IAA 2014: Scania z premierową hybrydą i przegubem dla BVG
Podczas niemieckich targów pojazdów użytkowych swoja premierę miała długo oczekiwana konstrukcja –hybrydowa Scania Citywide LEH w wersji12-metrowej. Dodatkowo po raz pierwszy mogliśmy zobaczyć najnowsze dzieło słupskiej fabryki –przegubowy egzemplarz Citywide dla BVG Berlin. Hybrydowy Citywide LE jest następnym, zdecydowanym krokiem jaki podjął szwedzki producent, aby obniżyć emisję dwutlenku węgla. To zdaniem firmy jedyny na rynku autobus hybrydowy, który może być napędzany 100-procentowym biodieslem. Konstrukcja hybrydy bazuje na klasycznej niskowejściowej konstrukcji Citywide LE o długości 12 m z układem drzwi 2-2-1. W układzie napędowym autobusu, obok doskonale znanego nam silnika DC9 o mocy 184 kW (250 KM), zastosowano równoległy układ hybrydowy, opracowany przez koncern Scania. Jego sercem jest silnik elektryczny o mocy 150 kW zasilany z zestawu baterii litowo-jonowych, które zostały umieszczone na dachu pojazdu. Oczywiście mamy tutaj możliwość rekuperacji, a napęd jest przenoszony poprzez skrzynię Opticruise. Przeznaczenie najnowszego pojazdu Scanii do obsługa linii podmiejskich i lokalnych (może być on rejestrowany zarówno jako pojazd klasy I, jak II), gdzie pojazd może osiągnąć prędkość nawet do 100 km/h. Zdaniem przebywających na hanowerskim stoisku przedstawicieli Scania Polska, najnowsza hybryda to świetny produkt pod kątem zbliżających się w Polsce unijnych przetargów na autobusy niskoemisyjne, gdzie może on być elementem projektów w zakresie zintegrowanych obszarów metropolitarnych. –„Branża autobusowa zwraca ogromną uwagę na koszty i musi sprostać najwyższym standardom ekologicznym”–podkreśla Klas Dahlberg, Senior Vice President Buses and Coaches w firmie Scania. – „Wzięliśmy to sobie do serca i opracowaliśmy nietuzinkowe pojazdy, które uzyskują znakomite wyniki w obydwu aspektach.”Hybrydowy pojazd uzupełnia szeroką gamę autobusów miejskich marki Scania, obejmującą pojazdy niskopodłogowe (LF) i niskowejściowe (LE) o długości od 10,9 do 18,1 m, które są wyposażone w 5-cylindrowe silniki o DC9 Euro 6 pojemności 9 l i mocy od 250 do 360 KM. Jednostki 320 i 360 KM mają wersje zasilane biodieselem, a odmiany 280 i 320 KM mogą być zasilane gazem. Na zakończenie opisu miejskiej ekspozycji Scanii dodajmy, że szwedzki producent na początku 2015 r. pokaże piętrowy, niskopodłogowy autobus dla Berlina. Co ciekawe, pierwszy egzemplarz nie zostanie wykonany w polskich zakładach w Słupsku, tylko w fińskiej fabryce w Lahti. Dopiero po uruchomieniu jego produkcji seryjnej będzie on wytwarzany w naszym kraju. O takim ułożeniu produkcji zadecydowała nowa konstrukcja szkieletu, która zostanie wykonana ze stali nierdzewnej.