Hybryda Solarisa na InnoTrans

infobus
30.09.2008 09:52

Hybrydowy Solaris Urbino 18 drugiej generacji był tym, co przyciągało uwagę zwiedzających część targów InnoTrans poświeconą transportowi publicznemu. Najnowszy pojazd z Bolechowa, mimo, iż wyeksponowany w mało atrakcyjnym miejscu, bo niemalże w podziemiach targów wzbudzał duże zainteresowanie. I nie ma się co dziwić. Podpoznański producent jest bowiem jedyną firmą na świecie oferującą tego typu pojazdy. Solaris Bus &Coach S.A. dostarczył w ostatnim czasie swoim klientom dwa pierwsze autobusy Solaris Urbino 18 Hybrid drugiej generacji. Wyjechały one na ulice Bremy i Hanoweru. Kolejne hybrydowe Solarisy drugiej generacji trafią do klientów z Polski (MPK Poznań) i Niemiec (Monachium) w najbliższych tygodniach.

Hybrydowy Solaris na InnoTransSolaris Urbino Hybrid

Dwa lata po premierze pierwszego Solarisa Urbino 18 Hybrid, firma Solaris Bus &Coach znacząco rozwinęła technologię hybrydowego napędu. Dzięki mniejszemu silnikowi Diesla udało się jeszcze bardziej ograniczyć zużycie paliwa, a co się z tym wiąże zwiększyć ekonomiczność pojazdów. Najważniejszą modyfikacją jest bowiem zastosowanie dieslowskiego napędu o mniejszej pojemności. Nowa jednostka Cummins ISBe5 250B o pojemności 6,7 l i mocy 178 kW jest jeszcze bardziej oszczędna, niż jej poprzednik. Niezależne badania, przeprowadzone przez TÜV SÜD Auto Cz s.r.o., potwierdziły spadek zużycia paliwa o około 22-24 % w stosunku do tradycyjnego spalinowego napędu. Jako napęd hybrydowy nadal stosuje się system Ep firmy Allison Transmission. Moduł składający się z dwóch silników elektrycznych, o mocy 75 kW każdy, sprawdził się w hybrydzie pierwszej generacji. System zoptymalizowano do współpracy z nowym silnikiem, jednak bez konieczności zmian jego parametrów. Energia odzyskiwana w trakcie hamowania, tak jak dotychczas, gromadzona jest w niklowo-metalowo-wodorkowych bateriach zamontowanych na dachu pojazdu. „Za sprawą redukcji mocy silnika oraz ograniczenia jego wagi ponownie udało się wypracować mniejsze zużycie paliwa. Pierwsza generacja hybrydowego Solarisa zużywała o około 15 % mniej paliwa w stosunku do autobusów z tradycyjnym napędem. Liczymy, iż druga odsłona naszego autobusu będzie zużywać od 20 – 30 % paliwa mniej niż podobnej wielkości pojazdy ze spalinowym silnikiem. Pierwsze badania, przeprowadzone przez TÜV SÜD-Gruppe, potwierdzają nasze obliczenia – powiedział Krzysztof Olszewski, prezes Solaris Bus &Coach S.A. Badania wykazały spadek zużycia paliwa o 23,8 % w cyklu SORT1, 23,4 % w cyklu SORT2 oraz 22,9 % w cyklu SORT3 i jak zapewnia Krzysztof Olszewski –w najbliższym czasie zostaną dokonane optymalizacje, które pozwolą na jeszcze większą redukcję.

Solaris Urbino 18 HybridW Berlinie pokazno monachijską hybrydę

W Solarisie Urbino 18 Hybrid drugiej generacji elementy zespołu napędowego znajdują się w drugim wagonie autobusu, podobnie jak w tradycyjnych pojazdach. Silnik montowany jest pionowo w tylnej części drugiego wagonu, a napęd przenoszony jest na trzecią oś autobusu. Pozostałe części systemu hybrydowego, takie jak baterie oraz Dual Power Inverter Module, zainstalowano na dachu, dzięki czemu osiągnięto optymalne rozłożenie nacisków na osie. Dla klientów oznacza to brak ograniczeń w kształtowaniu wnętrza autobusu, a dla pasażerów to samo otoczenie, do którego przywykli korzystając z Solarisów z tradycyjnym napędem. Jedynie zabudowa dachu oraz dużo bardziej cicha praca silnika zdradzają pasażerowi, iż podróżuje autobusem z wyjątkowo ekologicznym napędem.

Nowoczesna technologia hybrydowa pozwala na znaczącą poprawę parametrów ekologicznych i ekonomicznych autobusów. Oszczędność zużycia paliwa przez Urbino 18 Hybrid drugiej generacji, przy wysokich cenach surowców energetycznych, zapewnia zwrot poniesionych kosztów po 6 – 7 latach przy przeciętnym przebiegu 60.000 km rocznie. Zakup hybrydy opłaca się zatem, ponieważ przewidziany czas eksploatacji Solarisów to 15 lat.

Solaris Urbino 18 Hybrid drugiej generacji

Hybrydowy Solaris cieszy się dużym zainteresowaniem klientów. Już niebawem taki pojazd zostanie dostarczony do kolejnego państwa europejskiego, jakiego? –tego Solagne Olszewska nie chciała zdradzić zasłaniając się tajemnicą handlową. Obecnie hybrydowy autobus Solarisa jest testowany przez największego polskiego przewoźnika –MZA Warszawa. Chęć poznania tego produktu wykazują też inne polskie miasta, chociażby Gdynia. Zdaniem Pani Prezes to, czy w Europie pojawi się więcej takich pojazdów zależy od dofinansowania ich zakupów przez rządy poszczególnych państw. Europa Zachodnia zmierza niewątpliwie w kierunku coraz skuteczniejszej ochrony środowiska. Wiąże się z tym konieczność zakupu ekologicznego taboru, a takie właśnie są hybrydowe Solarisy. Zdaniem Solagne Olszewskiej jest to jedyna słuszna droga rozwoju przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Europie, a w przyszłości także na świecie. Jest to zatem duża szansa dla producenta z Bolechowa, jako jedynej firmy produkującej tego typu hybrydy. Jak dotychczas hybrydowe Urbino jest najbardziej innowacyjnym produktem w rodzinie autobusów Solaris. Głównym założeniem towarzyszącym producentowi przy projektowaniu pojazdy była właśnie ochrona środowiska. Zalety ekologiczne Solarisa Urbino 18 Hybrid to:

– do 39% mniejsza emisja NO2;

– do 97% mniejsza emisja cząstek stałych;

– do 90% mniejsza emisja CO;

– do 90% mniejsza emisja związków węglowodorów;

– mniejsza emisja CO2.

Dane techniczne Solarisa Urbino 18
Długość
18000 mm
Szerokość
2550 mm
Wysokość
3250 mm

Wysokość wnętrza

2370 mm

Masa własna/dopuszczalna

16000-17000 kg/28000 kg

Rozstaw osi

5130/6770 mm

Silnik

Cummins ISBe5 250B 6,7l 178kW Euro 5

Napęd hybrydowy

Allison

Zbiornik paliwa

250 l

Zbiornik AdBlue

40 l
Osie
ZF

Układ kierowniczy

ZF Servocom 8098

Układ drzwi (opcje)

1-2-2/2-2-2/1-2-2-2/2-2-2-2

Liczba miejsc siedzących (opcja)

39-53 +1

Liczba miejsc (max)

161
 

Cieszy obecność polskiego producenta na InnoTrans, tym bardziej, że były to dopiero pierwsze berlińskie targi, na których pokazano autobusy. Za dwa lata, w 2010 roku, Solaris chce pokazać w stolicy Niemiec także swój tramwaj, który ma być gotowy za sześć miesięcy.