Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Hybrydy według PKM Sosnowiec. Przyglądamy się SIWZ

infobus
08.11.2021 11:00
PKM Sosnowiec chce się wzbogacić o 16 autobusów hybrydowych – w tym 8 solowych i 8 przegubowych. Mają być one dostarczone w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy TUTAJ

Teraz przyszedł czas na analizę zapisów SIWZ. Sprawdzamy zatem jakich konstrukcji szuka PKM.

KRYTERIA OCENY OFERT

Przetarg został podzielony na dwa zadania – na część solową i przegubową. W obu zadaniach zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (77%), oceny techniczno-eksploatacyjnej autobusów (11%), terminu realizacji zamówienia (5%), okresu gwarancji na cały autobus (7%).

W przypadku parametrów technicznych, PKM premiuje następujące rozwiązania:

  • szkielet nadwozia wykonany ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą katoforezy zanurzeniowej – 1,5 pkt,
  • poszycie zewnętrzne nadwozia – aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą katoforezy zanurzeniowej – 1 pkt,
  • przebieg między wymianami oleju silnikowego wynoszący co najmniej 60 000 km – 1,5 pkt,
  • spełnienie przez autobusy wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu – 0,5 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej – 1 pkt,
  • 100% oświetlenia wykonanego w technologii LED (wewnętrzne i zewnętrzne) – 0,5 pkt,
  • trzy-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 1 pkt,
  • silnik spalinowy, napęd hybrydowy i autobus tego samego producenta – 2 pkt,
  • zależna oś przednia – 2 pkt.

SPECYFIKACJA TECHNICZNA

Hybbrydy dla Sosnowca mają mieć długość od 11,8 do 12,15 m (solo) i od 17,5 do 18,75 m (przegubowce). Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm w każdym progu drzwi. Autobusy będą napędzane silnikiem zasilanym olejem napędowym spełniającym normę czystości spalin EURO 6. Moc maksymalna silnika powinna wynieść co najmniej 150 kW w przypadku hybryd klasy MAXI i minimum 175 kW w przypadku autobusów klasy MEGA. Autobusy muszą być wyposażone w silnik lub silniki elektryczne napędu hybrydowego, zapewniające optymalną dynamikę jazdy autobusu w ruchu miejskim. Magazyn energii elektrycznej w hybrydach będzie zabudowany w oparciu o akumulatory lub superkondensatory lub też inne urządzenia, zdolne do magazynowania energii i współpracy z systemem zarządzania energią napędu hybrydowego. Energia elektryczna do magazynu energii musi być dostarczana poprzez podłączenie do zewnętrznego źródła energii, a także generowana podczas hamowania autobusu na zasadzie rekuperacji (przetwarzania energii hamowania na energię elektryczną). Ma ona pochodzić również z chwilowego nadmiaru mocy  silnika wysokoprężnego. Ładowanie magazynu energii ma pochodzić ze źródła zewnętrznego ładowarką typu Plug-in.  Ponadto, autobusy muszą być konstrukcyjnie przystosowane i wyposażone (instalacja i niezbędne wyposażenie techniczne) do ewentualnego późniejszego ładowania magazynu energii mocą ładowania do 150 kW,  za pomocą tzw. pantografu odwróconego.

Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będzie można podładować telefon poprzez gniazda USB. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne  „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni, w oparciu i siedzisku. W przedziale pasażerskim przewidziane będzie miejsce dla przewozu co najmniej jednego roweru, miejsce to musi być wyposażone w urządzenie zapobiegające przemieszczaniu się roweru (uchwyt koła roweru oraz pas mocujący) oraz właściwie oznakowane z przyznaniem priorytetów w pierwszej kolejności wózka inwalidzkiego i dziecięcego. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei stanowisko kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami, wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów. Drzwi kabiny kierowcy mają być wyposażone w zamek patentowy (zamawiający nie dopuszcza wykorzystania  skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy). System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne diodowe w kolorze żółto-pomarańczowym lub zbliżonym, dostosowujące automatycznie jasność  świecenia do  aktualnie panujących warunków atmosferycznych (przednia, boczne, tylna). Z kolej wewnętrzne tablice informacyjne (w autobusach solo 1 sztukach, w przegubach 2 sztuki) – w postaci ekranu LCD lub LED o przekątnej minimum 22 cali przeznaczone będą do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez PKM.

KTO DLA PKM?

Tak jak i przy poprzednim hybrydowym przetargu PKM, tak również obecnie można liczyć na ofertę od Volvo, które pewnie czuje się w hybrydach Plug-in. Dodatkowo na korzyść Volvo przemawia premia punktowa za silnik spalinowy, napęd hybrydowy i autobus pochodzące od tego samego producenta.

Czy w tej sytuacji będziemy świadkami jednej oferty czy ciekawego pojedynku kilku producentów? Odpowiedź na to pytanie poznamy w dniu 29 listopada.