IAA 2014: skrzynie biegów – z ZF zawsze na właściwym biegu
infobus
08.10.2014 14:36

IAA 2014: skrzynie biegów – z ZF zawsze na właściwym biegu
Nowa 6-biegowa manualna przekładnia EcoShift
EcoShift to innowacyjna seria manualnych skrzyń biegów zaprojektowanych by sprostać wciąż zwiększającym się wymaganiom rynku. Podstawą jest 6-biegowa manualna skrzynia biegów wykorzystywana jako platforma do tworzenia bardziej zaawansowanych wariantów transmisji napędu. Zunifikowana przekładnia umożliwia standaryzację w zakresie wymiarów, umiejscowienia w układzie napędowym i możliwych połączeń. Oznacza to większą elastyczność dla producentów pojazdów, którzy nie muszą już decydować się tylko na jeden rodzaj skrzyni biegów dla całej wspólnej konstrukcyjnie palety pojazdów. Podstawową wersję EcoShift zaprojektowano do pracy w zakresie od 1000 do 2100Nm momentu obrotowego. To idealny zakres dla autobusów międzymiastowych i turystycznych o DMC do 24 ton. EcoShift może również współpracować z układem wspomagania ZF Servoshift (ułatwiający zmianę biegów nawet w najbardziej wymagających warunkach pracy) oraz intarderem ZF, czyli dodatkowym urządzeniem hamującym zintegrowanym ze skrzynią biegów. Główne zalety nowej przekładni to obniżenie hałasu oraz płynniejsza zmiana biegów.
Cicha i oszczędna: ZF-EcoLife
Autobusy eksploatowane w ścisłych centrach miast muszą być nie tylko ekonomiczne, ale także ekologiczne i ciche. Powtarzalny cykl zatrzymywania i ruszania, charakterystyczny dla ruchu miejskiego, generuje wysoki poziom hałasu, uciążliwego dla mieszkańców, pieszych i pasażerów. W ten sposób zwiększa się też emisja spalin i zużycie paliwa. Kluczem do zmniejszenia tych niepożądanych efektów jest utrzymywanie niskich obrotów jednostki napędowej. Sześciostopniowa automatyczna skrzynia biegów ZF-EcoLife umożliwia skrócenie przełożeń biegów i uzyskanie dużego głównego przełożenia wynoszącego 12,6, a tym samym utrzymanie silnika na niskich obrotach niezależnie od warunków pracy. Dalsze obniżenie zużycia paliwa i emisji hałasu jest możliwe dzięki układowi kontroli zmiany biegów TopoDyn Life, wykorzystującemu technologię rozpoznawania ukształtowania terenu. Nowa 6-biegowa przekładnia ZF-EcoLife z programem TopoDyn Life obniża zużycie paliwa aż o 10% w porównaniu ze starszą generacją, ZF-Ecomat. Odpowiada za to wiele drobnych technologicznych udoskonaleń, jak np. kontrolowanie pracy pompy hydraulicznej czy automatyczne przełączanie na bieg neutralny podczas postoju na przystanku autobusowym, a nawet przy swobodnym toczeniu już z prędkością 12 km/h.
Automatyzacja rozwijających się rynków: AS Tronic lite
Paleta skrzyń biegów AS Tronic od lat zdobywa uznanie na rynku pojazdów użytkowych. Zaprezentowana w 2002 roku wersja 12-biegowa, przeznaczona do ciężkich autokarów, ustanowiła nowe standardy dla tego segmentu produktów. ZF liczy teraz na sukces odmiany AS Tronic lite zaprojektowanej z myślą o lekkich międzymiastowych autobusach i turystycznych autokarach. Automatyczna 6-stopniowa przekładnia odpowiada przede wszystkim na zapotrzebowanie rozwijających się rynków Europy Wschodniej, Azji, Ameryki Łacińskiej i Afryki. Na obszarach tych stale zwiększa się zaawansowanie technologiczne eksploatowanych pojazdów, choć względy finansowe wciąż są istotną przeszkodą w osiągnięciu poziomu zachodniego. Z tego powodu w pojazdach użytkowych dominuje tam stosowanie manualnych skrzyń biegów. Nowy model ZF AS Tronic lite może to zmienić. Jest to skrzynia biegów przystosowana do autobusów o DMC do 18 ton, długości do 12 metrów i maksymalnym momencie obrotowym 1100 Nm. Elektroniczny sterownik kontroluje hydrauliczne przełączanie biegów oraz odłączanie sprzęgła, zapobiegając nieprawidłowym i nieefektywnym wyborom biegów poprzez możliwość szybkiego przełączenia przez kierowcę na manualne sterowanie w dowolnym momencie. Nowy 6-stopniowy elektrohydrauliczny moduł przekładniowy jest prostszy do zintegrowania z układem napędowym od elementów pneumatycznych, nie potrzebuje też dostarczania sprężonego powietrza. Co więcej, zastosowane nowoczesne przekładnie śrubowe umożliwiają obniżenie emitowanego hałasu.
Tak jak każdy członek rodziny przekładni AS Tronic, odmiana AS Tronic lite przekonuje niezawodnością, oszczędnością oraz ekologicznością –w porównaniu z klasyczną manualną skrzynią biegów pozwala na obniżenie zużycia paliwa o 5%. Ponadto unikanie szkodliwych zbyt wysokich obrotów silnika oraz system elektronicznej diagnozy umożliwia wydłużenie żywotności całego układu napędowego.
Oprócz tego na IAA ZF zaprezentował także znane już wcześniej produkty: komponenty zawieszenia do nowoczesnych autobusów niskopodłogowych: niezależne zawieszenie przednie RL 82 EC oraz portalowy most napędowy AVE130 przeznaczony do napędu hybrydowego lub całkowicie elektrycznego. Promowano również platformę telematyczną Openmatics, umożliwiającą zarządzanie flotą, diagnozę pojazdów czy prowadzenie informacji pasażerskiej.
Pomimo bogatej ekspozycji autobusowej, w tym roku najbardziej prestiżowe osiągnięcie ZF dotyczyło pojazdów ciężarowych. ZF Innovation Truck to 25-metrowa ciężarówka sterowana jednym palcem. Na zewnątrz od typowego zestawu DAF XF odróżnia ją tylko dodatkowa przyczepa, w rzeczywistości jest jednak naszpikowana najnowocześniejszymi osiągnięciami elektronicznymi. Wielotonowy gigant jest hybrydowy, może być zdalnie sterowany przez tablet. ZF Innovation Truck łączy inteligentny układ napędowy oraz system kierowania z platformą telematyczną, oferując przełomową koncepcję transportu towarowego przyszłości.