Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

IAA 2012: MAN Lion’s Coach EfficientLine

infobus
22.08.2012 19:27
Kolejną nowością na hanowerskich targach IAA będzie nowe logo MAN oraz zoptymalizowany –wzorem samochodów ciężarowych –autobus turystyczny MAN Lion’s Coach EfficientLine. Projekt obejmuje szereg zmian, które mają przynieść jeden cel: mniejsze zużycie paliwa nawet o 3 l na 100 km.
Lew z nowym logo
W dniach od 20 do 27 września w Hanowerze na targach pojazdów użytkowych IAA Nutzfahrzeuge 2012 niemiecki koncern MAN zaprezentuje wiele innowacji i nowości w zakresie pojazdów ciężarowych, autobusów, silników i usług. Na największych światowych targach pojazdów użytkowych swoją premierę będą mieć samochody ciężarowe z serii TGL, TGM, TGS oraz TGX, spełniające obowiązującą wkrótce normę emisji spalin Euro 6. Co ciekawe – wraz z premierą nowej rodziny TG na wystawie IAA 2012 firma MAN Truck & Bus modyfikuje identyfikację wizualną marki produktów. Znawcy i fani marki MAN z pewnością od razu zauważą zmiany logo produktu –w końcu logotyp marki zawierający litery MAN i leżącego pod nimi lwa jest na rynku już od stu lat. W przeszłości firma MAN ciągle modyfikowała logo widoczne na swoich produktach, by odpowiadało ono społecznym trendom, technologicznym innowacjom i zmianom w firmie. Nowym projektem logo firma MAN daje wyraz dynamice globalnego rozwoju i nowych wyzwań stawianych przed działającymi na skalę międzynarodową producentami pojazdów użytkowych podnosząc jednocześnie identyfikowalność wartości marki, jakimi są „efektywność”, „bliskość względem klienta”oraz „fascynacja produktem”. W samym centrum nowego logo jest lew, znany na całym świecie znak tradycji oraz symbol siły firmy MAN Truck & Bus. Znak graficzny marki zostaje pozbawiony obramowania i zajmuje nową, dominującą pozycję ponad logotypem słownym marki. Jednocześnie górująca pozycja lwa nadaje jego sylwetce większej dynamiki. Lew emanuje zwinnością i siłą wspierający tym samym w sposób wiarygodny wizerunek i wzornictwo marki MAN. Stanowiąc szlachetny motyw zintegrowany w górnej chromowanej listwie kraty osłony chłodnicy wyraża emocjonalny i ekskluzywny charakter oraz istotę symboliki. Nazwa firmy i marki MAN również zyskuje z nowego kształtu logotypu rozwiązującego tradycyjne połączenie słowa i obrazu. Nieco powiększone litery i ich umiejscowienie w centralnym punkcie kraty osłony chłodnicy sprawiają, że MAN jest jeszcze lepiej widoczny –nazwa marki przekazuje tym samym pewność siebie całej firmy i jej pracowników oraz indywidualny charakter jej produktów i usług. Nowe logo produktów będzie w przyszłości ozdobą wszystkich pojazdów ciężarowych i autobusów firmy MAN.
Nowe logo MAN
Na wystawie IAA 2012 swoją premierę będzie miał także autokar MAN Lion’s Coach EfficientLine. Autokar tradycyjnie już oferuje swoim pasażerom maksymalny poziom komfortu i najwyższy standard bezpieczeństwa, wyróżniając się ponadto jeszcze oszczędniejszym zużyciem paliwa. Idealny połączenie efektywnej technologii, doświadczenia kierowcy i wybranych usług –to przepis na sukces MAN Lion’s Coach EfficientLine. Autokar jest obligatoryjnie wyposażony w najbardziej wydajną konfigurację zespołu napędowego: silnik D2676 o mocy 440 KM, przekładnię MAN TipMatic®Coach oraz hipoidalną oś napędową o ekologicznej charakterystyce. Ponadto do zmniejszenia zużycia paliwa przyczynia się również zakres wyposażenia standardowego, w którym można znaleźć między innymi system kontroli ciśnienia opon TPM (Tire Pressure Monitoring) oraz opony o obniżonym oporze toczenia montowane na aluminiowych obręczach kół. Zawarte w cenie autokaru szkolenie MAN ProfiDrive®zapoznaje kierowcę z zasadami oszczędnej jazdy. Do obniżenia kosztów eksploatacyjnych przyczynia się także wydłużony okres gwarancyjny zespołu napędowego, który w przypadku autokaru Lion’s Coach EfficientLine oferowany jest w standardzie. Premiera autobusu podczas targów IAA 2012 stanowi zarazem rozpoczęcie sprzedaży autokaru Lion’s Coach EfficientLine. Wariant EEV można będzie nabyć od zaraz, a od końca 2013 roku pojazdy Lion’s Coach będą dostępne także w standardzie Euro 6. Tak koncepcja „oszczędnego”autokaru MAN wygląda w skrócie, a teraz przyjrzyjmy się jej szczegółom.
MAN Lion’s Coach EfficientLineMAN Lion’s Coach EfficientLine
Dlaczego w ogóle autokary? Autobusy turystyczne osiągają wysokie przebiegi, zwykle około 100 000 kilometrów rocznie, a przy użytku w liniowym ruchu dalekobieżnym w ramach pracy kilkuzmianowej nawet dużo więcej. Dlatego właśnie w tym segmencie szczególne znaczenie mają możliwości obniżenia zużycia paliwa i kosztów z tym związanych. Decydującą rolę dla przewoźników odgrywają przy tym całkowite koszty powstające przez cały cykl życia pojazdu, łącznie z kosztami konserwacji i napraw, opon, a przede wszystkim paliwa. Wpływ na bilans ekonomiczny, a także związaną z tym wydajność w zakresie redukcji emisji CO2 autokaru ma wiele czynników. Często są to drobnostki, które wprawdzie nie rzucają się w oczy podczas codziennego użytkowania, ale ich prawie niezauważalny wpływ na koszty eksploatacji sumuje się na koniec miesiąca do kwot odczuwalnych. MAN przeanalizował czynniki, które decydują o szczególnie efektywnej pracy autokaru. Nie wszystkie czynniki wpływające na ekonomiczność i rezultaty ich oddziaływania są powszechnie znane. Dlatego w postaci wstępnie skonfigurowanego autokaru Lion’s Coach EfficientLine firma MAN oferuje model zawierający wszystkie istotne elementy oraz optymalnie dobrane wyposażenie. Koncepcja EfficientLine łączy w sobie odpowiednią technologię, system informacji kierowców, program instruktaży i szkoleń oraz wybrane usługi. Wspólnie elementy te przyczyniają się do konsekwentnego obniżenia całkowitych kosztów eksploatacji (Total Cost of Ownership). Doświadczenie pokazało, że poprzez swoją próbę konsekwentnej konfiguracji pojazdów w celu uzyskiwania przez nie niskich kosztów związanych ze zużyciem paliwa i eksploatacji firma MAN, jako pierwszy producent w branży, wpasowała się w zapotrzebowanie rynku. Obecnie w całej Europie kursuje już około 10 000 pojazdów ciężarowych EfficientLine. To dowód na to, że w pojazdach tych tkwi wysoki potencjał oszczędności paliwa i efektywności.
MAN Lion’s Coach EfficientLineMAN Lion’s Coach EfficientLine
Optymalizacja, optymalizacja, optymalizacja
Każdy model Lion’s Coach EfficientLine jest wyposażony w zespół napędowy o konfiguracji optymalnie ukierunkowanej na niskie zużycie paliwa z silnikiem D2676, skrzynią biegów TipMatic®Coach i hipoidalną osią napędową o ekologicznej charakterystyce. MAN oferuje autokary w trzech długościach: jako Lion’s Coach o długości 12 m z 49 miejscami siedzącymi, jako Lion’s Coach C o długości 13,26 m z 53 miejscami siedzącymi oraz jako Lion’s Coach L o długości 13,80 m z 57 miejscami siedzącymi. Standard siedzeń to zawsze 3 gwiazdki. Dalszy celowy rozwój technologii napędowej i zakres wyposażenia konsekwentnie ukierunkowany na niskie zużycie paliwa udowadniają, że w dzisiejszym autokarowym transporcie dalekobieżnym tkwi jeszcze ogromny potencjał w zakresie redukcji zużycia paliwa. Firma MAN przetestowała skuteczność kompletnego pakietu podczas porównawczych jazd próbnych w typowych dla autokarów warunkach użytkowania na autostradach i drogach krajowych. Podstawą porównawczą dla specjalistów z dziedziny wydajności była przy tym powszechnie stosowana konfiguracja autokaru Lion’s Coach z 6-biegową ręczną skrzynią biegów, przełożeniem osi tylnej i=3,36 i silnikiem D20 o mocy 400 KM. W wyniku tych testów stwierdzono taką samą możliwość zaoszczędzenia na paliwie jak w przypadku ciężarówek EfficientLine, czyli nawet do 3 l na 100 km. Stwierdzona oszczędność wynika przy tym tylko ze zoptymalizowanej konfiguracji autokaru Lion’s Coach EfficientLine. Ogromny potencjał dalszych oszczędności tkwi po stronie kierowcy, dlatego MAN angażuje się w szkolenia kierowców. Wdrożenie kierowcy w technologie zapewniające wydajność i wyćwiczenie ekonomicznego sposobu jazdy wymiernie obniżają zużycie paliwa: doświadczenie szkoleniowców MAN ProfiDrive®pokazuje, że zawodowi kierowcy, którzy przeszli szkolenia z zakresu ekonomiki jazdy, długofalowo zużywają 10% mniej paliwa, a dodatkowo łagodniej obchodzą się z samym pojazdem. Dzieje się tak przede wszystkim za sprawą przewidującej jazdy i optymalnego wykorzystywania wydajnych systemów dostępnych w autokarze.
MAN Lion’s Coach EfficientLineMAN Lion’s Coach EfficientLine
Oszczędności po stronie napędu
MAN Lion’s Coach EfficientLine wyposażony jest w optymalnie dopasowany zespół napędowy o stałej konfiguracji. Zastosowany przez firmę MAN silnik to wysokoprężna jednostka D2676 Common Rail o pojemności 12,4 litra, mocy 324 kW (440 KM) oraz momencie obrotowym 2100 Nm osiąganym już w zakresie 1000–1400 obr./min. Silnik ten, w połączeniu z bardzo oszczędną osią hipoidalną o ekologicznej charakterystyce i długim przełożeniu (i=3,08), jest w stanie zapewnić optymalne reakcje we wszystkich zakresach prędkości obrotowej, napędzając autokar Lion’s Coach EfficientLine z odpowiednią siłą już przy niskich prędkościach obrotowych. 12-biegowa skrzynia MAN TipMatic®Coach jest także stałym elementem konfiguracji EfficientLine, a wraz z nią na pokładzie dostępny jest intarder. Taka konfiguracja zespołu napędowego przy prędkości autostradowej 100 km/h powoduje obniżenie prędkości obrotowej o około 14% w porównaniu z najbardziej popularną w modelach Lion’s Coach kombinacją (oś tylna i=3,36, jednostka MAN D2066 o mocy 400 KM i ręczna 6-biegowa skrzynia biegów). Niższa prędkość obrotowa przyczynia się do redukcji zużycia paliwa i pozytywnie wpływa także na spokojną pracę autobusu. Dodatkowo zautomatyzowana skrzynia biegów TipMatic®Coach odciąża kierowcę poprzez samoistny wybór optymalnego biegu, dokonywany na podstawie efektywnej strategii działania. Doświadczonym kierowcom skrzynia ta daje możliwość dodatkowego oszczędzania paliwa dzięki przewidującemu sposobowi jazdy i manualnej zmianie biegów. Zwiększa ona również bezpieczeństwo w trudnych sytuacjach, takich jak włączanie się do ruchu, kiedy kierowca może się w pełni skoncentrować na otaczającym go ruchu drogowym.
Opór toczenia w znacznym stopniu odpowiada za zużycia paliwa autobusu. W przypadku autokarów o średniej prędkości 100 km/h w optymalnej sytuacji, czyli z prawidłowym ciśnieniem we wszystkich oponach, stanowi on około połowy wszystkich oporów jazdy. Tym samym, jeśli jedno lub kilka kół ma za mało powietrza, znacznie zwiększa się zużycie paliwa i opon. Dlatego MAN Lion’s Coach EfficientLine jest seryjnie wyposażony w system kontroli ciśnienia opon TPM (Tire Pressure Monitoring), który sprawia, że ręczne sprawdzanie wszystkich sześciu kół w pojazdach dwuosiowych lub ośmiu w trójosiowych jest zbędne. W ten sposób kierowca oszczędza czas i siły. System ma istotne znaczenie szczególnie w przypadku wewnętrznych opon osi bliźniaczej, które często nie są poddawane regularnej, codziennej kontroli ciśnienia. Wyświetlacz w miejscu dobrze widocznym dla kierowcy natychmiast wskazuje powolny spadek ciśnienia. Ponadto optymalny poziom ciśnienia jest ważny również dla długiej żywotności opon. System kontroli TPM obniża o 99% ryzyko niepożądanego przebicia opony spowodowanego zbyt niskim ciśnieniem. MAN konsekwentnie wyposaża efektywne modele autokarów wyłącznie w opony o obniżonym oporze toczenia. Specjalna konstrukcja osnowy i dopasowany mieszanka gumy w mierzalny sposób obniżają odkształcenia podczas toczenia, a tym samym także zużycie paliwa. Wysokiej klasy opony zoptymalizowane pod kątem zastosowania w przedniej lub tylnej osi bez ograniczeń zapewniają przyczepność i żywotność równą zwykłym oponom.
Niewielki ciężar własny ma wpływ nie tylko na zwiększenie ładowności, lecz także na obniżenie zużycia paliwa w codziennym użytku. Każde przyspieszenie autobusu wymaga bowiem mniejszej ilości energii, na każdym wzniesieniu zużywa się mniej paliwa, a nawet na płaskich drogach mniejszy ciężar pozytywnie wpływa na opór toczenia, a tym samym zużycie paliwa. Dlatego Lion’s Coach EfficientLine wyposażony jest w aluminiowe felgi, system Tire Pressure Monitoring i zestaw do naprawy opon, dzięki któremu można zrezygnować z koła zapasowego. Ta oszczędność na wadze z naddatkiem rekompensuje nawet zastosowanie mocniejszego zespołu napędowego. W ten sposób Lion’s Coach EfficientLine z 12-biegową skrzynią TipMatic®Coach i silnikiem D26 o mocy 440 KM jest lżejszy o blisko 100 kg.
MAN Lion’s Coach EfficientLineMAN Lion’s Coach EfficientLine
Nie zapominając o bezpieczeństwie
Dla EfficientLine dostępne są wszystkie systemy bezpieczeństwa rodziny Lion’s Coach. Elektroniczne systemy wspomagają kierowcę w jego odpowiedzialnej pracy i znacznie obniżają ryzyko wypadku drogowego. Bezpieczeństwo hamowania zapewnia elektroniczny układ hamowania EBS z systemem zapobiegającym blokowaniu kół (ABS) oraz asystent hamowania (BA) i system BrakeMatic®. System regulacji poślizgu napędowego (ASR) oraz elektroniczny program stabilizujący (ESP) ze zintegrowanym układem Roll-Over-Prevention wyhamowują w krytycznych sytuacjach odpowiednie koła oraz redukują moment obrotowy silnika zapewniając, że Lion’s Coach trzyma się stabilnie drogi nawet w bardzo trudnych warunkach. Reflektory ksenonowe na życzenie jeszcze lepiej oświetlają tor jazdy. Dodatkowo we wszystkich autokarach MAN oraz NEOPLAN standardowo montowany jest system sygnalizacji pożaru. Dostępny w standardzie system sygnalizacji pożaru uzupełnia bogaty pakiet bezpieczeństwa, nadzorując komorę silnika i dodatkową instalację grzewczą. W ramach dodatkowego zabezpieczenia, Lion’s Coach można wyposażyć w instalację gaśniczą komory silnika i czujniki dymu w przestrzeni bagażowej, toalecie i miejscu przeznaczonym na odpoczynek kierowcy.
I na koniec słówko o serwisie: pakiet Lion’s Coach EfficientLine zawiera dopasowane usługi, celowo wpływające na obniżenie TCO (Total Cost of Ownership) w tym segmencie. Specjaliści firmy MAN są przekonani o niezawodności tej konfiguracji zespołu napędowego i dlatego klienci mogą skorzystać z przedłużonej gwarancji, trwającej nie 24 , a 48 miesięcy. Pakiet obejmuje przy tym łączny przebieg do 400 000 kilometrów. Wielu przewoźników dodatkowo zwiększa przejrzystość kosztów i bezpieczeństwo kalkulacji poprzez umowę serwisową, którą MAN oferuje w czterech wersjach: od pakietu Comfort obejmującego regularne czynności konserwacyjne po kompleksowy pakiet Comfort Super, który pokrywa dodatkowo wszystkie ustawowe terminy kontroli i napraw oraz usługi Mobile24.
MAN Lion’s Coach EfficientLineMAN Lion’s Coach EfficientLine