Hybrydowe testy w Rzeszowie
infobus
14.11.2014 18:24
Hybrydowe testy w Rzeszowie
Ten tydzień nie był najlepszy dla testów autobusów hybrydowych w Polsce. Volvo stanęło w Płocku, a Solaris w Rzeszowie. Próbne jazdy w tym ostatnim mieście są szczególnie intersujące, gdyż MPK testuje pojazd przegubowy i to z układem szeregowym Vossloh-Kiepe. Wcześniej przewoźnik sprawdzał standardowy model MAN Lion`s Hybrid. –„W tym rozdaniu pieniędzy Unia Europejska premiuje zakupy ekologicznych środków transportu. Ponieważ chcemy dalej wymieniać nasz tabor autobusowy, rozglądamy się za najkorzystniejszym – ekonomicznym, ekologicznym i wydajnym rozwiązaniem. Najprawdopodobniej postawimy na autobusy zasilane energią elektryczną –powiedział „Nowinom 24” Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa. Wstępne plany przewidują zakup 50 autobusów hybrydowych autobusów –oczywiście w oparciu o unijne finansowanie. W wersji przegubowej miałby one zostać skierowana na najbardziej obciążone linie (np. nr 19), gdzie aktualnie są eksploatowane pojazdy 15-metrowe. Oprócz nich, w klasie mega, MPK posiada jeszcze jeden autobus przegubowy Jelcz M181MB. To wydaje się być zdecydowanie za mało i stąd też testy wersji przegubowej o bardzo dużej pojemności. Aktualnie flota rzeszowskiego przewoźnika liczy 184 szt., z czego 60 szt. to nowe Mercedesy Citaro. Do tego dochodzi 20 szt. nowych Autosanów 10LF i grupa ok. 50 pojazdów marki Solaris. Reszta to starsze Jelcze i Neoplany.
Testowy Solaris Urbino 18 Hybrid został wyposażony silnik trakcyjny Vossloh Kiepe, który przenosi napęd na oś analogicznie jak w trolejbusach. Pojazd nie ma więc klasycznej skrzyni biegów (jak ma to miejsce w przypadku równoległego układu hybrydowego), a za źródło napędu służy mu silnik elektryczny o mocy 240 kW. Jest on zasilany poprzez baterie litowo-fosforowe (umiejscowione na dachu) oraz osiem modułów superkondensatorów (umieszczonych także na dachu), które dodatkowo zbierają energię podczas hamowania (proces rekuperacji). Baterie są także ładowane poprzez generator, który z kolei jest zasilany przez silnik spalinowy Cummins o pojemności 6,7-litra i mocy 285 KM. Taki układ szeregowy znamy już od wielu lat i niektórzy producenci w Europie, jak Mercedes-Benz, MAN, Iveco, Irizar czy Van-Hool oferują mniej podobne lub bardziej rozwiązania. Innowacją Solarisa jest wprowadzenie do najnowszej wersji autobusu Solaris Urbino 18 Hybrid złącza typu plug-in, które umożliwia ładowania baterii z zewnętrznego źródła. Z zewnątrz „szeregowy”Solaris Urbino 18 Hybrid różni się tylko specjalnymi osłonami, natomiast w środku jest zupełnie podobny do standardowych Urbino.