Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

IAA 2016: Autobusowy debiut Ursusa. I to z wodorem! {FILM]

infobus
10.10.2016 11:49

Ursus na tegorocznym IAA razem ze swoimi partnerami zaprezentowałautobus zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi. O pojeździe oraz jegocechach charakterystycznych opowiada Wojciech Zachorowski z Ursus Bus.

{https://www.youtube.com/watch?v=kbWsdjmSH9M}

Pierwsze informacje, że Ursus pracuje nad pojazdem na wodórpojawiły się już w czerwcu. Lubelski producent prowadził je równolegle zpracami nad elektrobusem na nadwoziu City Smile CS12LF. Wreszcie na początkusierpnia potwierdzono, że autobus wodorowy będzie miał premierowy pokaz nategorocznych targach IAA. Ursus potwierdził, że projekt będzie wspólnym dziełemfirm z Polski, Niemiec i Holandii. I już wtedy w zasadzie było wiadomo, żeproducent nawiązał współpracę z firmami Ziehl-Abegg, E-Traction i HyMove.

Prototypowy wodorowiec to autobus klasy maxi. Umożliwia podróż 75pasażerom, w tym 27 na fotelach typu Ster NewCity i jednym 8MP UltraLight. Zniskiej podłogi jest dostępnych osiem siedzeń. Wejście na pokład jest możliwedzięki trzem drzwiom w układzie 1-2-2. Ursus wykorzystał system holenderskiejfirmy Ventura. Naturalna wentylacja przestrzeni pasażerskiej jest zapewnionaprzez pięć przesuwnych okien.

Czas na technikę. Układ jest oparto na osiach dwóch producentów.Przednia to niezależna typu ZF RL82EC. Jako napędową wykorzystano oś ZAwhellprodukcji Ziehl-Abegga. W piastach kół zamontowano dwa silniki synchroniczne zmagnesami trwałymi. Każdy z nich ma moc 117 kW i osiąga 3200 Nm maksymalnemomentu obrotowego. Sposób w jaki zamontowano jednostki napędowe spowodowałkonieczność zastosowania opon typu super single. Napęd elektryczny oparto narozwiązaniach firm E-Traction oraz Ziehl-Abegg. Z kolei ogniwo paliwowe orazcały osprzęt do jego kontroli dostarczyła holenderska firma HyMove. Bateriedostarczyła niemiecka firma BMZ.

Pojazd o takiej kompletacji napędu może dziennie spokojniepokonywać dystans 450 km. Tyle umożliwia jedno tankowanie do pełna zbiornika zwodorem. Jego pojemność wodna to ok. 1200 l co pozwala na zmagazynowanie ok.350 – 400 m3 wodoru. Do pokonania dystansu 100 km autobus spala ok. 75 – 80 m3.Koszt 1 m3 wodoru waha się między 1 – 1,5 euro.
Mimo tego wodór wydaje się ciekawą alternatywą dlaelektrobusów. Sam fakt, że Ursus stworzył prototyp autobusu tego typu wskazuje,że mamy do czynienia z pewną niszą, którą w przyszłości będzie można przekuć natworzenie stabilnego portfela zamówień.