Hybrydowy sukces Solbusa w Częstochowie
17 grudnia MPK w Częstochowie podpisało z firmą Lider Tradingumowę na zakup i dostawę 40 nowych autobusów hybrydowych o napędzie gazowo-elektrycznym. To pierwszy rozstrzygnięcie w ramach programu Gazela. Otwarcie ofert w gdyńskim przetargu zostało przesunięte na 7 stycznia. Generalnie celem innowacyjnego w skali kraju projektu, finansowanego z programu „Gazela”, jest modernizacja miejskiego taboru oraz uzyskanie wymiernych ekologicznych efektów w systemie komunikacji miejskiej.Umowę, w obecności zastępcy prezydenta Częstochowy Jarosława Marszałka, podpisali w siedzibie MPK prezes zarządu Lider Trading Jacek Kulig oraz zastępca prezesa MPK Częstochowa Robert Madej i główna księgowa MPK Częstochowa -Małgorzata Szyda. W krótkiej uroczystości uczestniczył także reprezentujący fabrykę autobusów w Solcu Kujawskim Antoni Śliżak. –„Jesteśmy dumni, że to właśnie Częstochowie udało się pozyskać środki w ramach ogólnopolskiego konkursu i że to nasze miasto będzie wprowadzać nowe technologie w komunikacji zbiorowej z korzyścią dla mieszkańców i ekologii”- komentował podpisanie umowy Jarosław Marszałek.Przypomnijmy, że 25 listopada 2014 roku został rozstrzygnięty przetarg na zakup 40 nowych autobusów hybrydowych. Już pod koniec przyszłego roku, na częstochowskie ulice ma wyjechać 40 fabrycznie nowych autobusów o napędzie gazowo-elektrycznym. Przetarg wygrała właśnie firma Lider Trading z Warszawy, producent autobusów marki Solbus. Sam przetarg podzielony został na dwie części. Część pierwsza dotyczyła zakupu i dostawy 25 nowych autobusów jednoczłonowych, druga – zakupu i dostawy 15 nowych autobusów przegubowych. Firma Lider Trading z Warszawy ma czas na wyprodukowanie i dostarczenie 40 nowych autobusów do 30 listopada 2015 roku. Wartość całego zamówienia to 65 mln 850 tys. złotych netto, z czego wartość pierwszej części zamówienia to 37,5 mln zł, a drugiej – 28 mln 350 tys. zł. Dzięki tej dostawie MPK będzie mógł wymienić dużą część starego taboru autobusowego, który pamięta jeszcze lata osiemdziesiąte ubiegłego stulecia.
MPK w Częstochowie zdobyło środki w kwocie niemal 66 milionów złotych w ramach realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska programu „Gazela”, w którym można było uzyskać środki tylko na taki typ autobusu. Plan zakupu przez miejską spółkę autobusów z takim napędem hybrydowym jest projektem pionierskim w skali kraju. Wprawdzie same hybrydy, czyli pojazdy o więcej niż jednym systemie napędu, nie są już niczym niezwykłym, bo po polskich miastach jeżdżą już np. autobusy spalinowo-elektryczne, ale Częstochowa jako pierwsza ma wprowadzić autobusy z napędem gazowo-elektrycznym. W związku z tym w naszym mieście będzie musiała też powstać pierwsza, ogólnodostępna stacja tankowania pojazdów gazem CNG. Według zapowiedzi wykonawcy testy prototypowych hybryd dla MPK rozpoczną się na ulicach Częstochowy w I półroczu 2015 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Częstochowski kontrakt to kolejne ambitne zadanie stojące przed marką Solbus. Po zamówieniu dla MZA Warszawa na dostawę 35 autobusów gazowych zasilanych LNG, teraz firma musi rozpocząć prace nadkonstrukcją hybrydową. Nie znamy jeszcze szczegółów technicznych rozwiązania jakie chce zastosować Solbus, ale na pewno konstruktorzy z Solca Kujawskiego wykorzystają tutaj doświadczenie z realizacji zamawiania dla estońskiego miasto Parnu, które do końca roku ma odebrać trzy gazowe autobusy Solcity 12 LF CNG. Warto równocześnie zauważyć, że w Częstochowie została oficjalnie już podana informacja, że to spółka Lider Trading jest producentem autobusów marki Solbus. Warszawska firma posiada zarówno prawo do terenu fabryki, jak i do marki Solbus, zatrudnia także większość załogi soleckiej fabryki. To oznacza, że dotychczasowa spółka „Fabryka Autobusów Solbus”przeznaczona jest do likwidacji. Potwierdza to sekretariat Sądu Gospodarczego w Bydgoszczy, który pod koniec listopada br. przyjął wniosek FA Solbus o likwidację spółki i tym samym zamknięcie postępowania układowego, w ramach którego firma od kilku lat spłaca swoich wierzycieli. Jeśli sąd przychyli się do tego wniosku będzie to oznaczać dla Solbusa uwolnienie się od wcześniejszych zobowiązań i rozpoczęcie realizacji kolejnych kontraktów już „z czystym kontem”. Tym samym zostanie zamknięta dualna forma organizacyjna, gdzie do tej pory spółka Lider Trading była dilerem Fabryki Autobusów Solbus, startowała we wszystkich przetargach i jednocześnie zlecała wytwarzanie pojazdów. Teraz to ona odpowiada zarówno za sprzedaż, jak i produkcję autobusów z Solca Kujawskiego.