TransInfo Archiwum|Infobus|Przewoźnicy|IAA 2014: skrzynie biegów – ciszej, czyściej i bardziej wydajnie z Allison Transsmision
IAA 2014: skrzynie biegów – ciszej, czyściej i bardziej wydajnie z Allison Transsmision
infobus
25.10.2014 15:51
IAA 2014: skrzynie biegów – ciszej, czyściej i bardziej wydajnie z Allison Transsmision
Allison Transmission zaprezentował na IAA2014 w Hanowerze najszerszą w historii działalności na rynku europejskim ofertę produktów. Ekspozycja zajęła aż dwa piętra i objęła cztery serie przekładni automatycznych do pojazdów użytkowych różnych gabarytów, automatycznie sterowane skrzynie rozdzielcze do pojazdów militarnych, serię skrzyń biegów Torqmatic zaprojektowanych specjalnie do autobusów, dwa systemy napędu hybrydowego oraz gamę komponentów optymalizujących pracę układów napędowych.
Produkty Allison cechują się wysoką wydajnością przy zachowaniu korzyści dla środowiska naturalnego, znacząco optymalizując pracę zarówno konwencjonalnych jednostek napędowych, jak i nowoczesnych i ekologicznych układów hybrydowych lub zasilanych paliwami alternatywnymi.
Nowością Allison Transmission był pakiet FuelSense, umożliwiający obniżenie zużycia paliwa w całej flocie pojazdów nawet do 20%, w zależności od zastosowania i konfiguracji. Pakiet FuelSense jest współpracującym z całą gamą automatycznych przekładni marki Allison zestawem składającym się z elektronicznych czujników oraz software’u. W połączeniu z zaprezentowaną w ubiegłym roku nową generacją sterowania przełożeniami 5th GEN, FuelSense jest w stanie automatycznie dostosować przełożenia i moment obrotowy, maksymalizując efektywność pracy jednostki napędowej w zależności od warunków. System jest możliwy do wykorzystania także przy jednostkach napędowych zasilanych paliwami gazowymi.
Allison Transmission jako lider technologii hybrydowych zaprezentował także dwa równoległe układy hybrydowe. Seria H40/50EP jest doskonale znana na rynku – w 230 miastach na całym świecie eksploatowanych jest ponad 5000 autobusów miejskich z tym napędem. Seria H3000 wywodzi się natomiast z rodziny automatycznych przekładni Serii 3000 i jest przeznaczona do średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, oferując nawet do 25% oszczędności w zużyciu paliwa w zależności od konfiguracji i cyklu pracy.
Poza jednostkami hybrydowymi, Allsion Transmission dużą uwagę poświęca także silnikom zasilanym naturalnym gazem. Automatyczne skrzynie biegów Allison są doskonale dopasowane do silników gazowych różnych odmian. Silniki napędzane gazem zachowują się nieco inaczej niż zasilane olejem napędowym. Zwolnienie przepustnicy wymaga dłuższego czasu na reakcję w prędkości obrotowej silnika niż w jednostkach diesla. Opatentowana technologia konwertera momentu obrotowego umożliwia zoptymalizowanie cyklu reakcji na otwieranie i zamykanie przepustnicy w silnikach gazowych, dostosowując moment obrotowy silnika do aktualnego obciążenia oraz płynnie przenosząc moc na koła napędowe. W rezultacie przekładnie Allison zwiększają wydajność energetyczną paliwa gazowego i poprawiają osiągi pojazdu. Na targach IAA2014 zaprezentowano śmieciarkę Mercedes-Benz Econic NGT z nowym silnikiem CNG Euro 6 i automatyczną skrzynią biegów Allison 3000 Series z pakietem FuelSense.
Ponadto Allison Transmission zaprezentował nową zintegrowaną technologię stop-start jako element projektu ETHOS. We współpracy z Kalifornijską Komisją Energetyczną i Cumminsem, Allison Transmission opracował układ napędowy oparty o silnik Cummins przeznaczony do wykorzystywania E85, wysokooktanowej mieszanki etanolu i benzyny, umożliwiającej znaczące obniżenie szkodliwych gazów. Silnik Cummins ETHOS 2,8L sprzężono z automatyczną skrzynią biegów Allison 2550, zyskując płynne i wydajne cykle stop-start. Wciąż trwające testy wykazały już zdolność układu napędowego do redukcji o 50% emisji dwutlenku węgla.