Homologacja typu pojazdów w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń
Rada ministrów określiła stanowisko rządu w związku z opinią nr 13 Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP w sprawie: 'Wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy pojazdów, zmieniającego dyrektywę 72/306/EWG i dyrektywę…/…/WE (COM(2005)683 końcowy)’ przyjętą na 12 posiedzeniu 10 lutego 2006 r. Stanowisko rządu: Rząd podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie wejścia w życie zaostrzonych norm emisji spalin dla samochodów 'Euro 5′ dopiero od 2010 roku, ponieważ wprowadzenie zmian nie doprowadzi w krótkim czasie do zauważalnej poprawy stanu środowiska w Polsce. Wśród wszystkich nowo rejestrowanych samochodów, tylko 11 proc. stanowią nowe pojazdy, wyprodukowane w Polsce. Jest to zaledwie 2,3 proc. naszego rynku. Z roku na rok wzrasta natomiast liczba samochodów sprowadzanych do kraju, spełniających normy emisji spalin sprzed dziesięciu lat. Wcześniejsze wprowadzenie normy 'Euro 5′ mogłoby przyczynić się do dalszego spadku popytu na samochody produkcji polskiej, pogorszenia sytuacji sieci dealerskich i autoryzowanych punktów serwisowych. Przesunięcie daty na rok 2010 umożliwi polskiemu przemysłowi samochodowemu stopniowe wdrażanie nowych technologii i rozłożenie kosztów dostosowawczych. Przede wszystkim jednak pozwoli uniknąć gwałtownej podwyżki cen detalicznych pojazdów.