IAA 2006 – Solbus stawia na eksport
infobus
10.10.2006 15:28
IAA 2006 – Solbus stawia na eksport
Podczas targów IAA w Hanowerze na międzynarodowej arenie zadebiutował także Solbus, który zaprezentował prototypowy autobus turystyczny Soltour 10 (SL10T). Jak powiedział nam Michał Śliżak, dyrektor marketingu FA Solbus targi w Hanowerze były próbą generalną przed przyszłoroczną wystawą w Kortrijk, gdzie Solbus zamierza ostatecznie podbić serca zagranicznych klientów.
Na IAA 2006 obecnych było czterech aż polskich producentów autobusów. Biało-czerwone barwy reprezentował oczywiście nasz „autobusowy ambasador”–Solaris Bus &Coach, a ponadto AMZ Kutno, Automet oraz Solbus. Ta ostania firma po raz pierwszy zaprezentowała nowy autobus turystyczny –Soltour 10 (SL10T) o długości 9630 mm z silnikiem Cummins IBBe4 Euro 4 o pojemności 6,7 litra i mocy 220 kW (300 KM). Pojazd zabiera na swój pokład 37 pasażerów. Warto podkreślić, że zastosowano w nim niezależne zawieszenie osi przedniej firmy Voith. O nadziejach związanych z obecnością na targach w Hanowerze oraz o aktualnej ofercie firmy rozmawiamy z Michałem Śliżakiem, dyrektorem marketingu FA Solbus. Oto co nam powiedział:
InfoBus: Jakie wrażenie po targach w Hanowerze?
Jestem bardzo zadowolony z przyjazdu do Hannoveru. Pomimo skromnego stoiska nasz autobus zwrócił uwagę osób, na których najbardziej nam zależało, czyli profesjonalistów z branży autobusowej. Wielu z nich bardzo pozytywnie oceniło stosowane przez nas rozwiązania techniczne. Dało się w rozmowach z potencjalnymi partnerami wyczuć szacunek dla potencjału, którym już dzisiaj dysponuje nasza firma, będąc zupełnie niezależnym producentem autobusów o konstrukcji samonośnej, a nie na bazie kupowanego z zewnątrz podwozia. Teraz czeka nas dużo pracy, aby wybrać najwłaściwszych partnerów i w przyszłym roku rozpocząć eksport autobusów
InfoBus: Jaki autobus wybraliście na swój targowym debiut w Hanowerze?
Michał Śliżak: Na targach IAA w Hanowerze pokazaliśmy nasz najnowszy produkt –autobus turystycznych Soltour 10. W dotychczas stosowanym nazewnictwie –preferowanym przez nasz dział konstrukcyjny –jego nazwa brzmi SL10T. Jest to brat-bliźniak modelu SL 11T (o długości 10780 mm), który zadebiutował wiosną br. w Jachrance. Jak na razie z tej rodziny wyprodukowaliśmy dwa egzemplarze, które testujemy w normalnej eksploatacji i wsłuchujemy się w głosy użytkowników. Wstępne rozmowy z zagranicznymi partnerami pokazały, że właśnie nasze autobusy turystyczne powinny wzbudzić największe zainteresowanie na rynku niemieckim i dlatego zdecydowaliśmy się na pokazanie modelu Soltour 10. Ale tak naprawdę to dopiero tutaj przekonamy się, jakie produkty cieszą się największym wzięciem, a zdobyte doświadczenie zaprocentuje przy układaniu naszej oferty eksportowej. Generalnie Hanower traktujemy jako próbę generalną przed przyszłorocznymi targami w Kortrijk, gdzie już się zgłosiliśmy i pozostaje tylko wybór ile i jakie autobusy tam pokażemy.
InfoBus: Wasza obecność w Hanowerze świadczy o szukaniu nowych rynków…
Tak. Przy obecnym stanie transportu autobusowego w Polsce po prostu nie mamy innego wyboru. Mizerna kondycja przedsiębiorstw i brak zainteresowania państwa transportem pasażerskim tworzą niepewną sytuację dla prowadzenia biznesu. My nie chcemy zwalniać tempa rozwoju, dlatego musimy postawić eksportu. Patrząc na przykład Solarisa widać wyraźnie, że jeżeli chce się coś osiągnąć w tej branży niezbędne jest otwarcie się na zagranicznych klientów. Jestem pewien, ze dzięki szerokiej i nowoczesnej palecie produktów „przekujemy”naszą obecność w Hanowerze, a w przyszłym w Kortrijk, na nowe kontrakty.
InfoBus: Czy Wasza obecność w Hanowerze oznacza zakończenie współpracy licencyjnej z SOR?
Nasza obecność na IAA nie oznacza, że myślimy o wycofaniu się z umowy licencyjnej z firmą SOR. Ona biegnie swoim drugim torem i zapewnia nam pracę na dzień dzisiejszy. Natomiast cała nowa seria SN/SL ma zapewnić Solbusowi możliwość dynamicznego rozwoju w przyszłości, a –jak już mówiliśmy –będzie on możliwy tylko przy rozwiniętym eksporcie. Poza tym dochodzi tutaj kwestia dywersyfikacji oferty. Chciałbym się tutaj posłużyć się przykładem Opla Astry drugiej i trzeciej generacji. Obecnie jest on oferowany równolegle i można zakupić zarówno nowy, jak i starszy model. Poprzednią wersję nabywają osoby ceniące parametry ekonomiczne, a nie przywiązujące większej wagi do stylistyki i nowych, elektronicznych rozwiązań. Podobna sytuacja będzie z Soltourem i licencyjnymi seriami C czy LH. Biura podróży czy przewoźnicy operujący na długodystansowych liniach zainwestują w nowocześniejszy sprzęt o ciekawszej stylistyce –serię Soltour, natomiast inni będą nadal mogli kupować sprawdzone i ekonomiczne konstrukcje z rodziny C czy LH. Dzięki temu poszerzamy swoją ofertę i dostosowujemy ją do różnych oczekiwań naszych klientów.
InfoBus: Czy jest szansa, że w Waszej ofercie pojawią się nowe autobus marki SOR, które zostały pokazane na ostatnich targach AUTOTEC 2006 w Brnie?
Nie, ponieważ było by to sprzeczne z przyjętą przez nas strategią rozwoju. Chcemy być polskim, niezależnym producentem, obecnym także na rynkach zagranicznych. Taka właśnie myśl przyświecała nam przy tworzeniu nowych serii autobusów: turystycznej Soltour i miejskiej Solcity.
InfoBus: Czy myśląc o eksporcie koncentrujecie się tylko na Zachodzie Europy, czy patrzycie też na Wschód?
Oczywiście patrzymy na tamte rynki, ale niestety panują tam zupełnie inne realia. Musielibyśmy znacząco przekonstruować nasze autobusy, aby móc konkurować z firmami ukraińskimi, rosyjskimi czy hinduskimi. Trzeba pamiętać, że tam stosuje się cały czas silniki zgodne z normą Euro 2, w naszych nowych modelach znajdują się jednostki Euro 4. Dlatego przyglądamy się, ale jak na razie nie podejmujemy konkretnych kroków.
InfoBus: Bardzo dziękuję za rozmowę.
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Będzie podwyżka opłat za A4 Kraków-Katowice
12.05.2022