Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Hybryda w Poznaniu – prestiż i ekologia

infobus
08.04.2008 13:38

Przy okazji podpisania umowy na zakup pierwszego w Polsce autobusu hybrydowego Solaris Urbino 18H, o zaletach, finansowaniu i przyszłości tego typu pojazdów w Poznaniu rozmawiamy z Krzysztofem Książykiem, Dyrektorem Przewozów Autobusowych MPK Poznań Sp. z o.o.
31 marca br. podpisana została umowa na dostawę autobusu Solaris Urbino 18 Hybrid dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. To pierwszy pojazd z podwójnym napędem zamówiony przez polskiego przewoźnika. Pojazd dostarczony zostanie do odbiorcy jesienią bieżącego roku.

Podpisanie umowy na zakup pierwszego w Polsce autobusu hybrydowego Solaris Urbino 18HPodpisanie umowy na zakup pierwszego w Polsce autobusu hybrydowego Solaris Urbino 18HPodpisanie umowy na zakup pierwszego w Polsce autobusu hybrydowego Solaris Urbino 18HPodpisanie umowy na zakup pierwszego w Polsce autobusu hybrydowego Solaris Urbino 18H

Prestiż i ekologia
Działania proekologiczne nie są niczym nowym ani dla Solarisa ani dla samego MPK. MPK było pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który wprowadził do eksploatacji paliwo ekologiczne –znacznie w mniejszym stopniu zanieczyszcza środowisko niż paliwo tradycyjne. Paliwo to eksploatowane jest od 1994 roku aż po dziś dzień, pomimo że z punktu widzenia ekonomii nie jest to uzasadnione –ze względu na cenę samego paliwa. Drugim elementem zmniejszania wpływu na środowisko było stopniowe wprowadzanie do eksploatacji kolejnych generacji autobusów –z silnikami o normach od Euro 1 do Euro 3. Przy okazji rozwoju przeskoczono w MPK jeden etap –autobusy na gaz ziemny (CNG), przechodząc od razu do bardziej zaawansowanego technicznie autobusu hybrydowego.

Hybrydowy Solaris dla BochumHybrydowy Solaris dla DreznaHybrydowy Solaris dla Szwajcarii

–„Pojawienie się hybrydy jest nierozerwalnie związane organizacją konferencji klimatycznej w Poznaniu. Ten autobus chcemy zaprezentować na konferencji, chcemy eksploatować go w trakcie konferencji, dowożąc gości. Chcemy by hybryda była tym, czym moglibyśmy się pochwalić”–tłumaczy zakup Dyrektor Naczelny MPK Poznań Sp. z o.o., Wojciech Tulibacki. Pierwszy autobus tego typu pojawi się właśnie w Poznaniu już jesienią. Jednym z czynników, który ułatwił podjęcie decyzji o zakupie, było przyznanie przez miasto Poznań dofinansowania na zakup autobusu –w kwocie 350 000 złotych. Oczywiście pojazd trafi także do normalnej liniowej eksploatacji. I choć dzisiaj nie ma żadnych planów dotyczących konkretnej trasy na której się pojawi, wiadomo, że będzie eksploatowany tam, gdzie warunki są najcięższe –czyli na najbardziej obciążonych liniach: 74 czy 82 (tam gdzie standardowo kursują osiemnastometrowe przegubowce).
Radości z faktu, że hybryda będzie eksploatowana w sąsiednim Poznaniu, nie ukrywała wiceprezes Solaris Bus &Coach, Solange Olszewska. To jest dla nas wielki dzień, przypominają się nam lata 1995-1996, kiedy Poznań, także jako pierwszy, rozpisał duży przetarg na dostawę autobusów niskopodłogowych. Wielcy producenci próbowali już z autobusami o napędzie hybrydowym. Solaris jednak jako pierwszy producent w Europie wprowadził do seryjnej produkcji i sprzedaży taki pojazd. To będzie ósma umowa na autobus hybrydowy w Europie i pierwsza w Polsce. Jako Polacy możemy być z tego dumni.

Krzysztofe Książyk - Dyrektor Przewozów Autobusowych MPK Poznań Sp. z o.o.

Rozmowa z Krzysztofem Książykiem, Dyrektorem Przewozów Autobusowych MPK Poznań Sp. z o.o.
InfoBus: Czy analizowaliście Państwo doświadczenia innych przewoźników eksploatujących autobusy Solaris Urbino 18 Hybrid?
Niestety rozeznania nie było, hybryda w Europie Zachodniej zaczęła kursować mniej niż rok temu. Brak nam jakichkolwiek danych eksploatacyjnych, bazując jednak na tym co mówi producent, w Dreźnie uzyskiem jest ponad piętnastoprocentowe ograniczenie zużycia paliwa.
InfoBus: Poza oszczędnościami w zużyciu paliwa, jakie będą jeszcze korzyści z eksploatacji hybrydy?
Dla przedsiębiorstwa są to korzyści pośrednie, ponieważ ograniczenie emisji zanieczyszczeń do środowiska to korzyść dla nas wszystkich –dla naszego społeczeństwa, a głównie dla mieszkańców Poznania –bo tu zanieczyszczenia się koncentrują. Im mniej zanieczyszczeń w centrum miasta, tym większy komfort jego mieszkańców. Korzyści czysto ekonomiczne nie są w tym przypadku najważniejsze, bo jest to działanie dla ogółu społeczeństwa.
Na dzień dzisiejszy eksploatujemy około 270 autobusów dziennie, zużywamy rocznie około 9 milionów litrów paliwa i niestety, ale wydzielamy wiele szkodliwych związków do atmosfery. Gdybyśmy przyjęli, że każdy nas autobus zużywa o 15% paliwa mniej, to mielibyśmy powietrze czystsze o 40 ton związków azotu, 21 ton związków węgla, 6 ton węglowodorów nasyconych i 1,5 tony kurzu –tych najbardziej groźnych dla organizmu człowieka cząstek stałych.
InfoBus: Z jakich środków autobus został kupiony?
Otrzymaliśmy dofinansowanie z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na zakup, promocję i eksploatację autobusu o napędzie hybrydowym. Będziemy starali się także o wsparcie zakupu kolejnych tego typu jednostek.
InfoBus: Dziękuję za rozmowę.