I po XXXI. Zjeździe Komunikacji Miejskiej
infobus
05.06.2006 16:50
I po XXXI. Zjeździe Komunikacji Miejskiej
InfoBus: W zeszłym tygodniu odbył się XXXI. Krajowy Zjazd Komunikacji Miejskiej. Proszę powiedzieć, jakie Pana zdaniem są najważniejsze wnioski płynące z tego spotkania?
Pomimo wyraźnego monotematycznego charakteru tego Zjazdu i próbie skoncentrowania się na zagadnieniu kształtowania oferty przejazdowej, zarówno referaty, dyskusja, jak i wnioski zaprezentowane na zakończenie obrad, odnoszą się do znacznie szerszego pakietu problemów dotyczących lokalnego transportu miejskiego. Wnioski ze Zjazdu opublikujemy w najbliższym czasie na naszej stronie internetowej. Z punktu widzenia potrzeb lokalnej społeczności niewątpliwym i konkretnym efektem tego Zjazdu było wyraźne zbliżenie wszystkich podmiotów biorących udział w organizowaniu i realizacji przewozów na terenie aglomeracji trójmiejskiej, poprzez wspólną organizację Zjazdu i udział w nim. Dobrze to rokuje dla procesu integracji transportu zbiorowego na tym terenie, gdzie przewoźników wyraźnie wspierają wszystkie szczeble samorządu terytorialnego.
InfoBus: Czy podczas zwiedzania Wystawy towarzyszącej Zjazdowi natrafił Pan na jakieś interesujące nowości, które mogą pomóc w pracy przedsiębiorstwom komunikacji miejskiej?
Wystawa organizowana przy okazji Zjazdu ma na ogół bardziej lokalny charakter i oferta tam prezentowana kierowana jest głównie do miejscowych organizatorów i operatorów działających w sektorze lokalnego transportu zbiorowego. Dla uczestników Zjazdu niewątpliwą atrakcją były stoiska ZKM Gdynia, ZKM Gdańsk i MZK Wejherowo, na których prezentowano sztandarowe osiągnięcia tych firm.
InfoBus: W zeszłym miesiącu odbyło się Walne Zgromadzenie Izby, które ponownie wybrało Pana na funkcję prezesa IGKM. Gratulujemy. Proszę powiedzieć, jakie najważniejsze wyzwania czekają Pana w trakcie tej pięcioletniej kadencji i co przede wszystkim chciałby Pan w tym czasie osiągnąć?
Dziękuję za gratulacje. Myślę, że wyzwania jakie stoją przed Izbą, zostały w sposób jasny określone w programie działania Izby, przyjętym przez Zgromadzenie Członków. Stworzenie tego programu poprzedzone było wszechstronną analizą sytuacji w lokalnym transporcie zbiorowym oraz analizą oczekiwań naszych Członków wynikających z przeprowadzonej ankiety. Niewątpliwie w najbliższym 5-leciu uaktywni się proces prywatyzacji przedsiębiorstw komunalnych, które będą w większym niż dotychczas stopniu poddane presji rynku. W dużym uproszczeniu, do wyboru będzie albo strategia rynkowa dla prężnych i stawiających na rozwój firm komunikacyjnych, albo strategia zachowawcza dla firm, które ograniczą się jedynie do działań na terenie własnej gminy, spełniając wymagania projektu Rozporządzenia Rady i Parlamentu Europejskiego w zakresie usług publicznych w pasażerskim transporcie drogowym (COM (2005) 319. Odpowiednie przygotowanie oraz pomoc przy wyborze odpowiedniej strategii przez naszych Członków to jedno z głównych zadań stojących przed Izbą. Innym również ważnym elementem naszego programu jest wspieranie wszelkich inicjatyw zmierzających do integracji transportu zbiorowego na terenach miast lub aglomeracji. Planujemy także zmianę metod i stylu działania Izby, poprzez wypełnianie przez Radę Nadzorczą w większym niż dotychczas stopniu funkcji programowych, a także uzyskanie większej skuteczności współpracy z władzami centralnymi.
InfoBus: Jedną z pilniejszych spraw, na które czeka branża to dostosowanie naszego prawodawstwa do unijnego poziomu. Czy Pana zdaniem aktualny Sejm ma polityczną wolę do uchwalenia ustawy o transporcie publicznym?
Nasze środowisko popiera ogólne założenia ustawy o transporcie publicznym i stwierdza, że taka ustawa jest potrzebna dla stworzenia jednolitych warunków działalności dla wszystkich podmiotów konkurujących ze sobą na rynku przewozów pasażerskich. Sprawdził się model wydzielonego organizatora w przewozach miejskich i nic nie stoi na przeszkodzie, aby podobne rozwiązania zastosować również w przewozach realizowanych na poziomie województwa. Wprowadzenie tej ustawy zależy jednak od polityków, na których wywierana jest presja ze strony niektórych roszczeniowych środowisk transportowych, nie zainteresowanych otwarciem rynku usług i wprowadzeniem równoprawnej konkurencji. Mamy nadzieję, że nowe Ministerstwo Transportu wzorem krajów Unii Europejskiej rozstrzygnie ten problem w zgodzie z interesem pasażerów, a nie wyłącznie przewoźników.
InfoBus: Na początku października br. odbędą się w Kielcach targi TRANSEXPO 2006. Proszę powiedzieć, w jaki sposób Izba będzie uczestniczyła w tegorocznej edycji tej imprezy?
Przede wszystkim należy stwierdzić, że Targi TRANSEXPO są obecnie największą i najlepiej zorganizowaną imprezą tego typu w Polsce, a może nawet w całym regionie. Taką pozycję kieleckie targi zdobyły również dzięki dotychczasowemu zaangażowaniu Izby i w tej sytuacji będziemy dalej wspierać tę imprezę. Oczywiście otwartym i obecnie dyskutowanym pozostaje problem zakresu tematycznego targów, ich częstotliwości itp. W roku bieżącym Izba przygotuje i przeprowadzi seminarium poświęcone kartom miejskim. Omówimy stosowane systemy w kraju i na świecie, ich funkcje, a także możliwości ich standaryzacji. Seminarium odbędzie się w pierwszym dniu targów.
InfoBus: Bardzo dziękujemy za rozmowę.
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Będzie podwyżka opłat za A4 Kraków-Katowice
12.05.2022