IAA 2014: skrzynie biegów – Voith stawia na kulturę eksploatacji

infobus
07.10.2014 15:32
Na targach IAA 2014 Voith skupił się na zaprezentowaniu kompleksowej oferty posprzedażowej dla przewoźników. Program serwisowo-konsultacyjny DIWA Excellent, monitorowanie pracy podzespołów przy użyciu nowoczesnych technologii, unowocześnianie taboru poprzez wymianę komponentów na odbudowane przez Voith czy wydłużenie okresów między wymianą oleju w automatycznych skrzyniach biegów DIWA lub modernizacja sprężarek powietrza to propozycje Voith dla przewoźników zainteresowanych obniżeniem zużycia paliwa i zoptymalizowaniem pozostałych kosztów eksploatacyjnych w swoim taborze.
System DIWA SmartNet służy do sczytywania i ewaluowania danych z eksploatacji układu napędowego
 
DIWA Excellence oraz druga generacja DIWA SmartNet
Program DIWA Excellence, zaprezentowany po raz pierwszy przez Voith na targach Busworld w Kortrijk w 2007 roku i niemal od początku dostępny w Polsce, poprzez usługi serwisowe i konsultacyjne oferuje przewoźnikom obniżenie kosztów eksploatacji i zwiększenie niezawodności taboru. DIWA Excellence zaczyna się w momencie konfigurowania układu napędowego i rozszerza się na cały okres życia pojazdu. Wszystkie wskaźniki uwzględnione w programie serwisowym i konsultacyjnym łączą wspólne cele, istotne dla przewoźników autobusowych: obniżenie kosztów, umożliwienie przewidywania remontów, utrzymywanie możliwie najkrótszego czasu napraw i zapewnienie dostępności pojazdów. Niższe zużycie paliwa jest kluczowe w wydajnej i optymalnej eksploatacji autobusów. Voith wspiera przewoźników w tym zadaniu przede wszystkim poprzez indywidualną konfigurację układu napędowego oraz rejestrowanie i ewaluowanie parametrów ich pracy.
Monitorowanie pracy podzespołów pojazdu jest dziedziną, w której Voith przoduje wdrażając kolejne nowinki już od 15 lat. Efektem wieloletnich prac jest system DIWA SmartNet, który dowiódł swej wartości w automatycznym monitorowaniu pracy podzespołów w ponad 1500 pojazdach na całym świecie w ostatnich czterech latach. Na IAA Voith zademonstrował jak odbywa się sczytywanie i analizowanie danych eksploatacyjnych przy użyciu nowej generacji DIWA SmartNet. Na wystawie podłączono moduł W-LAN DIWA SmartCase do sterownika E300.1, umożliwiając pobranie danych o pracy pojazdu na tablet. Na podstawie dostarczonych danych system potrafi określić która przekładnia wkrótce będzie wymagała naprawy lub wymiany. Z nową generacją systemu, korzystanie z danych eksploatacyjnych o układzie napędowym do optymalizacji pracy pojazdu i planowania cykli naprawczych jest prostsze i tańsze. Dane mogą być sczytywane za pomocą różnych metod, w tym przez W-LAN i aplikację na smartfonie. Przewidziano także możliwość łączenia systemu z innymi systemami zarządzania flotą. W sytuacji kryzysowej operator natychmiast otrzymuje automatycznie wygenerowaną wiadomość mailową i może zaplanować skierowanie pojazdu do warsztatu zanim ten zepsuje się na drodze. To znacznie obniża koszty i zwiększa niezawodność pojazdów.
Schemat działania systemu DIWA SmartNet
 
„Odbudowane przez Voith”–używane komponenty tak dobre, jak nowe
Jako część programu DIWA Excellence, Voith oferuje wymianę przekładni na odnowione, w takim stanie, jak nowe. Są one kompletnie odbudowane w zakładzie w Monachium i unowocześnione, by spełnić aktualne wymogi. Dzięki temu globalna sieć serwisowa Voith może zapewnić niezbędne wsparcie techniczne w szybkiej i taniej formie, do minimum skracając czas wyłączenia zepsutego pojazdu z eksploatacji. Oferta odnawiania podzespołów dotyczy nie tylko skrzyni biegów, ale także sterowników oraz retarderów. Voith przekonuje, że odbudowane podzespoły są tak samo efektywne i niezawodne jak nowe, a przy tym tańsze oraz ekologiczniejsze –umożliwiają bowiem spożytkowanie wysłużonych części, które w innym przypadku zostałyby zezłomowane.
 
Jak jeszcze Voith usprawnia eksploatowane autobusy?
Po wielu latach testów Voith w ścisłej współpracy z Shell rozwinął wysoko wydajny olej przeznaczony do automatycznych skrzyń biegów. Nowy Shell Spirax S6 ATF VM Plus umożliwia rozszerzenie okresów między wymianą oleju do trzech lat lub przebiegu 180 tys. km, zwiększając przy tym żywotność przekładni.
Voith zaprezentował na IAA także nowe dwustopniowe sprężarki powietrza. Umożliwiają one uzyskanie wysokiego poziomu wydajności energetycznej jednostki napędowej, niższego poziomu emisji spalin, niższej masy i dłuższych odstępów między serwisowaniem. Kluczem do takich korzyści jest zastosowanie systemu schładzania powietrza między stopniami sprężania, zapewniającego wysoką jakość powietrza i zauważalne obniżenie zużycia paliwa. Dodatkową zaletą jest zwiększenie żywotności sprężarki. Technologia Voith może być wykorzystywana nie tylko w nowych pojazdach, ale także w dotychczas eksploatowanych. Voith oferuje zestawy modernizujące jednostki napędowe marek Mercedes-Benz, MAN i Volvo z zakresu od Euro 3 do Euro 5. Szerzej pisaliśmy o tym tu: IAA 2014: Voith i nowe sprężarki powietrza.