Hybrydy według PKM Sosnowiec. Przyglądamy się SIWZ
PKM Sosnowiec chce się wzbogacić o 16 autobusów hybrydowych – w tym 8 solowych i 8 przegubowych. Mają być one dostarczone w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy TUTAJ
Teraz przyszedł czas na analizę zapisów SIWZ. Sprawdzamy zatem jakich konstrukcji szuka PKM.
KRYTERIA OCENY OFERT
Przetarg został podzielony na dwa zadania – na część solową i przegubową. W obu zadaniach zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (77%), oceny techniczno-eksploatacyjnej autobusów (11%), terminu realizacji zamówienia (5%), okresu gwarancji na cały autobus (7%).
W przypadku parametrów technicznych, PKM premiuje następujące rozwiązania:
- szkielet nadwozia wykonany ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą katoforezy zanurzeniowej – 1,5 pkt,
- poszycie zewnętrzne nadwozia – aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą katoforezy zanurzeniowej – 1 pkt,
- przebieg między wymianami oleju silnikowego wynoszący co najmniej 60 000 km – 1,5 pkt,
- spełnienie przez autobusy wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu – 0,5 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej – 1 pkt,
- 100% oświetlenia wykonanego w technologii LED (wewnętrzne i zewnętrzne) – 0,5 pkt,
- trzy-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 1 pkt,
- silnik spalinowy, napęd hybrydowy i autobus tego samego producenta – 2 pkt,
- zależna oś przednia – 2 pkt.
SPECYFIKACJA TECHNICZNA
Hybbrydy dla Sosnowca mają mieć długość od 11,8 do 12,15 m (solo) i od 17,5 do 18,75 m (przegubowce). Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm w każdym progu drzwi. Autobusy będą napędzane silnikiem zasilanym olejem napędowym spełniającym normę czystości spalin EURO 6. Moc maksymalna silnika powinna wynieść co najmniej 150 kW w przypadku hybryd klasy MAXI i minimum 175 kW w przypadku autobusów klasy MEGA. Autobusy muszą być wyposażone w silnik lub silniki elektryczne napędu hybrydowego, zapewniające optymalną dynamikę jazdy autobusu w ruchu miejskim. Magazyn energii elektrycznej w hybrydach będzie zabudowany w oparciu o akumulatory lub superkondensatory lub też inne urządzenia, zdolne do magazynowania energii i współpracy z systemem zarządzania energią napędu hybrydowego. Energia elektryczna do magazynu energii musi być dostarczana poprzez podłączenie do zewnętrznego źródła energii, a także generowana podczas hamowania autobusu na zasadzie rekuperacji (przetwarzania energii hamowania na energię elektryczną). Ma ona pochodzić również z chwilowego nadmiaru mocy silnika wysokoprężnego. Ładowanie magazynu energii ma pochodzić ze źródła zewnętrznego ładowarką typu Plug-in. Ponadto, autobusy muszą być konstrukcyjnie przystosowane i wyposażone (instalacja i niezbędne wyposażenie techniczne) do ewentualnego późniejszego ładowania magazynu energii mocą ładowania do 150 kW, za pomocą tzw. pantografu odwróconego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będzie można podładować telefon poprzez gniazda USB. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni, w oparciu i siedzisku. W przedziale pasażerskim przewidziane będzie miejsce dla przewozu co najmniej jednego roweru, miejsce to musi być wyposażone w urządzenie zapobiegające przemieszczaniu się roweru (uchwyt koła roweru oraz pas mocujący) oraz właściwie oznakowane z przyznaniem priorytetów w pierwszej kolejności wózka inwalidzkiego i dziecięcego. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei stanowisko kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami, wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów. Drzwi kabiny kierowcy mają być wyposażone w zamek patentowy (zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy). System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne diodowe w kolorze żółto-pomarańczowym lub zbliżonym, dostosowujące automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących warunków atmosferycznych (przednia, boczne, tylna). Z kolej wewnętrzne tablice informacyjne (w autobusach solo 1 sztukach, w przegubach 2 sztuki) – w postaci ekranu LCD lub LED o przekątnej minimum 22 cali przeznaczone będą do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez PKM.
KTO DLA PKM?
Tak jak i przy poprzednim hybrydowym przetargu PKM, tak również obecnie można liczyć na ofertę od Volvo, które pewnie czuje się w hybrydach Plug-in. Dodatkowo na korzyść Volvo przemawia premia punktowa za silnik spalinowy, napęd hybrydowy i autobus pochodzące od tego samego producenta.
Czy w tej sytuacji będziemy świadkami jednej oferty czy ciekawego pojedynku kilku producentów? Odpowiedź na to pytanie poznamy w dniu 29 listopada.