Hybrydowe Nowe Urbino 12 już w Swarzędzu!
8 stycznia na rynku w Swarzędzu odbyła się prezentacja czterech nowoczesnych, hybrydowych autobusów miejskich – zakupionych w ramach projektu: „Rozwój niskoemisyjnej mobilności miejskiej na terenie Gminy Swarzędz”. Ich dostawcą jest Solaris.
Na realizację projektu, obejmującego także budowę dwóch zintegrowanych węzłów przesiadkowych przy dworcach kolejowych w Swarzędzu i Kobylnicy, Gmina Swarzędz otrzymała ze środków Unii Europejskiej dofinansowanie w wysokości 85% tj. ponad 9,3 mln PLN. Sam zakup czterech hybryd kosztował 7,38 mln PLN brutto. Oznacza to, że jeden spalinowo-elektryczny Nowy Urbino 12 był dla gminy wydatkiem rzędu 1,5 mln PLN netto.
Swarzędzkie hybrydy z logo jamnika umożliwiają podróż maksymalnie 85 pasażerom. 28 osób może skorzystać z foteli Ster z serii Ultra Light. Dwanaście siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Płaty drzwiowe oraz ich napęd dostarczyły firmy Rawag i BODE. Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia sześć przesuwnych okien. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji.
Czas na napęd, który jest najciekawszy w tym pojeździe. Rolę agregatu prądotwórczego pełni silnik wysokoprężny Cummins ISB4.5.E6. To jednostka o mocy 210 KM oraz 760 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Solaris zastosował szeregowy napęd HybriDrive amerykańskiej firmy BAE.
Silnik spalinowy zblokowany jest z modułem trakcyjnym HDS200. To falownik, który steruje prądnicą synchroniczną o mocy ciągłej 280 KM. Jej zadaniem jest przekształcenie energii mechanicznej z jednostki spalinowej w elektryczną, która umożliwi zasilanie silnika trakcyjnego. BEA stosuje silnik asynchroniczny o mocy 270 KM, który osiąga 2400 Nm ciągłego momentu obrotowego. Za silnikiem trakcyjnym zamontowano zwolnicę, która pomaga „okiełznać” jego wysoki moment obrotowy i przekazać energię mechaniczną na portalowy most napędowy ZF AV132/80.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dzięki takiemu rozwiązaniu, w warunkach miejskich, autobusy te powinny osiągnąć ok. 20% oszczędności w zużyciu oleju napędowe, w stosunku do tradycyjnego autobusu z silnikiem diesla. Jednocześnie autobusem podróżować może 85 osób, w tym 28 na miejscach siedzących.
Burmistrz Swarzędza Marian Szkudlarek mówił na prezentacji, o znaczeniu dobrej organizacji sprawnej i ekologicznej komunikacji i zaprosił wszystkich do satysfakcjonującego korzystania z nowych pojazdów, które już wdrożono do regularnej eksploatacji.
„