Hybrydowe Volvo wjechały do Jeleniej Góry!
Volvo powróciło do Jelenie Góry po17 latach przerwy. Tamtejszy Miejski Zakład Komunikacji jest już w posiadaniutrzech autobusów typu 7900 hybrid. Co więcej, hybrydy z fabryki we Wrocławiujuż zadebiutowały w ruchu liniowym.
Ostatnimi autobusami, które Volvodostaczyło do Jeleniej Góry były dwa modele. W 2000 i 2002 roku MZK odebrałodziewięć trójosiowych B10BLE 6×2 i jednego standardowego 7000. Natomiastwcześniej, bo w 1997 roku flota przewoźnika wzbogaciła się o pięć B10BLE.Zmierzch tylko kultowych autobusów jest jednak nieukniniony.
Część z nich padnie “ofiarą”hybrydowych 7900, które jeleniogórska spółka zamówiła w ubiegłym roku. Kosztzakupu trzech takich pojazdów to 5 309 910 PLN brutto. Daje to cenę jednostkowąza na poziomie 1 439 000 PLN netto. Autobusy są już w posiadaniu MZK i cowięcej zdążyły już zadebiutować liniowo.
Nadwozia autobusów pomalowano wkolory, które wybrali mieszkańcy Jeleniej Góry. Volvo prezentują się w nichbardzo dobrze. Byłoby znakomicie, gdyby na czarno pomalowano klapę inspekcyjnąod chłodnicy. Jednak to nasze subiektywne odczucie. Nie zmienia to faktu, żenowe jeleniogórskie malowanie prezentuje się bardzo elegancko i swoim wyglądemzdecydowanie odstaje od trendów, które preferuje większość polskich miast iprzewoźników. Prostota i kontrast w jednym. Na autobusach możemy równieżdostrzec nowe logo MZK, które doskonale wpisuje się w malaturę.
Każdym jeleniogórskim Volvo możepodróżować 92 pasażerów. 27 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscachsiedzących. W większości są to dedykowane dla Volvo fotele 8MV. Dziesięćsiedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład do tych w pełniniskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2.Volvo zastosowało drzwi firmy Isaf w nieco odświeżonej na życzenie producentawersji. Posiadają one napęd elektryczny, dzięki czemu za sprawą takiego detalumają być zauważalne pewne oszczędności w zużyciu oleju napędowego.
Pora przejść do napędu. Jako, żespalinowo-elektryczny Volvo 7900 jest hybrydą równoległą to posiada on dwiemogące niezależnie pracować jednostki napędowe. Najważniejszy jest spalinowysilnik D5K o mocy 176 kW. Obok niego znajdujemy asynchroniczny silnik trakcyjnyI-SAM o mocy 120 kW. Obie jednostki zblokowano z automatyczną skrzynią biegówVolvo I-Shift. Dzięki temu mogą być stosowane wspólnie lub osobno.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podczas postoju na przystanku orazrozruchu autobus będzie korzystał z zasilania energią elektryczną, cicho i przyzerowej emisji spalin. Energia generowana podczas hamowania jest magazynowana wakumulatorze litowo-jonowym i następnie wykorzystywana do produkcji energiielektrycznej dla silnika elektrycznego. Ta technologia zmniejsza zużycie paliwanawet o 39% i emisje szkodliwych dla środowiska substancji aż o 30%.
Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana. Naturalną wentylacjęzapewnia osiem okien uchylnych oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy.Autobusy wyposażono w monitoring oraz gniazda USB. System informacjipasażerskiej jest oparty na urządzeniach mieleckiej firmy R&G Plus, z którąod lat współpracuje MZK. Mamy tu więc zewnętrzne tablice diodowe o wysokiejrozdzielczości, wewnętrzne monitory LCD ETM-38 i ETM-23, tablicę ETL416120oraz głosowe zapowiedzi przystanków. Całością steruje autkomputer SRG5000P.
„