TransInfo Archiwum|Infobus|Przewoźnicy|Hybrydowe autobusy są tutaj i teraz! – konferencja w Hamburgu
Hybrydowe autobusy są tutaj i teraz! – konferencja w Hamburgu
infobus
24.11.2009 09:56
Hybrydowe autobusy są tutaj i teraz! – konferencja w Hamburgu
Hybrydowe autobusy są tutaj i teraz! –to hasło przewodnie konferencji, zorganizowanej w Hamburgu, w dniach 17–18 listopada 2009 roku, a poświęconej, jak łatwo się domyślić hybrydom. Portal TransInfo, jako jedyny polski przedstawiciel miał przyjemność uczestniczenia w tym wydarzeniu.
W trakcie dwudniowego spotkania podsumowane zostały dotychczasowe efekty projektu HyFLEET:CUTE, współorganizowanego przez Komisję Europejską, a także przedstawione zagadnienia związane z szeroko rozumianą problematyką alternatywnych źródeł pozyskiwania energii, wykorzystywanych także w transporcie publicznym. W ramach wspomnianego projektu testowanych jest 40 autobusów hybrydowych, które zostały przekazane, właśnie do sprawdzenia i zaobserwowania wyników, przewoźnikom z 10 miast, położonych na trzech kontynentach –Rejkiawiku, Berlina, Londynu, Amsterdamu, Luksemburga, Madrytu, Barcelony, Pekinu, Perth oraz ostatnio z Hamburga. Przewiozły one dotychczas około 8,5 milionów pasażerów w regularnej komunikacji publicznej, przemierzając 2,5 miliona kilometrów. Testy te pokazały, iż warto inwestować w ekologiczny transport. Jako, że jednym z organizatorów konferencji i projektu jest Komisja Europejska nie mogło zabraknąć wskazania, iż to właśnie nasz kontynent jest liderem, jeśli chodzi o wprowadzanie innowacyjnych technologii, także w transporcie, nie tylko tym publicznym. Zdaniem organizatorów projekt, o którym była mowa w Hamburgu pokazał, iż warto inwestować w transport hybrydowy, a także w infrastrukturę niezbędną przy eksploatacji pojazdów z takim napędem. To bardzo ważne, że kreujemy i opieramy rozwój rynku nowych technologii w sektorze transportu –mówił inaugurując konferencję Jan Muce z Niemieckiego Federalnego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miejskiego. Musimy wziąć teraz na siebie odpowiedzialność, stawić czoło zmianom klimatycznym i zapewnić energetyczne bezpieczeństwo sobie, a także kolejnym pokoleniom –dodał. Hybrydyzacja (w omawianym przypadku napędzanie pojazdów bateriami czy wodorem) jest dobrą metodą i wydaje się być kamieniem milowym na obranej przez nas drodze –mówił dalej Jan Mucke.
Miasta uczestniczące w programie nie tylko testowały autobusy hybrydowe, ale także przystosowywały swoje zaplecze i infrastrukturę w odpowiednią i niezbędną infrastrukturę. Warto wspomnieć o chociażby takim wyposażeniu zajezdni, które zapewniłoby odpowiednią obsługę hybrydowych autobusów. Ta zmiana podejścia do transportu autobusowego przyczyniła się do pokonania szeregu wyzwań, z którymi trzeba było się zmierzyć. Dodać do tego należy również działania zmierzające do tego, aby czasy standardowego, dieslowski transportu autobusowego, przeminęły jak najszybciej. Do tego jednak droga daleka. Mimo rodzącego się lobby na rzecz transportu zasilanego paliwami alternatywnymi, jednym z jego elementów jest przecież omawiany tu projekt HyFleet:CUTE, diesel stanowi podstawę światowego transportu pasażerskiego, nie tylko autobusowego, ale także kolejowego czy żeglugi, zarówno śródlądowej, jak i morskiej.
W założeniu organizatorów akcji HyFleet:CUTE ma ona być główną i podstawową, co warte podkreślenia, obiektywną, kampanią czy strategią Unii Europejskiej, w kilku kierunkach działań. Chodzi tu nie tylko, o transport publiczny, ale także o szeroką problematykę pozyskiwania energii z różnych źródeł, przede wszystkich ekologicznych, takich ja woda, wiatr czy słońce. Już dziś nie jest to przecież żadna nowość –taki sposób pozyskiwania energii jest powszechnie znany, jednakże wykorzystywany nieproporcjonalnie do możliwości. Także i w Polsce baterie słoneczne czy wiatraki nie stanowią dla nikogo zaskoczenia, produkują jednak znikomą ilość energii, w porównaniu do potrzeb. Promocja tejże kampanii, jej cele, a także harmonogram prac zmierzających do realizowania jej założeń zostaną powtórzone w Strategii Lizbońskiej (Pakiet Energetyczny 2020). Mając na uwadze kryzys, o którym tak głośno mówi się w ostatnim czasie projekt HyFleet:CUTE ma także pokazać, że inwestowanie w hybrydyzację opłaca się, ta zaś ma taki potencjał, aby stać się dostawcą energii dla Europy na znaczącą skalę.
I skoro o Europie mowa, to słowo warto wspomnieć o Polsce. Otóż nasza droga do choćby testów Citaro najnowszej generacji jeszcze bardzo daleka. Właściwie w trakcie dwudniowej konferencji w Hamburgu żaden z prelegentów słowem nie wspomniał o naszym kraju. Trudno zatem spodziewać się, aby w najbliższym czasie polskie miasto stało się jednym z przystanków projektu Unii Europejskiej. Niestety dobitnie pokazuje to nasze miejsce w Europie i nikt nie bierze pod uwagę możliwości przekazania polskiemu przewoźnikowi autobusów hybrydowych na testy. A okazje? Te na pewno znalazłyby się. Chociażby EURO 2012…