Hybryda w Poznaniu – prestiż i ekologia
Przy okazji podpisania umowy na zakup pierwszego w Polsce autobusu hybrydowego Solaris Urbino 18H, o zaletach, finansowaniu i przyszłości tego typu pojazdów w Poznaniu rozmawiamy z Krzysztofem Książykiem, Dyrektorem Przewozów Autobusowych MPK Poznań Sp. z o.o.
31 marca br. podpisana została umowa na dostawę autobusu Solaris Urbino 18 Hybrid dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. To pierwszy pojazd z podwójnym napędem zamówiony przez polskiego przewoźnika. Pojazd dostarczony zostanie do odbiorcy jesienią bieżącego roku.
Prestiż i ekologia
Działania proekologiczne nie są niczym nowym ani dla Solarisa ani dla samego MPK. MPK było pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który wprowadził do eksploatacji paliwo ekologiczne –znacznie w mniejszym stopniu zanieczyszcza środowisko niż paliwo tradycyjne. Paliwo to eksploatowane jest od 1994 roku aż po dziś dzień, pomimo że z punktu widzenia ekonomii nie jest to uzasadnione –ze względu na cenę samego paliwa. Drugim elementem zmniejszania wpływu na środowisko było stopniowe wprowadzanie do eksploatacji kolejnych generacji autobusów –z silnikami o normach od Euro 1 do Euro 3. Przy okazji rozwoju przeskoczono w MPK jeden etap –autobusy na gaz ziemny (CNG), przechodząc od razu do bardziej zaawansowanego technicznie autobusu hybrydowego.
–„Pojawienie się hybrydy jest nierozerwalnie związane organizacją konferencji klimatycznej w Poznaniu. Ten autobus chcemy zaprezentować na konferencji, chcemy eksploatować go w trakcie konferencji, dowożąc gości. Chcemy by hybryda była tym, czym moglibyśmy się pochwalić”–tłumaczy zakup Dyrektor Naczelny MPK Poznań Sp. z o.o., Wojciech Tulibacki. Pierwszy autobus tego typu pojawi się właśnie w Poznaniu już jesienią. Jednym z czynników, który ułatwił podjęcie decyzji o zakupie, było przyznanie przez miasto Poznań dofinansowania na zakup autobusu –w kwocie 350 000 złotych. Oczywiście pojazd trafi także do normalnej liniowej eksploatacji. I choć dzisiaj nie ma żadnych planów dotyczących konkretnej trasy na której się pojawi, wiadomo, że będzie eksploatowany tam, gdzie warunki są najcięższe –czyli na najbardziej obciążonych liniach: 74 czy 82 (tam gdzie standardowo kursują osiemnastometrowe przegubowce).
Radości z faktu, że hybryda będzie eksploatowana w sąsiednim Poznaniu, nie ukrywała wiceprezes Solaris Bus &Coach, Solange Olszewska. To jest dla nas wielki dzień, przypominają się nam lata 1995-1996, kiedy Poznań, także jako pierwszy, rozpisał duży przetarg na dostawę autobusów niskopodłogowych. Wielcy producenci próbowali już z autobusami o napędzie hybrydowym. Solaris jednak jako pierwszy producent w Europie wprowadził do seryjnej produkcji i sprzedaży taki pojazd. To będzie ósma umowa na autobus hybrydowy w Europie i pierwsza w Polsce. Jako Polacy możemy być z tego dumni.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rozmowa z Krzysztofem Książykiem, Dyrektorem Przewozów Autobusowych MPK Poznań Sp. z o.o.
InfoBus: Czy analizowaliście Państwo doświadczenia innych przewoźników eksploatujących autobusy Solaris Urbino 18 Hybrid?
Niestety rozeznania nie było, hybryda w Europie Zachodniej zaczęła kursować mniej niż rok temu. Brak nam jakichkolwiek danych eksploatacyjnych, bazując jednak na tym co mówi producent, w Dreźnie uzyskiem jest ponad piętnastoprocentowe ograniczenie zużycia paliwa.
InfoBus: Poza oszczędnościami w zużyciu paliwa, jakie będą jeszcze korzyści z eksploatacji hybrydy?
Dla przedsiębiorstwa są to korzyści pośrednie, ponieważ ograniczenie emisji zanieczyszczeń do środowiska to korzyść dla nas wszystkich –dla naszego społeczeństwa, a głównie dla mieszkańców Poznania –bo tu zanieczyszczenia się koncentrują. Im mniej zanieczyszczeń w centrum miasta, tym większy komfort jego mieszkańców. Korzyści czysto ekonomiczne nie są w tym przypadku najważniejsze, bo jest to działanie dla ogółu społeczeństwa.
Na dzień dzisiejszy eksploatujemy około 270 autobusów dziennie, zużywamy rocznie około 9 milionów litrów paliwa i niestety, ale wydzielamy wiele szkodliwych związków do atmosfery. Gdybyśmy przyjęli, że każdy nas autobus zużywa o 15% paliwa mniej, to mielibyśmy powietrze czystsze o 40 ton związków azotu, 21 ton związków węgla, 6 ton węglowodorów nasyconych i 1,5 tony kurzu –tych najbardziej groźnych dla organizmu człowieka cząstek stałych.
InfoBus: Z jakich środków autobus został kupiony?
Otrzymaliśmy dofinansowanie z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na zakup, promocję i eksploatację autobusu o napędzie hybrydowym. Będziemy starali się także o wsparcie zakupu kolejnych tego typu jednostek.
InfoBus: Dziękuję za rozmowę.