IAA 2014: Voith i nowe sprężarki powietrza
infobus
25.08.2014 10:53
IAA 2014: Voith i nowe sprężarki powietrza
Dwustopniowe sprężarki powietrza Voith umożliwiają uzyskanie wysokiego poziomu wydajności energetycznej jednostki napędowej, niższego poziomu emisji spalin, niższej masy i dłuższych odstępów między serwisowaniem. Kluczem do takich korzyści jest zastosowanie systemu schładzania powietrza między stopniami sprężania, zapewniającego wysoką jakość powietrza i zauważalne obniżenie zużycia paliwa. Dodatkową zaletą jest zwiększenie żywotności sprężarki.
Zwiększone zainteresowanie sprężarkami Voith odnotował zakład Voith Turbo Verdichtersysteme GmbH &Co, mieszczący się w dawnych zakładach motocyklowych MZ w Zschopau. Zespół tamtejszych specjalistów rozpoczął produkcję i rozwój palety sprężarek w 2009 roku. W ostatnich dwóch latach Voith wyprodukował około 100 tysięcy sprężarek, które trafiły do silników ciężarówek i autobusów na całym świecie. Najnowsza generacja sprężarek LP 725 i LP 490, zaprezentowana na targach IAA, wykorzystuje stop aluminium. W tej lekkiej wersji sprężarki Voith są obecnie stosowane jako standard w ciężarówkach Mercedes-Benz Actros, Antos i Arocs, w najnowszych odmianach silników Euro 6 do autobusów Travego, Citaro i całej palety odmian Setry. Z kolei dwustopniowa sprężarka Voith z elementami z żeliwa szarego jest stosowana standardowo w autobusach miejskich MAN z silnikami D08 i D20 oraz w autobusach Volvo.
Zasada dwustopniowego sprężania powietrza uwzględnia komorę schładzającą sprężone powietrze pomiędzy komorą ssania a komorą sprężania. Umożliwia to schłodzenie powietrza pokonującego drogę między pierwszym a drugim stopniem sprężania. Obniżenie temperatury sprężonego powietrza umożliwia sprężarce wydłużenie czasu pracy nawet o 85%, zwiększa dostępność powietrza i poprawia wydajność energetyczną.
Co więcej, chłodzenie międzystopniowe (powszechnie określane u nas także oryginalną angielską nazwą intercooler) zapewnia obniżenie zużycia energii podczas napędzania pojazdu, co obniża zużycie paliwa. Z lekką konstrukcją aluminiową nowy model sprężarki jest lżejszy niemal o 7 kg od typowych jednostopniowych sprężarek, co przynosi dalsze korzyści widoczne w obniżeniu zużycia paliwa. Kolejne oszczędności w zużyciu paliwa przynosi zastosowanie automatycznego systemu bezczynności silnika (SLS) przy pracy jednostki podczas postoju pojazdu. Grupą pojazdów korzystających najwięcej z zalet dwustopniowych sprężarek Voith są autobusy miejskie, charakteryzujące się podczas eksploatacji szczególnie dużym zapotrzebowaniem na sprężone powietrze. Lekka dwustopniowa sprężarka Voith zastosowana w autobusie miejskim jest zdolna do zaoszczędzenia 1 litra oleju napędowego na każde przejechane 100 km.
Inną zaletą dwustopniowej formy sprężania powietrza jest obniżenie mechanicznego nacisku na komponenty urządzenia, wydłużające jego żywotność. Podczas sprężania uzyskiwane są temperatury sięgające kilkuset stopni Celsjusza, co może być dużym obciążeniem nie tylko dla metalowych elementów urządzenia, ale także np. dla oleju w układzie, który doznaje przemian chemicznych. Obniżenie temperatury sprężania ogranicza te procesy, hamuje też rozwijanie produktów ubocznych sprężania mogących zniszczyć urządzenia wyjściowe systemu sprężania. Znacznie zmniejsza się również ryzyko uszkodzenia sprężarki z powodu przegrzania w czasie sprężania. Stałe zapewnienie wysokiej jakości powietrza zapewnia wydłużenie żywotności komponentów sprężarki i obniżenie emisji szkodliwych gazów przez pojazd.
Technologia Voith może być wykorzystywana nie tylko w nowych pojazdach, ale także w dotychczas eksploatowanych. Voith oferuje zestawy modernizujące jednostki napędowe marek Mercedes-Benz, MAN i Volvo z zakresu od Euro 3 do Euro 5.