Hybrydowy Solaris w Krakowie

infobus
26.11.2014 19:41

 

Przez najbliższe dwa tygodnie, do 7 grudnia, krakowskich pasażerów będzie woził autobus Solaris Urbino 18 Hybrid o długości 18 metrów z szeregowym układem firmy Vossloh Kiepe. To pierwszy pojazd klasy MEGA z napędem hybrydowym testowany przez MPK. Autobus jest wyposażony w dwa rodzaje silników: spalinowy i elektryczny. W trybie hybrydowym jest zasilany zarówno przez silnik elektryczny jak i spalinowy. Ma także możliwość automatycznego przejścia do zasilania wyłącznie elektrycznego, pobierając energię z baterii i kondensatorów umieszczonych na dachu, np. po dojeździe do centrum miasta. –„Decyzja o sprowadzeniu do Krakowa autobusu hybrydowego jest podyktowana troską krakowskiego przewoźnika o środowisko i czyste powietrze. Wyposażony w hybrydowy napęd pojazd nie będzie bowiem wytwarzał zanieczyszczeń jadąc ulicami w centrum miasta. Silnik spalinowy także jest przyjazny dla środowiska i spełnia surowe europejskie normy emisji spalin EEV”–mówi Marek Gancarczyk, rzecznik MPK Kraków.
Solaris Urbino 18 Hybrid z szeregowym układem hybrydowym firmy Vossloh KiepeSolaris Urbino 18 Hybrid z szeregowym układem hybrydowym firmy Vossloh KiepeSolaris Urbino 18 Hybrid z szeregowym układem hybrydowym firmy Vossloh KiepeSolaris Urbino 18 Hybrid z szeregowym układem hybrydowym firmy Vossloh Kiepe
Autobus hybrydowy wyróżnia także to, że baterie i kondensatory są ładowane nie tylko przez pracę silnika spalinowego, ale także poprzez rekuperację (magazynowanie energii wytwarzanej m.in. podczas hamowania) i zewnętrzne ładowanie przez wtyczkę. Pojazd dzięki napędowi elektrycznemu jest bardzo cichy. Nie posiada skrzyni biegów a silnik trakcyjny i oś funkcjonują na takich samych zasadach jak w trolejbusach, co zapewnia niezwykle płynną jazdę. Przypomnijmy, że hybrydowy Solaris to nie jedyny pojazd napędzany energią elektryczną, który obecnie przewozi pasażerów w Krakowie. Od kwietnia kursuje regularna linia obsługiwana wyłącznie autobusami elektrycznymi. Kursują one na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. Autobusy, które kursują w Krakowie, to pojazdy wyprodukowane przez firmy: Solaris Bus &Coach SA, LBUS oraz Rampini. Są one eksploatowane w Krakowie w ramach testów, które pozwolą na dokładne sprawdzenie autobusów z napędem elektrycznym w regularnej komunikacji. Wypożyczone pojazdy będą służyły mieszkańcom do czasu zakupu nowych autobusów elektrycznych, które MPK Kraków planuje kupić wykorzystując środki z Unii Europejskiej.
I kilka danych technicznych o Solaris Urbino 18 Hybrid z szeregowym układem Vossloh Kiepe. To niskopodłogowy pojazd przegubowy o długości 18 m, szerokości 2,55 m oraz wysokości 3,5 m. Posiada cztery pary podwójnych drzwi. Jednorazowo może przewieźć prawie 130 osób, w tym 47 na miejscach siedzących. Jest wyposażony w klimatyzację oraz system wykrywania i gaszenia pożaru w komorze silnika.