Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

IAA 2012: InterUrbino wychodzi z cienia

infobus
30.08.2012 00:40
Podczas wrześniowych targów pojazdów użytkowych w Hanowerze swoje nowe propozycje dla komunikacji publicznej zaprezentuje także polski producent Solaris Bus &Coach. To m.in. 12-metrowy autobus elektryczny oraz InterUrbino w nowej stylistyce.
Na niemieckich targach na stosiku Solarisa zobaczymy m.in. InterUrbino, Urbino 18,75;Urbino electric (o którym pod tym kątem pisaliśmy już tutaj) oraz Urbino 12 electric. Dzisiaj najwięcej wiemy o międzymiastowym projekcie Solarisa, dlatego od niego właśnie zaczynamy opis hanowerskiej reprezentacji. InterUrbino w ostatnim czasie jakby zszedł na dalszy plan w ofercie Solarisa. Swoim cieniem zakryły go tramwajowe sukcesy firmy oraz elektrobusy. Teraz pojazd ma szansę zaprezentować się w pełnym blasku swojej nowej stylistyki. Zresztą nie tylko zmienił się design pojazdu. Nowe InterUrbino cały czas daje operatorom możliwość wyboru gabarytów konstrukcji (autobus jest dostępny w dwóch wersjach: 12 i 12,8 m) oraz komponentów układu napędowego. Mamy tutaj ofertę aż pięciu różnych silników. Rolę zestawu standardowego pełni DAF PR265 U2 EEV ze skrzynią ZF 6 AP Ecolife. W opcji możemy zamówić także jednostki Cummins ISB6.7 (Euro 5/EEV), DAF PR (Euro 5/EEV), IVECO Tector (EEV). Natomiast w układzie przeniesienia napędu producent daje nam do wyboru manualną skrzynię ZF albo wersje zautomatyzowane ZF Ecolife, Voith Diwa 5 i Allison Torqmatic. Dzięki temu klienci mogą dobrać układ napędowy dostosowany do ich konkretnych potrzeb.
Patrząc na nową, zewnętrzną stylistykę międzymiastowego autobusu widać wyraźnie tutaj rękę niemieckich projektantów z berlińskiego studioFT, które współpracowało z Solarisem przy jego najważniejszych projektach: Urbino i Tramino. Do tej pory stylistyka InterUrbino była opracowana przez wewnętrznych designerów, teraz jednak zarząd podjął decyzję, aby i ten produkt podrasować na niemieckich deskach projektowych. I to przyniosło konkretny efekt. Oczywiście najbardziej charakterystyczna cecha wszystkich pojazdów Solarisa, czyli asymetryczna przednia szyba pozostała bez zmian, natomiast poprzez zmianę kilku elementów można teraz powiedzieć, że InterUrbino po prostu „zmężniał”. Po faceliftingu oferuje on bardziej wyrazisty koncept stylistyczny. Znajdziemy w nim nawet coś z lekkości samochodu sportowego. Design został zmieniony nie tylko w przedniej j i tylnej ścianie pojazdu, ale także w bocznej linii. Razem tworzą one dynamiczny kształt, dzięki któremu InterUrbino przykuwa wzrok na drodze i można go nazwać atrakcyjnym środkiem transportu. To teraz ważna cecha nie tylko miejskich i turystycznych konstrukcji. Stylistyczna walka o pasażera widoczna jest we wszystkich segmentach funkcjonalnych, w tym także w kategorii międzymiastowej, która do tej pory była najmniej podatna na stylistyczne tendencje. Jak widać to też się zmienia.
Solaris InterUrbino 12Solaris InterUrbino 12Solaris InterUrbino 12
Oczywiście wygląd to nie wszystko. Liczy się także ekonomia (stąd m.in. mnogość opcjonalnych jednostek napędowych i skrzyń biegów) oraz bezpieczeństwo. W tym zakresie w InterUrbino znajdziemy m.in. systemy EBS (ABS + ASR), a także ESP (i to w standardzie), co na pewno pozwoli kierowcom bardziej skupić swoją uwagę na bezpiecznym dotarciu do celu. I jeszcze kwestia ekologii, która idzie w parze z ekonomią. Najnowszy międzymiastowy autobus Solarisa został kompleksowo wyposażony w przyjazne dla środowiska oświetlenie LED. To zintegrowane światła do jazdy dziennej, światła przeciwmgielne (z opcjonalną funkcją doświetlenia zakrętów), wszystkie światła tylne, światła drzwi, wskaźników, świateł obrysowych, a także lampy wewnętrzne jak podświetlany sufit czy paski świetlne na korytarzu.
Solaris InterUrbino 12Solaris InterUrbino 12Solaris InterUrbino 12
Wewnątrz InterUrbino Solaris wprowadził dwie opcje wykończenia przestrzeni pasażerskiej: klasyczną (bazującą na wyposażeniu dotychczasowej wersji InterUrbino) i premium. Pierwsza z nich przeznaczona jest dla mniej wymagających klientów, którzy realizują np. przewozy szkolne. Drugą wyróżnia atrakcyjnie podświetlany sufit, zintegrowane półki na bagaż wykonane z przezroczystych materiałów i indywidualny panel oświetlenia oraz wentylacji przy każdym fotelu. Każda z nich oferuje estetyczne i przyjazne wnętrze. Niezależnie od wybranej wersji stanowisko kierowcy pozostaje bez zmian. Maksymalnie InterUrbino oferuje 59 wygodnych miejsc siedzących przy dwóch wariantach środkowych drzwi: możemy tutaj zastosować skrzydło pojedyncze lub podwójne (1-2 lub 1-1). W obu przypadkach winda do podnoszenia wózka inwalidzkiego dostępna jest jako opcja.
Specyfikacja techniczna Solaris InterUrbino 12
Długość
11 995 mm
Szerokość
2 550 mm
Wysokość (z klimatyzacją)
3 300 mm
Wysokość wnętrza
2 130 mm
Liczba osi
2
Rozstaw osi
5 900 mm
Zwis przedni
2 700 mm
Zwis tylny
3 395 mm
Kąt natarcia
7.8°
Kąt zejścia
7.2°
Opony
295/80/R22,5
Wysokość podłogi
860 mm
Maksymalna wysokość wejścia
350 mm
Układ drzwi
1-2
Pojemności przestrzeni bagażowej
5.15 m3
Oś przednia
ZF RL 75 E
Tylny most
ZF A 132
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu
18 000kg (19 000kg) 
Nacisk na os
7 100 kg
Obciążenie tylnej osi
12 000 kg
Siedzenia
53 +1 +1
Zbiornik paliwa
250 l (opcja 350 l)
Zbiornik adblue
40 l
Silnik
DAF PR265 (266 kW)
Skrzynia biegów
ZF 6 AP
Klimatyzacja
Carrier Sütrak AC353 I
 
Pozostały skład na IAA 2012
Oczywiście najważniejszym elementem hanowerskiej prezentacji Solarisa będzie nowatorski i bardzo ambitny projekt –Urbino 12 electric. Standardowej wielkości autobus ma posiadać w pełni elektryczny napęd. Projekt jest już w fazie realizacji, a szkielet autobusu znajduje się na hali produkcyjnej. Z przedstawionego na prezentacji schematu wynika, iż autobus będzie posiadał w tylnej części nadwozia znacznej objętości zabudowę na baterie trakcyjne, podobną do tej z gdyńskich Solarisów Trollino 12 z napędem firmy Medcom. Pojazd z klasycznym układem drzwi 2-2-2 ma mieć komponenty umiejscowione na dachu. Zostaną one zgrupowane w jego przedniej części, ze względu na tylne usytuowanie ciężkich baterii. Docelowo Solaris opracuje dwie wersje gabarytowe „elektrobusów”:12-metrową solo i 18-metrową przegubową. Jak tylko otrzymamy więcej szczegółów o tych rewolucyjnych pojazdach na pewno napiszemy o tym w InfoBusie.
Wizualizacja Solaris Urbino 12 electric
I najnowsza, „konwencjonalna”propozycja w ofercie miejskiej polskiego producenta to model Solaris Urbino 18,75. I o ile pozostałe produkty pokaże w Hanowerze raczej dedykowane są na rynki zagraniczne, tak ten model ma spore szanse na masową sprzedaż także w naszym kraju. To doskonale znana krajowym przewoźnikom przegubowa wersja Solaris Urbino 18 wydłużony do 18,75 m. Dzięki modułowej konstrukcji wystarczyło w jego przedniej części za drugimi drzwiami dodać 75 cm i dodatkowy rząd siedzeń. Napęd w wersji Urbino 18,75 jest identyczny jak w Urbino 18 i obejmuje silniki Diesla lub CNG. Pierwsze pojazdy tego typu zostaną dostarczane do Skandynawii. A potem kto wie –może dla pierwszej polskiej linii BRT?
Solaris Urbino 18,75Solaris Urbino 18,75Solaris Urbino 18,75
Specyfikacja techniczna Solaris Urbino 18,75
Długość
18 750 mm
Szerokość
2 550 mm
Wysokość
3 050 mm
Wysokość wnętrza
2 370 mm
Rozstaw osi
5 880 mm / 6 770 mm
Zwis przedni
2 700 mm
Zwis tylny
3 400 mm
Kąt natarcia
Kąt zejścia
Maksymalna wysokość stopnia wejście (drzwi 1 +2)
320 mm
Maksymalna wysokość stopnia wejście (drzwi 3 +4)
340 mm
Liczba osi
3
Oś przednia
ZF RL 75 EC
Środkowa oś
ZF AVN 132 
Tylny most
ZF AVN 132
Bodyframe
Stal nierdzewna
Zewnętrzna blacha
Stal nierdzewna i panele z aluminium
Układ drzwi
2-2-2-2
Ilość miejsc
44+4+1
Silnik diesla
DAF PR 265
Skrzynia biegów
Voith Diwa 5
Zbiorniki paliwa
2 x 175 l
Zbiornik AdBlue
40 l