IAA 2012: Nowe funkcje miejskich MAN-ów
W związku z targami IAA 2012 firma MAN wprowadza w rodzinie autobusów miejskich MAN Lion’s City nowe funkcje, które podnoszą efektywność, bezpieczeństwo i komfort. Nowinki techniczne w jeszcze większym stopniu wpływają na obniżenie zużycie paliwa przez autobusy miejskie, przyczyniając się w ten sposób do ograniczenia emisji CO2. Nowe autobusy miejskie można od razu rozpoznać po zmienionej stylistyce marki. Na klapie chłodnicy lew firmy MAN jest zwrócony w kierunku chromowanej listwy górnej. Sylwetka lwa jest masywniejsza i bardziej dynamiczna. Na nowo zaprojektowanym logo marki można odnaleźć także wewnątrz pojazdu, na przykład na kierownicy i kluczykach.
Kolejna nowość to standardowe wyposażanie skrzyń biegów w oprogramowanie sterujące nimi w zależności od nachylenia terenu na wzniesieniach lub odcinkach pochyłych. W przypadku stromych wzniesień tryb power udostępnia maksymalną moc. Natomiast na odcinkach płaskich tryb Eco szybciej załącza wysokie biegi, pozwalające oszczędzać paliwo. Niskie obroty skutkują również przyjemnym, cichszym odgłosem jazdy. Na odcinkach pochyłych oprogramowanie automatycznie ustawia optymalną wydajność hamowania.
Nowością jest także sposób segmentacji ścian bocznych w MAN Lion’s City. W razie niewielkiej stłuczki lub drobnej kolizji pozwala on ograniczyć koszty naprawy i okresy przestoju. Inaczej niż dotąd wymieniony musi być wyłącznie uszkodzony w danym przypadku segment. Zaleta ta bezpośrednio przyczynia się do obniżenia kosztów przez przewoźników komunikacji miejskiej w całym okresie eksploatacji pojazdu.
W przyszłości w autobusach miejskich firmy MAN zastosowanie znajdzie lżejsza klimatyzacja zoptymalizowana pod kątem zużycia energii. W autobusach jednoczłonowych masa zostanie w ten sposób zmniejszona o około 60 kg, autobusy przegubowe zostaną zaś odchudzone o 110 kg. Dzięki zoptymalizowanemu kierowaniu powietrza udało się obniżyć zużycie prądu przez dmuchawy instalacji klimatyzacyjnej o 10–15 procent. Nowe instalacje klimatyzacyjne są ponadto cichsze, a żywotność filtrów powietrza wyższa.
W opcji autobusy przegubowe Lion’s City wyposażane są w przezroczyste opończe Hubner. Poprzez swoją dużą powierzchnię wpuszcza ona dużo światła do wnętrza autobusu, zapewniając w ten sposób przyjemny klimat i znacznie jaśniejsze przejście pomiędzy przednią i tylną częścią autobusu. Opcjonalnie dostępne są nowe, jaśniejsze luki dachowe ze szkła bezpiecznego, które również wpuszczają znacznie więcej światła do wnętrza pojazdu, jeszcze bardziej podnosząc estetykę jednoczłonowych i przegubowych autobusów Lion’s City. Także w opcji MAN oferuje Electronic Stability Program (ESP), w który mogą być wyposażane jednoczłonowe autobusy z serii Lion’s City. W sytuacji zagrożenia, poprzez odpowiednie hamowanie poszczególnymi kołami i automatyczną redukcję momentu obrotowego silnika, system zapewnia bezpieczne utrzymanie autobusu Lion’s City w obrębie toru jazdy.
I zapowiadane wcześniej silniki MAN Euro 6, które swoją premierę miały na wystawie Busworld 2011 w Kortrijk. Firma jest już przygotowana na zapotrzebowanie ze strony miejskich przedsiębiorstw autobusowych, które chcą odpowiednio wcześnie wprowadzić do swoich taborów autobusy klasy Euro 6. Autobusy MAN Euro 6 spełniają najwyższe wymagania w zakresie emisji, obowiązujące w przypadku transportu miejskiego, nie tracąc jednocześnie nic ze swych walorów ekonomicznych. Co ważne wraz z targami IAA 2012 koncern MAN wprowadza do oferty silniki gazowe Euro 6, które spełniły ten poziom emisji splin i hałasu dzięki zastosowaniu trójdrożnego katalizatora i regulacji lambda=1 bez dodatków i bez filtra cząstek stałych. Nowa norma emisji spalin Euro 6 dla pojazdów obejmuje jednak, podobnie jak w przypadku pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, dodatkowy monitoring in-use-compliance. Aby uzyskać homologację według normy Euro 6, niezbędne jest nadzorowanie czujników, urządzeń wykonawczych i funkcji katalizatora trójdrożnego. Autobusy CNG Euro 6 firmy MAN można zamawiać od IAA 2012, a dostępne będą w roku 2013.
Na koniec słowo o polskich zakładach MAN. Podczas targów IAA 2012 firma MAN zamknie okres produkcji autobusów bez katodowego lakierowania zanurzeniowego. Teraz koncern stosuje ten system malowania już na wszystkich szkieletach autobusowych, a europejskim centrum KTL zlokalizowane jest w Starachowicach. Powłoka o równej grubości przez długi czas chroni stalowy szkielet od zewnątrz oraz w pustych przestrzeniach przed korozją. Lakierowanie zanurzeniowe to ponadto metoda nieuciążliwa dla środowiska, w której rozpuszczalnik używany jest w małych ilościach.