obniżyć zużycie paliwa o 1 procent w porównaniu dotradycyjnych układów. W przypadku ciężkich pojazdów ciężarowych odpowiada torocznym oszczędnościom nawet do 450 litrów oleju napędowego. System jestprzeznaczony również do elektryfikacji napędu; na przykład przy pracyhybrydowej, pozwala na wykonanie potrzebnych 500 000 procesów Start-Stop.

Dalsze innowacje Boscha

Bazowy układ Common-Rail dla rynków wschodzących: Bazoweukłady CRSN o ciśnieniu do 2000 bar dla średnich i ciężkich pojazdów, jakrównież dla zastosowań terenowych, są doskonale dostosowane do wymagań rynkówwschodzących. Układ zawiera między innymi szeroki asortyment pomp smarowanycholejem oraz bazowych wtryskiwaczy. Wysoki stopień efektywności w zakresieintegracji systemów, kalibracji i walidacji pozwala szybko wyposażać w teukłady nowe pojazdy.

Napęd na gaz ziemny: Pojazdy ciężarowe na gaz ziemny sącichszą, oszczędniejszą i niskoemisyjną alternatywą dla pojazdów na olejnapędowy. Stosując rozwiązania techniczne Bosch w standardzie OE możnaprzyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 nawet o 20 procent. Boschkonsekwentnie rozwija zasilanie CNG. Jego oferta obejmuje komponenty dozarządzania silnikiem, wtrysk paliwa, zapłon, sterowanie powietrza,oczyszczanie gazów spalinowych oraz turbodoładowanie.

Oczyszczanie gazów spalinowych: Granice wyznaczone przezprzyszłe prawodawstwo dotyczące emisji będzie można prawie na pewno osiągnąćtylko za pomocą aktywnego systemu oczyszczania spalin, na przykład zkatalizatorem SCR do redukcji tlenków azotu. System dozujący Denoxtronicwtryskuje AdBlue, 32,5 procentowy roztwór mocznika w wodzie, do strumieniaspalin przed katalizatorem SCR. Amoniak przemienia w katalizatorze SCR tlenkiazotu w wodę i azot. Poprzez przetwarzanie bieżących danych pracy silnika iwszystkich niezbędnych sygnałów z czujników, system może dokładnie dostosowaćilość podawanego środka redukującego do punktu pracy silnika i do specyficznychwłaściwości katalizatora, w celu uzyskania maksymalnej konwersji tlenków azotu.

IAA 2016: Bosch dla pojazdów użytkowych jutra

W Hanowerze Bosch zaprezentował swoje pomysły i rozwiązaniadla pojazdów użytkowych jutra, podłączonych do sieci, zautomatyzowanych izelektryfikowanych.

Na 66. Międzynarodowym Salonie Samochodowym PojazdówUżytkowych w Hanowerze Bosch zaprezentował swoje pomysły i rozwiązania dlapojazdów użytkowych jutra, podłączonych do sieci, zautomatyzowanych izelektryfikowanych.

Wszystko w zasięgu wzroku

Nowy wyświetlacz i interfejsy użytkownika: Aby uprościćobsługę coraz bardziej zaawansowanych funkcji sieciowych oraz multimedialnych,Bosch wprowadza w ciężarówkach duże wyświetlacze i ekrany dotykowe.Programowalne wyświetlacze w zależności od okoliczności pokazują istotne wdanym momencie informacje. Na przykład, w sytuacjach niebezpiecznychwyświetlacze dają pierwszeństwo ostrzeżeniom i podkreślają je wizualnie.Innowacyjny ekran dotykowy Bosch neoSense aktywnie reaguje na dotykużytkownika. Wyświetlane na ekranie przyciski dają się wyczuwać jak prawdziwe,dzięki czemu kierowcy mogą obsługiwać je bez patrzenia na wyświetlacz. Prostąobsługę, intuicyjne menu oraz tym samym mniejsze rozproszenie uwagi możnauzyskać także przy wszelkiego rodzaju integracji ze smartfonem. Do systemumultimedialnego można oprócz Apple CarPlay podłączyć mySPIN firmy Bosch orazurządzenia wyposażone w system operacyjny Android oraz iOS. Bosch oferuje dlaproducentów pojazdów użytkowych łatwo integrowane z wyświetlaczami Boschnawigacje, w których elementy 3D, takie jak widoczne budynki, mogą być wyświetlane na dodatkowym poziomie mapy, abypomóc użytkownikowi w orientacji. Także w czasie rzeczywistym można generowaćinformacje o pogodzie czy cenach paliw.

Cyfrowe lusterkazewnętrzne

W pojazdach użytkowych duże lusterka z lewej i prawej stronyzapewniają kierowcy dobrą widoczność do tyłu. O ile lusterka te są istotne dlabezpieczeństwa jazdy, to jednak pogarszają aerodynamikę pojazdu i bezpośredniąwidoczność do przodu. Bosch zaprezentuje na IAA swoje rozwiązanie oparte nakamerach, które całkowicie zastępują dwa boczne lusterka. System zwany MirrorCam zmniejsza opór powietrza, a tym samym redukuje zużycie paliwa o 1 do 2procent. Czujniki wideo łatwo mogą być zabudowane w kabinie kierowcy, gdzieznajdują się również monitory. Technika cyfrowa umożliwia ponadto zmianęsposobu wyświetlania w zależności od specyficznych sytuacji. Tak więc np. gdypojazd porusza się po autostradzie, kierowca widzi dalej do tyłu pojazdu,podczas gdy w miastach kąt widzenia jest tak duży jak to możliwe, aby zapewnićwiększe bezpieczeństwo. Zwiększony kontrast poprawia widoczność podczas jazdy wnocy.

Entertainment dla autobusów turystycznych

Wydajne systemy infotainment Boscha (czyli systemyprzekazywania informacji połączonych z rozrywką) dają kierowcom autobusówturystycznych możliwość importowania do systemu różnego rodzaju treścimultimedialnych poprzez szeroką gamę interfejsów, a następnie odtwarzanie ichna monitorach o wysokiej rozdzielczości oraz instalacji dźwiękowych HD ?również wykonanych przez firmę Bosch. Indywidualną rozrywkę oferuje ponadtoCoach Media Router. Ten system Boscha daje pasażerom zarówno dostęp do Wi-Fijak i funkcję przesyłania strumieniowego filmów, muzyki i czasopism. Abyzmniejszyć obciążenie sieci, filmy mogą być przechowywane lokalnie naurządzeniu.

„Oczy i uszy” do jazdy wspomaganej i zautomatyzowanej

Kamera wielofunkcyjna

Kamera wielofunkcyjna MPC 2.5 została opracowana specjalniedo wymagań ciężkich pojazdów użytkowych. Jej zintegrowany system przetwarzaniaobrazu identyfikuje, klasyfikuje i lokalizuje obiekty w otoczeniu pojazdu, zdużą precyzją i niezawodnością. Kamera umożliwia realizowanie szeregu funkcjiwspomagających pracę kierowcy m. in. predykcyjnego systemu hamowaniaawaryjnego, który jest obowiązkowy w całej UE od jesieni 2015 we wszystkichsamochodach ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej ponad osiem ton.Jednym z nich jest inteligentne sterowanie reflektorów, które automatycznie włączareflektory podczas jazdy w nocy lub w tunelach. Kamera pomaga również kierowcyrozpoznawać znaki drogowe, wyświetlając je na ekranie w zestawie wskaźników.Kamera służy jako podstawa dla różnych typów asystentów pasa ruchu ? naprzykład system LDW (Lane Departure Warning) ostrzega kierowcę poprzez wibracjękoła kierownicy, że występuje zagrożenie niezamierzonego zjechania z własnegopasa ruchu. Kamera MPC 2.5 służy również jako podstawowy element systemuutrzymywania pasa ruchu gdzie dzięki inteligentnym, redundantnym algorytmomrozpoznawania pasa ruchu zachowuje pojazd na pasie poprzez delikatną ingerencjęw układ kierowniczy.

Przedni czujnik radarowy średniego zasięgu

Dla lekkich pojazdów ciężarowych Bosch oferuje przedniczujnik radarowy średniego zasięgu (MRR front). Czujnik wysyła za pośrednictwemanteny nadawczej fale modulowane częstotliwością w zakresie między 76 a 77 GHzdzięki czemu czujnik precyzyjnie wykrywa obiekty przed pojazdem, określa ichszybkość, jak również położenie względem ruchu własnego pojazdu. Na bazie MRRfront, Bosch może realizować funkcje wspomagające kierowcę, takie jakadaptacyjny tempomat ACC i predykcyjny system hamowania awaryjnego.

Tylny czujnikradarowy średniego zasięgu

Montowany z tyłu czujnik radarowy średniego zasięgu (MRRrear) pozwala kierowcom lekkich pojazdów ciężarowych monitorować niewidocznepola z boku i po skosie z tyłu. Pojazd jest wyposażony w dwa czujniki ukryte nakażdym końcu tylnego zderzaka. W ten sposób system wykrywa inne pojazdy wmartwym obszarze i ostrzega kierowcę.

Kamera stereo

Kompaktowa wideokamera stereo (stereo-video camera, SVC)firmy Bosch stanowi pojedynczy czujnik dla wielu systemów wspomagania kierowcyw lekkich pojazdach użytkowych. Rejestruje otoczenie i wolne miejsca przed pojazdemw trzech wymiarach, zapewniając widok 3D, który rozciąga się na ponad 50metrów. Oba bardzo czułe czujniki obrazu z rozpoznawaniem kolorów i matrycąCMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor) mają rozdzielczość 1 280 na 960pikseli. Kamera pomaga realizować liczne funkcje bezpieczeństwa i komfortu.Począwszy od systemu automatycznego hamowania awaryjnego, poprzez asystentówkorków, robót drogowych, ciasnych przestrzeni i omijania, a kończąc na systemieACC. SVC przekazuje również informacje potrzebne do inteligentnego sterowaniereflektorów, systemu ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu, asystentautrzymywania pasa lub prowadzenia na pasie oraz systemu rozpoznawania znakówdrogowych.

System kamer bliskiego zasięgu

Dzięki systemowi kamer bliskiego zasięgu Bosch umożliwiakierowcom lekkich pojazdów ciężarowych parkowanie i manewrowanie bez kolizji.Bazująca na technologii CMOS kamera cofania pomaga kierowcy podczas cofaniapoprzez dostarczanie mu wiernego obrazu bezpośredniego otoczenia. Cztery kamerybliskiego zasięgu stanowią razem podstawę dla systemu multi-kamer. Kamery sązainstalowane po jednej z przodu, z tyłu i w każdym z dwóch lusterek bocznych.Z kątem widzenia 192 stopni każda rejestruje całe otoczenie pojazdu. Dziękispecjalnej technologii wizualizacji urządzenie zapewnia wyświetlanie obrazu w3D. Ponadto kierowca może wybrać dowolną perspektywę, aby zobaczyć nawet małeprzeszkody na miejscu przeznaczonym do parkowania.

Czujniki ultradźwiękowe

Często bardzo trudno jest zobaczyć miejsce wokół pojazduciężarowego. Czujniki ultradźwiękowe Bosch śledzą otoczenie pojazdu wodległości do czterech metrów. W ten sposób mogą dostrzec ewentualne przeszkodyi określić np. w trakcie manewrów pojazdu stale zmieniający się dystans do tychprzeszkód. Informacje te trafiają z czujników do systemów wspomaganiaparkowania, które wspierają kierowcę w bezkolizyjnym parkowaniu i manewrowaniu.

Większebezpieczeństwo

Connectivity Control Unit

Connectivity Control Unit (CCU), czyli jednostka sterującałącznością firmy Bosch tworzy centralny węzeł wymiany danych pomiędzy pojazdemużytkowym a siecią. CCU komunikuje się za pomocą modułu bezprzewodowego,wyposażonego we własną kartę SIM, i pozwala w razie potrzeby określić pozycjępojazdu za pomocą GPS. Jest on dostępny zarówno jako wyposażenie oryginalneoraz jako akcesoryjne. To ostatnie może być na przykład podłączone doinstalacji elektrycznej samochodu za pomocą złącza diagnostycznego (OBD). Nabazie informacji o stanie pojazdu jakie CCU wysyła do serwera w chmurze, możnarealizować szereg różnych usług dodatkowych. Firma Bosch opracowała przed parulaty również Trailer Control Unit – jednostkę sterującą łącznością dlaprzyczep. Urządzenie może dokumentować wiele parametrów takich jak położenieprzyczepy, temperaturę chłodzenia lub duże drgania i zgłaszać je niezwłoczniedo operatora floty.

Connected Horizon

Elektroniczny horyzont Boscha jest dostępny już od kilkulat; obecnie firma rozszerza go o dane w czasie rzeczywistym. Funkcjawspomagania kierowcy, oprócz informacji topograficznych zapisanych w pamięciurządzenia, została wzbogacona o dostęp do danych pobieranych z chmury w czasierzeczywistym. Pozwala to uwzględniać takie sytuacje na drodze jak robotydrogowe, korki, a nawet oblodzenie jezdni. Odpowiednio wczesne, automatycznedopasowanie prędkości pojazdu może dodatkowo zmniejszyć zużycie paliwa, tymsamym zwiększając efektywność.

Secure Truck Parking

Rozwiązanie oparte na aplikacji umożliwia rezerwację onlinebezpiecznego miejsca dla ciężarówki na parkingach wzdłuż autostrady orazdokonywanie płatności bezgotówkowej. W tym celu Bosch łączy infrastrukturęparkingów z systemami informacyjnymi i komunikacyjnymi, stosowanymi przezdyspozytorów i kierowców pojazdów ciężarowych. Bosch dostarcza w czasierzeczywistym informacji na temat dostępnych miejsc parkingowych na bezpiecznychparkingach. Te parkingi są zabezpieczone za pomocą inteligentnej technikiwideo, a wjazd do strefy jest kontrolowany poprzez rozpoznawanie tablicrejestracyjnych.

Napęd od Boscha

Servotwin:

Servotwin firmy Bosch poprawia efektywność i komfortciężkich pojazdów użytkowych. Elektro-hydrauliczny układ kierowniczy oferujewspomaganie zależne od prędkości jazdy, z aktywnym powrotem koła kierownicy, ipozwala zaoszczędzić paliwo w porównaniu do układów wyłącznie hydraulicznych.Servotwin tłumi skutecznie wyboje i zapewnia kierowcy dobry kontakt z jezdnią.Dzięki elektronicznemu interfejsowi układ kierowniczy jest jednocześniepodstawą dla funkcji wspomagania kierowcy, takich jak asystent utrzymania pasaruchu lub kompensacja bocznego podmuchu. Układ kierowniczy ma wiele obszarówzastosowania, w tym w zautomatyzowanych jazdach modelu Mercedes-Benz Actros.

Skręcana oś tylna

Elektro-hydrauliczny układ kierowniczy osi tylnej eRAS(electric Rear Axle Steering System) pozwala w pojazdach ciężarowych z trzemalub więcej osiami skręcać dodatkowo oś tylną, nadążną lub poprzedzającą ośnapędową. W ten sposób promień skrętu staje się mniejszy i zmniejsza sięzużycie opon. Układ eRAS składa się z dwóch podzespołów: siłownika z czujnikiemprzemieszczenia i systemem zaworów oraz jednostki napędowej. W skład tejostatniej wchodzą elektrycznie napędzana pompa oraz sterownik. Na podstawiesygnału kąta skrętu kół osi przedniej, transmitowanego magistralą CAN, układkierowniczy określa optymalny kąt skrętu dla osi tylnej. Po przejechaniuzakrętu system przejmuje również zadanie prostowania kół. Układ zużywa energiętylko wtedy, gdy pojazd rzeczywiście skręca.

Sterownik poduszek powietrznych

Za pomocą elektronicznego sterownika poduszek powietrznychBosch chce poprawić ochronę osób przewożonych w ciężkich pojazdach użytkowych.Sterownik rozpoznaje z sygnałów wysyłanych przez czujniki przyspieszenia siłęzderzenia i natychmiast aktywuje pasywne systemy bezpieczeństwa takie jaknapinacze pasów bezpieczeństwa i poduszki powietrzne. Równolegle sterownikstale analizuje ruch pojazdu i rozpoznaje sytuacje krytyczne np. momentwywracania się ciężarówki. Informacje te są wykorzystywane do wyzwolenianapinaczy pasów bezpieczeństwa oraz poduszek bocznych i nadokiennych w celuzłagodzenia skutków wypadku dla pasażerów.

Zelektryfikowanynapęd

Podstawowa hybryda 48 V

system Boost Recuperation: Podstawowa hybryda 48 V firmyBosch dla lekkich pojazdów ciężarowych umożliwia jazdę wybiegiem i tym samymoszczędność paliwa. Dzięki większej mocy system lepiej wykorzystuje odzyskanąenergię niż aplikacje oparte na konwencjonalnym poziomie napięcia. Jakozamiennik dla tradycyjnego generatora napędzanego paskiem, 48-woltowa maszynasystemu rekuperacji (boost recuperation machine, BRM) daje komfortoweuruchamianie silnika. Rozrusznik-generator z napędem pasowym daje się łatwozintegrować z istniejącym układem napędowym. Maszyna BRM, jako generator owysokiej sprawności, przetwarza energię hamowania w energię elektryczną, któramoże być następnie wykorzystywana przez inne odbiorniki energii elektrycznej lubdo wspomagania momentu obrotowego (funkcja boost).

Elektryczny napęd hybrydowy:

Bosch opracował równoległy system hybrydowy o mocy 120 kWdla ciężkich pojazdów użytkowych. System ten pozwala na zmniejszenie zużyciapaliwa nawet o 6 proc. Może być stosowany w pojazdach o dmc od 26 do 40 ton,jak również w zastosowaniach poza drogami publicznymi. Głównym”