IAA 2010: wywiad z jurorem „Bus of the Year
Podczas prasowej gali otwierającej targi IAA 2010 w Hanowerze odbyła się uroczystość wręczenia prestiżowych nagród dla najlepszych pojazdów użytkowych w swoich kategoriach. I tak tytuł:
– Bus of the Year 2011 otrzymał VDL Citea CLF120;
– Bus of the Year 2011 otrzymał VDL Citea CLF120;
– Truck of the Year 2011 otrzymał Mercedes-Benz Atego;
– Van of the Year 2011 otrzymał Fiat Doblo Cargo;
– Pickup of the Year 2011 (pierwsze edycja w historii) otrzymał Volkswagen Amarok.
– Van of the Year 2011 otrzymał Fiat Doblo Cargo;
– Pickup of the Year 2011 (pierwsze edycja w historii) otrzymał Volkswagen Amarok.
Przypomnijmy, że wybór Citei jako „Autobusu Roku 2011”został poprzedzony kilkudniowymi testami w ramach BusEuroTest 2010 (pisaliśmy o nim tutaj), który odbył się w maju w Bukareszcie. W konkursie startowało łącznie pięć autobusów, a obok modelu VDL Citea CLF120 rywalizowały ze sobą konstrukcje: Otokar Kent 290LF, Mercedes-Benz O530 Citaro EEV, Volvo 7700 Hybrid oraz Temsa Avenue. Zwyciężył pojazd VDL, który swoją polską premierę miał w 2008 r. na targach TRANSEXPO w Kielcach. Zdaniem jurorów –podczas Bus Euro Test pokonał on swoich konkurentów głównie dzięki doskonałym wynikom eksploatacyjnym. To efekt ultralekkiej konstrukcji autobusu, która z jednej strony zapewnia większą ładowność, zaś z drugiej mniejsze zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji. Ważna jest także serwisowa podatność Citei, co przekłada się na krótsze pobyty w warsztacie i tym samym niższy koszt utrzymania pojazdu. Ponadto dziennikarze chwalili autobus za świetne rozplanowanie wnętrza i wysoki udział niskiej płaskiej podłogi we wnętrzu. –„Jesteśmy naprawdę dumni z przyznanej nam nagrody „Bus of the Year 2011”–powiedział Rémi Henkemans, dyrektor VDL Bus &Coach. –Odbieramy tą nagrodę jako zarówno potwierdzenie przynależności VDL do światowej, autobusowej elity, jak i ukłon w kierunku naszej tradycji oraz doświadczenia w zakresie konstruowania autobusów miejskich.”
Przypomnijmy tutaj, że od momentu światowej premiery na Kongresie UITP 2007 w Helsinkach, VDL Bus &Coach sprzedało już kilkuset egzemplarzy Citei. Ten rewelacyjny wynik zapewniły przede wszystkim dwa kontrakty: dla RTA (Road Transport Authority) w Dubaju, które jesienią 2008 r. zamówiło 518 autobusów Citea;oraz dla belgijskiej firmy TWE (Transport en Commun), które od marca br. sukcesywnie odbiera łącznie 217 autobusów Citea. Nie wiemy niestety, czy Citea zdecydowanie pokonała konkurentów, czy była to wygrana „o włos”, gdyż od czterech lat jury konkursu „Bus of the Year nie podaje punktów ani też dalszych miejsc. Jak głosi oficjalny komunikat –„zwycięzca jest tylko jeden”i tak to zostawmy. O zabawie Czytelników InfoBusa w typowanie zwycięzcy konkursu pisaliśmy tutaj, natomiast poniżej prezentujemy zapis rozmowy z członkiem międzynarodowego jury –Zbigniewem Rusakiem z pisma „Autobusy TEST”. Oto co nam powiedział:
InfoBus.pl: Co zdecydowało o wyborze VDL Citea CLF120 jako Bus of the Year 2011′?
Zbigniew Rusak, redaktor naczelny pisma „Autobusy TEST”: Największe zalety Citei to niska waga, która w połączeniu z silnikiem DAF PR –doskonale znanym polskim użytkownikom Solarisa –daje w rezultacie dobre wyniki eksploatacyjne, przede wszystkim w zakresie niskiego zużycie paliwa. Moim zdaniem aranżacja przestrzeni pasażerskiej jest tutaj wręcz wzorcowa –bardzo wysoki udział niskiej podłogi i mała liczba podestów;dobre naturalne oświetlenie wnętrza;doskonałe wykończenie i jedne z lepszych wyciszeń komory silnika oraz skrzyni biegów. Również kierowca ma do dyspozycji świetnie zaprojektowane kokpit z dokonała widocznością we wszystkich kierunkach. Jest to na pewno autobus godny polecenia. Myślę –po wypowiedziach przedstawicieli VDL –że ten autobus otworzy przed VDL nową kartę w historii i da szansę na szersze zaistnienie na europejskim, miejskim rynku autobusowym. Otrzymany tytuł na pewno pomoże im na drodze do osiągnięcia tego celu. Przypomnę, że holenderski koncern po raz pierwszy w historii otrzymał tytuł „Bus Of the Year”, czyli można powiedzieć, że ta nagroda była także podsumowaniem dotychczasowej działalności koncernu w branży.
InfoBus.pl: Wiemy, że nie podajecie dalszych miejsc poza zwycięzcą, ale chyba możemy powiedzieć, kto był najgroźniejszym konkurentem dla Citei?
Zbigniew Rusak: To prawda –„the winner is only one”i nie podajemy kolejnych miejsc w rankingu. Mogę powiedzieć, że ostateczny bój o pierwsze miejsce odbył się między autobusami: VDL Citea, Mercedes-Benz Citaro i Otokar Kent. To te konstrukcje otrzymały najwięcej punktów wśród członków jury. Największą niespodzianką i klasycznym „czarnym koniem”konkursu okazał się Otokar Kent, który w zgodnej opinii dziennikarzy jest najlepszym dowodem na to, że Turcy potrafią robić dobre autobusy miejskie, spełniające europejskie standardy. Ten pojazd może naprawdę jeszcze sporo „namieszać”na unijnym rynku. Natomiast w porównaniu z autobusem VDL nie zrobił on jeszcze furory na europejskim rynku, kiedy Citea sprzedała się już w liczbie prawie 1000 egzemplarzy. Pamiętajmy także, że Citea to rodzina autobusów, dostępna zarówno w kilku wersjach gabarytowych, jak i w wersji LF/LE. Natomiast Kent dostępny jest na razie tylko w jednej wersji standardowe, co na pewno miało wpływ na osiągnięty rezultat w konkursie. W przypadku Citaro to ten autobus został już nagrodzony przez jury i stanowił niejako tło porównawcze dla innych konstrukcji. Jestem jednak pewien, że ten topowy reprezentant Mercedesa będzie miał duże szanse na ponowne zwycięstwo w kolejnej edycji BusEuroTest, kiedy przejdzie już modernizację planowaną przez Daimlera na przyszłym roku. Podobno wygląda jeszcze bardziej elegancko…
InfoBus.pl: Podczas targów IAA w Hanowerze Citea została pokazana w nieco zmienionej wersji stylistycznej –innej od testowanej przez Was w Bukareszcie…
Zbigniew Rusak: To prawda. Przeprowadzona modernizacja wynika z wprowadzenia nowego logo firmy, jak i prezentacji nowej rodziny autokarów VDL –„New Futura”. Holenderscy konstruktorzy chcieli, aby oba pojazdy miały wspólne stylistyczne korzenie i stąd nieznaczne, aczkolwiek dość dobrze widoczne zmiany w designie Citei. Dotyczą one przde wszystkim obszaru przedniej ściany, gdzie mamy nowe logo i inne poprowadzenie przedniej klapy –nie ma tutaj już czarnego paska łączącego pas przednich świateł, imitujący delikatny uśmiech. Zmieniono też obudowy świateł przeciwmgłowych, które teraz są bardziej masywne i nawiązują stylistycznej do nowej Futury. Zmieniła się też tylna ściana, która teraz z nowym logo stylistycznie nawiązuje do przodu pojazdu. Kolejna zmiana to napis „Citea”na boku – tuż przy tylnych, lewych światłach, czyli identycznie jak w nowym autokarze koncernu VDL. Moim zdaniem Citea wygląda teraz bardziej poważnie, a wspólna identyfikacja produktowa VDL –wraz z filozofią „Move together”–jest pożądana i klienci powinni to docenić.
InfoBus.pl: W przyszłym roku odbędą się testy „CoachEuroTest 2011”w Norwegii. Czy może się tak zdarzyć, że koncern VDL wygra z nową Futurą i „zgarnie”oba tytuły: „Bus of the Year”i „Coach of the Year”?
Zbigniew Rusak: Taka sytuacja może mieć miejsce, oczywiście pod warunkiem, że nowa Futura zakwalifikuje się do konkursu. Jak na razie nie uruchomiono jeszcze produkcji seryjnej tego autokaru, co jest podstawowym wymogiem dla uczestnictwa w „CoachEuroTest”. Inne kryterium to standardowo kompletacja wyposażenia, aby mieć punkt odniesienia porównując poszczególne modele. W zakresie gabarytów to dopuszczamy zarówno autobusy dwu-, jak i trzyosiowe. Gdyby marka VDL powtórzyła w przyszłym roku swój sukces także w kategorii autobusów turystycznych to byłby drugi tego typu przypadek w historii konkursu. Przypomnę, że w 2003 r. MAN Lion’s Star został wybrany jako „Coach of the Year 2004”, a rok później MAN Lion`s City otrzymał tytuł „Bus of the Year 2005”. Zobaczymy czy VDL uda się osiągnąć takie podwójne zwycięstwo. Tak czy inaczej przyszłoroczny konkurs autokarów zapowiada się naprawdę pasjonująco.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.