Hybrydowe testy w Rzeszowie

infobus
14.11.2014 18:24
Ten tydzień nie był najlepszy dla testów autobusów hybrydowych w Polsce. Volvo stanęło w Płocku, a Solaris w Rzeszowie. Próbne jazdy w tym ostatnim mieście są szczególnie intersujące, gdyż MPK testuje pojazd przegubowy i to z układem szeregowym Vossloh-Kiepe. Wcześniej przewoźnik sprawdzał standardowy model MAN Lion`s Hybrid. –„W tym rozdaniu pieniędzy Unia Europejska premiuje zakupy ekologicznych środków transportu. Ponieważ chcemy dalej wymieniać nasz tabor autobusowy, rozglądamy się za najkorzystniejszym – ekonomicznym, ekologicznym i wydajnym rozwiązaniem. Najprawdopodobniej postawimy na autobusy zasilane energią elektryczną –powiedział „Nowinom 24” Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa. Wstępne plany przewidują zakup 50 autobusów hybrydowych autobusów –oczywiście w oparciu o unijne finansowanie. W wersji przegubowej miałby one zostać skierowana na najbardziej obciążone linie (np. nr 19), gdzie aktualnie są eksploatowane pojazdy 15-metrowe. Oprócz nich, w klasie mega, MPK posiada jeszcze jeden autobus przegubowy Jelcz M181MB. To wydaje się być zdecydowanie za mało i stąd też testy wersji przegubowej o bardzo dużej pojemności. Aktualnie flota rzeszowskiego przewoźnika liczy 184 szt., z czego 60 szt. to nowe Mercedesy Citaro. Do tego dochodzi 20 szt. nowych Autosanów 10LF i grupa ok. 50 pojazdów marki Solaris. Reszta to starsze Jelcze i Neoplany.
 
Solaris Urbino Hybrid 18 Solaris Urbino Hybrid 18 Solaris Urbino Hybrid 18 Solaris Urbino Hybrid 18
Testowy Solaris Urbino 18 Hybrid został wyposażony silnik trakcyjny Vossloh Kiepe, który przenosi napęd na oś analogicznie jak w trolejbusach. Pojazd nie ma więc klasycznej skrzyni biegów (jak ma to miejsce w przypadku równoległego układu hybrydowego), a za źródło napędu służy mu silnik elektryczny o mocy 240 kW. Jest on zasilany poprzez baterie litowo-fosforowe (umiejscowione na dachu) oraz osiem modułów superkondensatorów (umieszczonych także na dachu), które dodatkowo zbierają energię podczas hamowania (proces rekuperacji). Baterie są także ładowane poprzez generator, który z kolei jest zasilany przez silnik spalinowy Cummins o pojemności 6,7-litra i mocy 285 KM. Taki układ szeregowy znamy już od wielu lat i niektórzy producenci w Europie, jak Mercedes-Benz, MAN, Iveco, Irizar czy Van-Hool oferują mniej podobne lub bardziej rozwiązania. Innowacją Solarisa jest wprowadzenie do najnowszej wersji autobusu Solaris Urbino 18 Hybrid złącza typu plug-in, które umożliwia ładowania baterii z zewnętrznego źródła. Z zewnątrz „szeregowy”Solaris Urbino 18 Hybrid różni się tylko specjalnymi osłonami, natomiast w środku jest zupełnie podobny do standardowych Urbino.