IAA 2014: Scania z premierową hybrydą i przegubem dla BVG

infobus
02.10.2014 22:14

Podczas niemieckich targów pojazdów użytkowych swoja premierę miała długo oczekiwana konstrukcja –hybrydowa Scania Citywide LEH w wersji12-metrowej. Dodatkowo po raz pierwszy mogliśmy zobaczyć najnowsze dzieło słupskiej fabryki –przegubowy egzemplarz Citywide dla BVG Berlin. Hybrydowy Citywide LE jest następnym, zdecydowanym krokiem jaki podjął szwedzki producent, aby obniżyć emisję dwutlenku węgla. To zdaniem firmy jedyny na rynku autobus hybrydowy, który może być napędzany 100-procentowym biodieslem. Konstrukcja hybrydy bazuje na klasycznej niskowejściowej konstrukcji Citywide LE o długości 12 m z układem drzwi 2-2-1. W układzie napędowym autobusu, obok doskonale znanego nam silnika DC9 o mocy 184 kW (250 KM), zastosowano równoległy układ hybrydowy, opracowany przez koncern Scania. Jego sercem jest silnik elektryczny o mocy 150 kW zasilany z zestawu baterii litowo-jonowych, które zostały umieszczone na dachu pojazdu. Oczywiście mamy tutaj możliwość rekuperacji, a napęd jest przenoszony poprzez skrzynię Opticruise. Przeznaczenie najnowszego pojazdu Scanii do obsługa linii podmiejskich i lokalnych (może być on rejestrowany zarówno jako pojazd klasy I, jak II), gdzie pojazd może osiągnąć prędkość nawet do 100 km/h. Zdaniem przebywających na hanowerskim stoisku przedstawicieli Scania Polska, najnowsza hybryda to świetny produkt pod kątem zbliżających się w Polsce unijnych przetargów na autobusy niskoemisyjne, gdzie może on być elementem projektów w zakresie zintegrowanych obszarów metropolitarnych. –„Branża autobusowa zwraca ogromną uwagę na koszty i musi sprostać najwyższym standardom ekologicznym”–podkreśla Klas Dahlberg, Senior Vice President Buses and Coaches w firmie Scania. – „Wzięliśmy to sobie do serca i opracowaliśmy nietuzinkowe pojazdy, które uzyskują znakomite wyniki w obydwu aspektach.”Hybrydowy pojazd uzupełnia szeroką gamę autobusów miejskich marki Scania, obejmującą pojazdy niskopodłogowe (LF) i niskowejściowe (LE) o długości od 10,9 do 18,1 m, które są wyposażone w 5-cylindrowe silniki o DC9 Euro 6 pojemności 9 l i mocy od 250 do 360 KM. Jednostki 320 i 360 KM mają wersje zasilane biodieselem, a odmiany 280 i 320 KM mogą być zasilane gazem. Na zakończenie opisu miejskiej ekspozycji Scanii dodajmy, że szwedzki producent na początku 2015 r. pokaże piętrowy, niskopodłogowy autobus dla Berlina. Co ciekawe, pierwszy egzemplarz nie zostanie wykonany w polskich zakładach w Słupsku, tylko w fińskiej fabryce w Lahti. Dopiero po uruchomieniu jego produkcji seryjnej będzie on wytwarzany w naszym kraju. O takim ułożeniu produkcji zadecydowała nowa konstrukcja szkieletu, która zostanie wykonana ze stali nierdzewnej.

Scania Citywide LEHScania Citywide LEHScania Citywide LEHScania Citywide LEH
Ponadto na wystawie w Hanowerze był obecny trzyosiowy autobus międzymiastowy Scania OmniExpress 3.60, który jest coraz bardziej zauważalny na niemieckich drogach dzięki firmie ADAC Postbus. To wygodny i przestronny autobus do ruchu międzymiastowego i dalekiego. Jest niezwykle uniwersalny. Długość różnych wariantów wynosi od 10,9 do 15 m, a siedem silników spośród których można wybierać osiąga moc od 250 do 490 KM. Jednostki 320, 450 i 490 KM dostępne są w wersjach zasilanych biodieselem, a 280 i 320 KM zasilane gazem. Na IAA kategorię pojazdów turystycznych reprezentował Touring HD , który aktualnie oferowany jest w trzech wersjach gabarytowych: dwóch dwuosiowych (12 i 12,7 m ) i jednej trzyosiowej (13,7 m), napędzanych silnikami o mocy 360 (silnik DC9), 410 lub 450 KM (silnik DC13). Ten ostatni może być dostosowany do zasilania biodieslem. Nowością jest pojawianie się dodatkowej opcji gabarytowej w postaci modelu Touring mierzącego 12,9 m. Zwiększona liczba miejsc oraz winda dla wózka inwalidzkiego sprawiają, że doskonale dopasowuje się on do zróżnicowanych warunków pracy.
Scania Citywide LE HScania Citywide LE HScania Citywide LE HScania Citywide LE H
Na terenach zewnętrzach Scania zaprezentowała dwa autobusy:
– pierwszy przegubowy egzemplarz Scania Citywide LFA dla BVG Berlin (w ramach zamówienia na 156 szt.) o długości 18 m, układem drzwi 2-2-2-0 i pojemności 99 miejsc stojących + 45 siedzących (+ 6 składanych strapontenów). W jego układzie napędowym zastosowano silnik DC9 o mocy 235 kW (320 KM) i skrzynię biegów ZF Ecolife.
– piętrowy autokar Van Hool TDX27 Astromega na podwoziu Scania przeznaczony na rynek niemiecki. Przy długości 14,1 m pojazd może zabrać na swój pokład 78+1+1 pasażerów. W jego układzie napędowym zastosowano silnik Scania DC13 o mocy 331 kW (450 KM) oraz 12-biegową skrzynię Opticruise. Dodajmy, że Scania na początku 2015 r. ma podpisać ramową umowę z Van Hool na sprzedaż wysokopokładowych autokarów, w tym także w Polsce.
Scania Citywide LF A w barwach BVG BerlinScania Citywide LF A w barwach BVG BerlinScania Citywide LF A w barwach BVG BerlinScania Citywide LF A w barwach BVG Berlin
Scania Touring HDScania OmniExpress 3.60 6x2*4Van Hool-Scania Astromega Van Hool-Scania Astromega