IAA 2012: MAN Lion’s Coach EfficientLine
Kolejną nowością na hanowerskich targach IAA będzie nowe logo MAN oraz zoptymalizowany –wzorem samochodów ciężarowych –autobus turystyczny MAN Lion’s Coach EfficientLine. Projekt obejmuje szereg zmian, które mają przynieść jeden cel: mniejsze zużycie paliwa nawet o 3 l na 100 km.
Lew z nowym logo
W dniach od 20 do 27 września w Hanowerze na targach pojazdów użytkowych IAA Nutzfahrzeuge 2012 niemiecki koncern MAN zaprezentuje wiele innowacji i nowości w zakresie pojazdów ciężarowych, autobusów, silników i usług. Na największych światowych targach pojazdów użytkowych swoją premierę będą mieć samochody ciężarowe z serii TGL, TGM, TGS oraz TGX, spełniające obowiązującą wkrótce normę emisji spalin Euro 6. Co ciekawe – wraz z premierą nowej rodziny TG na wystawie IAA 2012 firma MAN Truck & Bus modyfikuje identyfikację wizualną marki produktów. Znawcy i fani marki MAN z pewnością od razu zauważą zmiany logo produktu –w końcu logotyp marki zawierający litery MAN i leżącego pod nimi lwa jest na rynku już od stu lat. W przeszłości firma MAN ciągle modyfikowała logo widoczne na swoich produktach, by odpowiadało ono społecznym trendom, technologicznym innowacjom i zmianom w firmie. Nowym projektem logo firma MAN daje wyraz dynamice globalnego rozwoju i nowych wyzwań stawianych przed działającymi na skalę międzynarodową producentami pojazdów użytkowych podnosząc jednocześnie identyfikowalność wartości marki, jakimi są „efektywność”, „bliskość względem klienta”oraz „fascynacja produktem”. W samym centrum nowego logo jest lew, znany na całym świecie znak tradycji oraz symbol siły firmy MAN Truck & Bus. Znak graficzny marki zostaje pozbawiony obramowania i zajmuje nową, dominującą pozycję ponad logotypem słownym marki. Jednocześnie górująca pozycja lwa nadaje jego sylwetce większej dynamiki. Lew emanuje zwinnością i siłą wspierający tym samym w sposób wiarygodny wizerunek i wzornictwo marki MAN. Stanowiąc szlachetny motyw zintegrowany w górnej chromowanej listwie kraty osłony chłodnicy wyraża emocjonalny i ekskluzywny charakter oraz istotę symboliki. Nazwa firmy i marki MAN również zyskuje z nowego kształtu logotypu rozwiązującego tradycyjne połączenie słowa i obrazu. Nieco powiększone litery i ich umiejscowienie w centralnym punkcie kraty osłony chłodnicy sprawiają, że MAN jest jeszcze lepiej widoczny –nazwa marki przekazuje tym samym pewność siebie całej firmy i jej pracowników oraz indywidualny charakter jej produktów i usług. Nowe logo produktów będzie w przyszłości ozdobą wszystkich pojazdów ciężarowych i autobusów firmy MAN.
Na wystawie IAA 2012 swoją premierę będzie miał także autokar MAN Lion’s Coach EfficientLine. Autokar tradycyjnie już oferuje swoim pasażerom maksymalny poziom komfortu i najwyższy standard bezpieczeństwa, wyróżniając się ponadto jeszcze oszczędniejszym zużyciem paliwa. Idealny połączenie efektywnej technologii, doświadczenia kierowcy i wybranych usług –to przepis na sukces MAN Lion’s Coach EfficientLine. Autokar jest obligatoryjnie wyposażony w najbardziej wydajną konfigurację zespołu napędowego: silnik D2676 o mocy 440 KM, przekładnię MAN TipMatic®Coach oraz hipoidalną oś napędową o ekologicznej charakterystyce. Ponadto do zmniejszenia zużycia paliwa przyczynia się również zakres wyposażenia standardowego, w którym można znaleźć między innymi system kontroli ciśnienia opon TPM (Tire Pressure Monitoring) oraz opony o obniżonym oporze toczenia montowane na aluminiowych obręczach kół. Zawarte w cenie autokaru szkolenie MAN ProfiDrive®zapoznaje kierowcę z zasadami oszczędnej jazdy. Do obniżenia kosztów eksploatacyjnych przyczynia się także wydłużony okres gwarancyjny zespołu napędowego, który w przypadku autokaru Lion’s Coach EfficientLine oferowany jest w standardzie. Premiera autobusu podczas targów IAA 2012 stanowi zarazem rozpoczęcie sprzedaży autokaru Lion’s Coach EfficientLine. Wariant EEV można będzie nabyć od zaraz, a od końca 2013 roku pojazdy Lion’s Coach będą dostępne także w standardzie Euro 6. Tak koncepcja „oszczędnego”autokaru MAN wygląda w skrócie, a teraz przyjrzyjmy się jej szczegółom.
Dlaczego w ogóle autokary? Autobusy turystyczne osiągają wysokie przebiegi, zwykle około 100 000 kilometrów rocznie, a przy użytku w liniowym ruchu dalekobieżnym w ramach pracy kilkuzmianowej nawet dużo więcej. Dlatego właśnie w tym segmencie szczególne znaczenie mają możliwości obniżenia zużycia paliwa i kosztów z tym związanych. Decydującą rolę dla przewoźników odgrywają przy tym całkowite koszty powstające przez cały cykl życia pojazdu, łącznie z kosztami konserwacji i napraw, opon, a przede wszystkim paliwa. Wpływ na bilans ekonomiczny, a także związaną z tym wydajność w zakresie redukcji emisji CO2 autokaru ma wiele czynników. Często są to drobnostki, które wprawdzie nie rzucają się w oczy podczas codziennego użytkowania, ale ich prawie niezauważalny wpływ na koszty eksploatacji sumuje się na koniec miesiąca do kwot odczuwalnych. MAN przeanalizował czynniki, które decydują o szczególnie efektywnej pracy autokaru. Nie wszystkie czynniki wpływające na ekonomiczność i rezultaty ich oddziaływania są powszechnie znane. Dlatego w postaci wstępnie skonfigurowanego autokaru Lion’s Coach EfficientLine firma MAN oferuje model zawierający wszystkie istotne elementy oraz optymalnie dobrane wyposażenie. Koncepcja EfficientLine łączy w sobie odpowiednią technologię, system informacji kierowców, program instruktaży i szkoleń oraz wybrane usługi. Wspólnie elementy te przyczyniają się do konsekwentnego obniżenia całkowitych kosztów eksploatacji (Total Cost of Ownership). Doświadczenie pokazało, że poprzez swoją próbę konsekwentnej konfiguracji pojazdów w celu uzyskiwania przez nie niskich kosztów związanych ze zużyciem paliwa i eksploatacji firma MAN, jako pierwszy producent w branży, wpasowała się w zapotrzebowanie rynku. Obecnie w całej Europie kursuje już około 10 000 pojazdów ciężarowych EfficientLine. To dowód na to, że w pojazdach tych tkwi wysoki potencjał oszczędności paliwa i efektywności.
Optymalizacja, optymalizacja, optymalizacja
Każdy model Lion’s Coach EfficientLine jest wyposażony w zespół napędowy o konfiguracji optymalnie ukierunkowanej na niskie zużycie paliwa z silnikiem D2676, skrzynią biegów TipMatic®Coach i hipoidalną osią napędową o ekologicznej charakterystyce. MAN oferuje autokary w trzech długościach: jako Lion’s Coach o długości 12 m z 49 miejscami siedzącymi, jako Lion’s Coach C o długości 13,26 m z 53 miejscami siedzącymi oraz jako Lion’s Coach L o długości 13,80 m z 57 miejscami siedzącymi. Standard siedzeń to zawsze 3 gwiazdki. Dalszy celowy rozwój technologii napędowej i zakres wyposażenia konsekwentnie ukierunkowany na niskie zużycie paliwa udowadniają, że w dzisiejszym autokarowym transporcie dalekobieżnym tkwi jeszcze ogromny potencjał w zakresie redukcji zużycia paliwa. Firma MAN przetestowała skuteczność kompletnego pakietu podczas porównawczych jazd próbnych w typowych dla autokarów warunkach użytkowania na autostradach i drogach krajowych. Podstawą porównawczą dla specjalistów z dziedziny wydajności była przy tym powszechnie stosowana konfiguracja autokaru Lion’s Coach z 6-biegową ręczną skrzynią biegów, przełożeniem osi tylnej i=3,36 i silnikiem D20 o mocy 400 KM. W wyniku tych testów stwierdzono taką samą możliwość zaoszczędzenia na paliwie jak w przypadku ciężarówek EfficientLine, czyli nawet do 3 l na 100 km. Stwierdzona oszczędność wynika przy tym tylko ze zoptymalizowanej konfiguracji autokaru Lion’s Coach EfficientLine. Ogromny potencjał dalszych oszczędności tkwi po stronie kierowcy, dlatego MAN angażuje się w szkolenia kierowców. Wdrożenie kierowcy w technologie zapewniające wydajność i wyćwiczenie ekonomicznego sposobu jazdy wymiernie obniżają zużycie paliwa: doświadczenie szkoleniowców MAN ProfiDrive®pokazuje, że zawodowi kierowcy, którzy przeszli szkolenia z zakresu ekonomiki jazdy, długofalowo zużywają 10% mniej paliwa, a dodatkowo łagodniej obchodzą się z samym pojazdem. Dzieje się tak przede wszystkim za sprawą przewidującej jazdy i optymalnego wykorzystywania wydajnych systemów dostępnych w autokarze.
Oszczędności po stronie napędu
MAN Lion’s Coach EfficientLine wyposażony jest w optymalnie dopasowany zespół napędowy o stałej konfiguracji. Zastosowany przez firmę MAN silnik to wysokoprężna jednostka D2676 Common Rail o pojemności 12,4 litra, mocy 324 kW (440 KM) oraz momencie obrotowym 2100 Nm osiąganym już w zakresie 1000–1400 obr./min. Silnik ten, w połączeniu z bardzo oszczędną osią hipoidalną o ekologicznej charakterystyce i długim przełożeniu (i=3,08), jest w stanie zapewnić optymalne reakcje we wszystkich zakresach prędkości obrotowej, napędzając autokar Lion’s Coach EfficientLine z odpowiednią siłą już przy niskich prędkościach obrotowych. 12-biegowa skrzynia MAN TipMatic®Coach jest także stałym elementem konfiguracji EfficientLine, a wraz z nią na pokładzie dostępny jest intarder. Taka konfiguracja zespołu napędowego przy prędkości autostradowej 100 km/h powoduje obniżenie prędkości obrotowej o około 14% w porównaniu z najbardziej popularną w modelach Lion’s Coach kombinacją (oś tylna i=3,36, jednostka MAN D2066 o mocy 400 KM i ręczna 6-biegowa skrzynia biegów). Niższa prędkość obrotowa przyczynia się do redukcji zużycia paliwa i pozytywnie wpływa także na spokojną pracę autobusu. Dodatkowo zautomatyzowana skrzynia biegów TipMatic®Coach odciąża kierowcę poprzez samoistny wybór optymalnego biegu, dokonywany na podstawie efektywnej strategii działania. Doświadczonym kierowcom skrzynia ta daje możliwość dodatkowego oszczędzania paliwa dzięki przewidującemu sposobowi jazdy i manualnej zmianie biegów. Zwiększa ona również bezpieczeństwo w trudnych sytuacjach, takich jak włączanie się do ruchu, kiedy kierowca może się w pełni skoncentrować na otaczającym go ruchu drogowym.
Opór toczenia w znacznym stopniu odpowiada za zużycia paliwa autobusu. W przypadku autokarów o średniej prędkości 100 km/h w optymalnej sytuacji, czyli z prawidłowym ciśnieniem we wszystkich oponach, stanowi on około połowy wszystkich oporów jazdy. Tym samym, jeśli jedno lub kilka kół ma za mało powietrza, znacznie zwiększa się zużycie paliwa i opon. Dlatego MAN Lion’s Coach EfficientLine jest seryjnie wyposażony w system kontroli ciśnienia opon TPM (Tire Pressure Monitoring), który sprawia, że ręczne sprawdzanie wszystkich sześciu kół w pojazdach dwuosiowych lub ośmiu w trójosiowych jest zbędne. W ten sposób kierowca oszczędza czas i siły. System ma istotne znaczenie szczególnie w przypadku wewnętrznych opon osi bliźniaczej, które często nie są poddawane regularnej, codziennej kontroli ciśnienia. Wyświetlacz w miejscu dobrze widocznym dla kierowcy natychmiast wskazuje powolny spadek ciśnienia. Ponadto optymalny poziom ciśnienia jest ważny również dla długiej żywotności opon. System kontroli TPM obniża o 99% ryzyko niepożądanego przebicia opony spowodowanego zbyt niskim ciśnieniem. MAN konsekwentnie wyposaża efektywne modele autokarów wyłącznie w opony o obniżonym oporze toczenia. Specjalna konstrukcja osnowy i dopasowany mieszanka gumy w mierzalny sposób obniżają odkształcenia podczas toczenia, a tym samym także zużycie paliwa. Wysokiej klasy opony zoptymalizowane pod kątem zastosowania w przedniej lub tylnej osi bez ograniczeń zapewniają przyczepność i żywotność równą zwykłym oponom.
Niewielki ciężar własny ma wpływ nie tylko na zwiększenie ładowności, lecz także na obniżenie zużycia paliwa w codziennym użytku. Każde przyspieszenie autobusu wymaga bowiem mniejszej ilości energii, na każdym wzniesieniu zużywa się mniej paliwa, a nawet na płaskich drogach mniejszy ciężar pozytywnie wpływa na opór toczenia, a tym samym zużycie paliwa. Dlatego Lion’s Coach EfficientLine wyposażony jest w aluminiowe felgi, system Tire Pressure Monitoring i zestaw do naprawy opon, dzięki któremu można zrezygnować z koła zapasowego. Ta oszczędność na wadze z naddatkiem rekompensuje nawet zastosowanie mocniejszego zespołu napędowego. W ten sposób Lion’s Coach EfficientLine z 12-biegową skrzynią TipMatic®Coach i silnikiem D26 o mocy 440 KM jest lżejszy o blisko 100 kg.
Nie zapominając o bezpieczeństwie
Dla EfficientLine dostępne są wszystkie systemy bezpieczeństwa rodziny Lion’s Coach. Elektroniczne systemy wspomagają kierowcę w jego odpowiedzialnej pracy i znacznie obniżają ryzyko wypadku drogowego. Bezpieczeństwo hamowania zapewnia elektroniczny układ hamowania EBS z systemem zapobiegającym blokowaniu kół (ABS) oraz asystent hamowania (BA) i system BrakeMatic®. System regulacji poślizgu napędowego (ASR) oraz elektroniczny program stabilizujący (ESP) ze zintegrowanym układem Roll-Over-Prevention wyhamowują w krytycznych sytuacjach odpowiednie koła oraz redukują moment obrotowy silnika zapewniając, że Lion’s Coach trzyma się stabilnie drogi nawet w bardzo trudnych warunkach. Reflektory ksenonowe na życzenie jeszcze lepiej oświetlają tor jazdy. Dodatkowo we wszystkich autokarach MAN oraz NEOPLAN standardowo montowany jest system sygnalizacji pożaru. Dostępny w standardzie system sygnalizacji pożaru uzupełnia bogaty pakiet bezpieczeństwa, nadzorując komorę silnika i dodatkową instalację grzewczą. W ramach dodatkowego zabezpieczenia, Lion’s Coach można wyposażyć w instalację gaśniczą komory silnika i czujniki dymu w przestrzeni bagażowej, toalecie i miejscu przeznaczonym na odpoczynek kierowcy.
I na koniec słówko o serwisie: pakiet Lion’s Coach EfficientLine zawiera dopasowane usługi, celowo wpływające na obniżenie TCO (Total Cost of Ownership) w tym segmencie. Specjaliści firmy MAN są przekonani o niezawodności tej konfiguracji zespołu napędowego i dlatego klienci mogą skorzystać z przedłużonej gwarancji, trwającej nie 24 , a 48 miesięcy. Pakiet obejmuje przy tym łączny przebieg do 400 000 kilometrów. Wielu przewoźników dodatkowo zwiększa przejrzystość kosztów i bezpieczeństwo kalkulacji poprzez umowę serwisową, którą MAN oferuje w czterech wersjach: od pakietu Comfort obejmującego regularne czynności konserwacyjne po kompleksowy pakiet Comfort Super, który pokrywa dodatkowo wszystkie ustawowe terminy kontroli i napraw oraz usługi Mobile24.