Hybrydowa premiera Solbusa
30 sierpnia stołeczny Lider Trading oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie uroczyście zaprezentowały prototyp gazowo-elektrycznego Solbusa Solcity 12. Premiera pojazdu była jedną z imprez zaplanowanych w ramach Dni Częstochowy.
Wczoraj punktualnie o 12:30 w prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk, poseł Marek Balt, prezes MPK Roman Bolczyk, jego zastępca Robert Madej, a także rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu Maciej Hasik oraz dyrektor handlowy Lider Tradingu Michał Śliżak uroczyście zaprezentowali częstochowianom wyjątkowy pojazd. To pierwszy egzemplarz gazowo-elektrycznego Solbusa SM12H.
Warszawski Lider Trading- producent tych autobusów- tym samym przystąpił do finalizacji częstochowskiego zamówienia. Przypomnijmy, że MPK Częstochowa zamówiło 25 pojazdów klasy maxi oraz 15 przegubowych hybryd. Koszt jednego krótkiego autobusu to 1,5 mln zł netto, dłuższego zaś niespełna 1,9 mln zł netto. Całość kontraktu, który zrealizuje Lider Trading to 65,85 mln zł netto. Zakup jest współfinansowany z środków, które MPK zdobyło z programu „GAZELA”. Aby autobusy były odpowiednio eksploatowane spółka z własnych środków przeprowadziła modernizację jednej ze swoich w hal warsztatowych oraz zakontraktowała z konsorcjum Gascontrol oraz GZOG budowę stancji tankowania CNG i dostaw przez 10 lat tego paliwa. Ta inwestycja będzie kosztowała MPK 52,4 mln zł. Wróćmy do prezentacji.
Prezes MPK Roman Bolczyk podkreślał innowacyjność gazowo-elektrycznego napędu. Sekundował mu w tym prezydent Krzysztof Matyjaszczyk stwierdzając dodatkowo, że nowe autobusy oprócz zastąpienia ok. 1/3 starszych autobusów wpłyną m.in. na lepsze wyróżnienie Częstochowy na tle innych polskich miast. Poseł Marek Balt z sejmowej komisji ochrony środowiska wyraził głębokie zadowolenie podkreślając ekologiczne aspekty wdrożenia gazowych hybryd. Poza tym parlamentarzysta wyraził nadzieję, że inne miasta z województwa śląskiego pójdą za przykładem Częstochowy i także postawią na modernizację transportu publicznego w oparciu o niskoemisyjne pojazdy.
Głos w dyskusji o zaletach hybrydowych Solbusów zabrał także wiceprezes MPK Robert Madej. Jego zdaniem niezaprzeczalnym plusem tych pojazdów są niższe koszty eksploatacji w porównaniu z autobusami zasilanymi olejem napędowym. A te są znaczne. Według wyliczeń, które w krótkiej rozmowie z nami przedstawił wynika, że koszt przejechania 100 km jedną hybrydową solówką to 125 zł, zaś przegubowcem z takim napędem to 167 zł. Dla porównania pokonanie takie dystansu przez autobus na olej napędowy to przynajmniej 196 zł. Roman Bolczyk i Robert Madej podsumowali, że w ten sposób częstochowskie MPK powinno w ciągu 10 lat zaoszczędzić co najmniej 15 mln zł. Dodatkowo obaj panowie zadeklarowali, że jeśli projekt realizowany przez Lider Trading przyniesie jeszcze większe korzyści niż pierwotnie szacowane to nie wykluczają powalczenia o dofinansowanie unijne do zakupu kolejnych hybryd gazowych.
Z kolei Michał Śliżak z Lider Tradingu mówił o tym, jak ważna dla jego firmy jest realizacja częstochowskiego kontraktu. Zaznaczył, że to kolejny krok w rozwoju marki Solbus, który jest naturalnym uzupełnieniem dotychczasowych doświadczeń producenta. Unikatowość tego projektu polega na połączeniu dwóch napędów o wysokich walorach ekologicznych. Zaprezentowana hybryda jest także pierwszym tego typu autobusem, który spełnia normę EURO6. Michał Śliżak zdradził, że pojazd będzie jedną z wizytówek Lider Tradingu na zbliżających się targach Busworld w belgijskim Kortrijk. Jest też drugi aspekt tego szczególnego projektu. Michał Śliżak wskazał, że to dowód na potencjał naukowy nie tylko producenta Solbusów, ale także całego polskiego sektora autobusowego w Polsce.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak widać temu wyjątkowemu przedsięwzięciu towarzyszy ogromny entuzjazm oraz głębokie zaangażowanie częstochowskiego samorządu, MPK oraz Lider Tradingu. To bardzo dobry znak, gdyż uwidacznia on wolę współdziałania wszystkich stron i zakończenia projektu z jak najlepszym efektem. My również dołączamy do grona trzymających kciuki za pozytywny skutek. Liczymy także na spełnienie obietnicy Romana Bolczyka, gdyż bardzo podoba nam się rozmach, z jakim częstochowski przewoźnik będzie chciał pokazać wszystkie hybrydowe Solbusy. Natomiast jutro, w pewnym sensie „na deser” przedstawimy opis techniczny tych bardzo ciekawych autobusów.
„