Hybrydowy autobus przyszłości – według MAN
Firma MAN prowadzi badania nad autobusem hybrydowymprzyszłości w ramach projektu badawczego UE ECOCHAMPS. W jego ramach powstanie- w VI kwartale 2017 r. – modułowy prototyp.
Pod patronatem unijnego projektu „Horizon2020”, ECOCHAMPSzajmuje się rozwojem technologii hybrydowej w samochodach osobowych oraz wpojazdach użytkowych.
Celem tego 26-osobowego konsorcjum jest opracowaniewydajnego, kompaktowego, wytrzymałego i niedrogiego hybrydowego układuprzenoszenia napędu do różnych zastosowań. Jako jeden z uczestniczących wprojekcie partnerów, firma MAN zbuduje autobus hybrydowy, który ma osiągaćnawet 20-procentowe zwiększenie efektywności układu przenoszenia napędu.
– „Szczególnie w sektorze autobusów miejskich widzimy dużypotencjał zastosowania rozwiązań eMobility. Jednakże kwestia Total Cost ofOwnership (całkowity koszt posiadania) odgrywa szczególnie dużą rolę dlazakładów komunikacji i przewoźników” – wyjaśnia dr Götz z Esebeck, kierownikdziału eMobility w MAN Truck & Bus. „Dlatego wciąż pracujemy nadusprawnianiem naszych rozwiązań, zarówno pod względem technicznym, jak iekonomicznym”. W tym celu wspierana jest na przykład standaryzacja komponentów,a także koncepcje wykorzystania popularnych komponentów samochodów osobowychtakże w pojazdach użytkowych. Zasadniczo moduł technologiczny ma być dostępnyzarówno dla samochodów ciężarowych, jak i autobusów.”
Dla firmy MAN napęd hybrydowy stanowi obecnie rozsądneuzupełnienie portfolio produktów. Zarówno jako technologia pomostowa do czasuwprowadzenia na rynek całkowicie elektrycznego autobusu liniowego, jak równieżjako uzupełnienie do zastosowania na przykład w transporcie wahadłowym zobszarów podmiejskich do centrów miast, autobusy hybrydowe mogą byćwartościowym elementem transportu niskoemisyjnego.
Ponadto technologia hybrydowa może być stosowana także wpojazdach z napędem konwencjonalnym, przyczyniając się nie tylko do ochronyśrodowiska, lecz także do zwiększenia rentowności, ponieważ odzyskiwana energiahamowania jest krótko przechowywana i może być wykorzystywana na przykład wnapędach dodatkowych. W związku z tym firma MAN w ramach projektu opracowujekoncepcję pojazdu podstawowego z elektrycznym układem przenoszenia napędu. Wzależności od potrzeb klienta można następnie zintegrować różne źródła energii,jak na przykład generator wysokoprężny lub ogniwo paliwowe. Możliwe jest takżełatwe wyposażenie w większą pojemność, by powstał całkowicie elektrycznypojazd, który będzie ładowany w zajezdni.
„