Hybrydowy trzeci raz PKM Gliwice. Jakie zmiany w specyfikacji? Analiza SWZ
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach już po raz trzeci szuka dostawcy 17 sztuk nowych hybrydowych autobusów klasy MEGA.
O warunkach formalnych obecnego podejścia i o historii przetargowej na to zadanie pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Na jakie rozwiązania stawia PKM w trzeciej odsłonie. Czas na SWZ.
Doważona ekologia
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (50%), oceny technicznej (20%), ekologii (21%, poprzednio 18%), warunków gwarancji i serwisu (5%), ceny wybranych części zamiennych (2%, poprzednio 5%), czasu dostawy (2%).
PKM Gliwice ponownie wyodrębniło 15 kryteriów technicznych, gdzie najwięcej punktów można zdobyć za:
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ramy) podwozia oraz zewnętrznego poszycia nadwozia - aluminium, tworzywo sztuczne, szkło hartowane, stal odporna na korozję (zgodnie z PN–EN 10088), stal konstrukcyjna - wyłącznie w elementach kratownicy ściany przedniej lub ściany tylnej, lub kratownicy podwozia, a także elementy stalowe, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego oraz pojazdy, których skorupę (szkielet) nadwozia wykonano z elementów stalowych, zabezpieczonych antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej, kompletnej skorupy nadwozia w ramach zamkniętego cyklu technologicznego. W tym przypadku poszycie powinno być zbudowane z materiałów gwarantujących znaczną odporność na korozję, wykonanych z materiałów takich, jak: aluminium, tworzywo sztuczne, szkło hartowane, stal odporna na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) – 16 pkt,
- pojemność skokowa silnika powyżej 10 000 cm3 – 8 pkt,
- zależna (sztywna) oś przednia – 1 pkt,
- szyba czołowa składająca się z trzech części: części dolnej lewej, części dolnej prawej -podzielonych w osi pionowej pojazdu oraz części górnej – 1 pkt,
- poszycie zewnętrzne ścian bocznych autobusu podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym – 2 pkt,
- poszycie dachu nadwozia wykonane: ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub ze stopów aluminium, lub z elementów stalowych, zabezpieczonych antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 2 pkt,
- liczba wszystkich miejsc (dla pasażerów stojących i siedzących oraz dla kierowcy): powyżej 144 – 18 pkt,
- udział procentowy liczby miejsc do siedzenia dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi w liczbie wszystkich siedzeń - 40% (i więcej) – 17 pkt,
- Ilość czynnika chłodniczego w układzie systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy: do 12 kg włącznie – 3 pkt,
- system klimatyzacji z ułatwionym dostępem (tzn. od strony przestrzeni pasażerów pojazdu) do wybranych elementów serwisowych systemu (filtra/osuszacza, zaworu magnetycznego, zaworu serwisowego, zaworu rozprężnego, filtra parownika, bezpieczników instalacji elektrycznej) – 1 pkt,
- spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 7 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 7 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 7 pkt,
- okna awaryjne (wyjścia bezpieczeństwa) autobusu znajdują się co najmniej w lewej, prawej oraz tylnej ścianie pojazdu – 3 pkt,
- silnik i autobus tego samego producenta – 7 pkt.
Specyfikacja techniczna
Hybrydy dla PKM mają mieć długość od 17,5 do 18,1 m (=/- 10 cm). Ich wysokość nie powinna być większa niż 3,25 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz.
Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2. Autobusy będą wyposażone w hybrydowy zespół napędowy. To znaczy, że mają posiadać status pojazdu hybrydowego (potwierdzony dokumentem homologacyjnym autobusu uprawniającym do rejestracji pojazdu jako hybrydowy). Dodatkowo pojazdy powinny posiadać funkcję rekuperacji energii. Silnik spalinowy będzie wspierany w czasie napędu pojazdu przez silnik elektryczny, którego moc znamionowa wynosi co najmniej 5 kW. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o budowie modułowej, wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego, z możliwością łatwego montażu i demontażu. Siedzenia mają być ukształtowane ergonomicznie, z uchwytami przy siedzeniach od strony przejścia, „wandaloodporne”, „miękkie” – wyposażone w pełną tapicerkę siedziska i oparcia z miękkim wypełnieniem o grubości co najmniej 15mm dla siedziska i 10 mm dla oparcia, pokryte wykładziną tapicerowaną odporną na ścieranie i zabrudzenia, z możliwością łatwego zmywania.
Z kolei przedział kabiny kierowcy będzie całkowicie oddzielony od przedziału dla pasażerów, ze ścianą za miejscem kierowcy i zawiasowo uchylnym skrzydłem drzwi z prawej strony fotela. PKM nie dopuszcza jednak wykorzystania I skrzydła przednich drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. W kabinie zostanie zainstalowany system kontroli trzeźwości kierowcy.
Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w technologii LED, w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się dwa ekrany LCD podsufitowe – jeden za kabiną kierującego pojazdem, drugi - za przegubem. Ekrany podsufitowe muszą umożliwiać prezentację następujących informacji: numer linii, kierunek jazdy, komunikat „zmiana trasy” oraz aktualną datę i godzinę. Ponadto, ekran musi wyświetlać co najmniej 5 następnych przystanków w formie „koralików” oraz informację o następnym przystanku lub przystanku, na którym znajduje się pojazd. Ponadto, w autobusach znajdą się dwie tablice elektroniczne reklamowe dwustronne umieszczone pod sufitem. Każda z tablic wykonana powinna być na bazie matrycy LCD podświetlanej diodami LED o przekątnej min. 21,5 cali.
Niewielki ukłon
Oczywiście za trzecim razem nie powinno zabraknąć stałych bywalców biorących udział w przetargach PKM Gliwice – a więc Solarisa i MAN-a. Jednakże tym razem PKM zmodyfikowało tak kryteria techniczne, że mniej punktów przyznaje w kryteriach, w których Solaris może liczyć na komplet punktów (zależna oś przednia, szyba czołowa dzielona). Obaj producenci znają swoje ceny i oczekiwania zamawiającego. To powinno zapewnić PKM satysfakcjonujące oferty. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 6 lutego.